SOROZATKRITIKA – A SkyShowtime-on debütáló Az olajügynök Taylor Sheridan egyik tavaly ősszel felkerült drámája, amely a texasi Permi-medence végtelen kiterjedésein keresztül mutatja be az olajipar kíméletlen és összetett világát. Billy Bob Thornton és Jon Hamm lenyűgöző alakítása mellett a sorozat a műfajon belül egyedi megközelítést alkalmaz, amely egyszerre realista, társadalomkritikus és ironikus. Bár a családi szálak gyengeségei olykor megbillentik az egyensúlyt, az ábrázolt világ hitelessége és az ipar átható bemutatása képes fenntartani az érdeklődést. Sheridan ismét mesterien ötvözi a karakterdráma és a társadalmi feszültségek bemutatását.
Taylor Sheridan, aki a televíziózás egyik legbefolyásosabb alkotójává vált a Yellowstone című sorozat monumentális westernsagájával, ezúttal messze eltávolodik a romantizált tanyák világától. Legújabb hőse, Tommy Norris (Billy Bob Thornton) kíméletlen pragmatizmussal cáfolja meg a földtulajdonosok agrárius álmait. A karakter egy frappáns beszólásban kifejti az igazságot: a földbirtokos, akit épp rendre utasít, nem is igazi ranch-tulajdonos, „csak egy olajmágnás, aki a tőlünk kapott pénzt szarvasmarhára költi.”
A Landman című sorozat, amely a SkyShowtime műsorán látható, Sheridan szülőföldje, Texas fekete aranyát, az olajat állítja a történet középpontjába. Bár örökölte a Yellowstone konzervatív miliőjét és maszkulin energiáit, a sorozat egy részletgazdag, megfigyelésen alapuló világot teremt a napégette Permi-medencében. Ez az alaposan kidolgozott környezet nemcsak a történetnek ad stabil alapot, hanem a sorozat autentikusságát is erősíti.
Az olajmezők sötét oldala
Mindez pedig nem véletlen. A producer, a saját hagyományaihoz híven, minden forgatókönyvet maga írt, de az alkotói kreditben Christian Wallace neve is feltűnik. Wallace, a Texas Monthly magazin „Boomtown” című podcastjának házigazdája, maga is dolgozott olajmezőkön, és ez az első kézből származó tapasztalat tükröződik Tommy Norris (Billy Bob Thornton) rutinos húzásaiban, valamint fia, Cooper (Jacob Lofland) mindennapjaiban. Cooper, aki otthagyja a főiskolát, hogy embert próbáló és veszélyes munkát végezzen az olajfúró tornyokon, az ipar keménységének egy új oldalát mutatja be.
A Landman akkor a legerősebb, amikor Billy Bob Thornton lehengerlő alakítása vezeti végig a nézőt az olaj- és gázipar komplex világán, beleértve az alternatív lehetőségeket és a klímaváltozás fenyegető árnyékát. A nyitójelenetben Norris egy kartellkatonával alkuszik, miközben egy zsák van a fején, és szarkasztikusan rámutat, hogy mindketten addiktív anyagokkal kereskednek: „Csak a miénk nagyobb.” Ez a jelenet dinamikus, adrenalinnal teli módon vezeti be a nézőt olyan, elsőre száraznak tűnő témákba, mint például a felszíni és ásványi jogok közötti különbségek.
Billy Bob Thornton karizmája
Egykor saját vállalkozást vezetett, most azonban Tommy Norris (Billy Bob Thornton) az M-Tex Oil nevű fiktív olajvállalat mindenese, amelyet a milliárdos üzletember, Monty Miller (Jon Hamm) irányít. Míg Monty elegáns, faerezetes konferenciatermekben tárgyal és magángépeken utazik, addig Tommy az aszfaltot rója, hogy intézze a cég napi ügyeit. Ez a dinamika lehetőséget ad a Landman-nek, hogy bemutassa az olajipar jellegzetes helyszíneit: az elhagyatott luxuslakóparkokat, ahol Tommy társbérlőkkel osztozik; a magánfinanszírozású utakat, amelyeken a kartellek rendszeresen „kölcsönveszik” a kamionokat vagy akár repülőgépeket; és a reggeli kávéért sorban álló M-Tex teherautók végtelen sorát a hajnali órákban.
Bár megviselt és kiégett, Tommy még mindig a Sheridan-féle vagány cowboyok sorába tartozik. Az „olajat” eredeti, angol nyelven, texasi akcentussal „uhlnak” mondja, és inkább levágja a kisujja végét, minthogy elfogadja a műtétek sorát, amely a kezét helyrehozná. Alkoholista, de úgy véli, hogy a Michelob Ultra nem számít annak. Sheridan jellegzetes írói stílusában Tommy gyakran a túlzás határán mozog: amikor valaki megjegyzi, hogy nagy a szája, nemcsak visszavág azzal, hogy „ez a feleséged kedvenc tulajdonsága bennem,” hanem hozzáteszi: „a farkamon kívül,” és még be is mutat az illetőnek. Thornton azonban kiválóan hozza a karaktert, és a hosszú, mély monológokban is hiteles, amelyek az olajipar árnyoldalairól és a „tiszta energia” mítoszáról szólnak. Ezek a monológok pártatlan nézőpontot tükröznek: az emberiség jelenleg az olajtól függ, és nem rendelkezik fenntartható infrastruktúrával ahhoz, hogy alternatívát találjon helyette.
Gyenge családi szálak
A Landman családi drámaként jelentősen alulteljesít, részben azért, mert a női karakterek következetesen egydimenziósak. Tommy kacér exfelesége, Angelica (Ali Larter) csípős egysorosokat puffogtat és figyelemfelkeltő ruhákban tündököl, de az első öt epizód után is csupán érzelmileg instabil, pénzéhes szexbombaként marad meg. Lányuk, Ainsley (Michelle Randolph) gyakorlatilag Angelica kicsinyített mása, akinek karakterét ráadásként még tinédzser szexualitásának erőltetett bemutatása is terheli. A korábban a The Substance-ban karrierje csúcsát jelentő alakítást nyújtó Demi Moore most meglepően kevés szerepet kapott Monty felesége, Cami szerepében. Bár valószínű, hogy az évad második fele majd magyarázatot ad Moore castingjára, jelenleg rejtély, miért éppen őt választották erre a gyakorlatilag jelentéktelen szerepre.
Ez a hiányosság Tommy szakmai környezetében is tetten érhető. Egy bulldog ügyvédnő, akit egy helyszíni baleset kivizsgálására rendelnek ki, Beth Dutton agresszív stílusát idézi, de ugyanolyan lapos és egysíkú karakter, mint Kelly Reilly Yellowstone-beli antihősnője. Ez a gyengeség különösen Tommy családját érinti, amely elvileg a sorozat érzelmi gravitációs középpontját képezné, mégis alárendelődik az olajmezők világának, amelyet a helyiek „patch”-nek neveznek. Mindez még bosszantóbb annak fényében, hogy a mezőkön dolgozó spanyol ajkú munkások mindenütt jelen vannak, de a sorozat nem emeli ki egyiküket sem főbb szereplőként, sőt, még a párbeszédeik feliratozását is mellőzi. A legközelebbi kivétel Michael Peña karaktere, Armando, aki egy idő után fárasztóan übermacho és valahol irreálisan agresszív viselkedésével megkeseríti Cooper életét.
Erős helyszínábrázolás
A Landman jelentős hiányosságokkal küzd, amelyek részben egy olyan több szálon futó televíziós birodalom diszfunkcionalitásából fakadnak, amelyet egyetlen szerző tart kézben. Ezeket a gyengeségeket azonban ellensúlyozza a sorozat erőteljes helyszínábrázolása, amelyet a televízióban ebben a régióban a Friday Night Lights óta nem láthattunk. (Az Odessa városából merítő Friday Night Lights hatása egyértelmű, mivel ez a helyszín a Landman-ben is gyakran előkerül.) Bár az évad első felében a cselekmény nem áll teljesen össze, a gondosan megalkotott világ képes hosszabb ideig fenntartani az érdeklődést.
-Herpai Gergely „BadSector”-
Az olajügynök
Rendezés - 7.6
Színészek - 8.2
Történet - 6.8
Látvány/zene/hangok - 7.8
Hangulat - 7.8
7.6
JÓ
A Landman merészen tárja fel a texasi olajipar kemény valóságát, de a családi drámát érintő hiányosságok miatt nem éri el a kívánt érzelmi mélységet. Ennek ellenére Billy Bob Thornton és Jon Hamm alakításai emlékezetessé teszik a sorozatot, amely hiteles helyszínábrázolásával tűnik ki. Az erős atmoszféra és a kiváló színészi játék révén a Landman még így is figyelemre méltó darab.