ELŐZETES – A Diablo-szerű RPG akciót roguelike-elemekkel ötvözi, és 95%-os pozitív értékeléssel rendelkező demója a Steamen már most egyértelművé teszi: a műfaj legjobbjai közé szeretne kerülni. A Jotunnslayer: Hordes of Hel érdekes keveréket kínál, amely a Vampire Survivors stílusú játékok és az ARPG-k határmezsgyéjén mozog.
2024-ben nem kevesebb, mint 18 949 játék jelent meg, ami hatalmas és szinte kezelhetetlen szám. Ez lehetetlenné teszi, hogy nyomon kövessük, mely címek érkeztek meg a piacra, különösen a közepes vagy alacsony költségvetésűek közül. Ráadásul azok a projektek, amelyek még meg sem jelentek, de helyet keresnek maguknak az áruházban, szintén a süllyesztőben végezhetik. Pontosan ez történt a Jotunnslayer: Hordes of Hel-lel is – egy olyan projekttel, amelyre csak véletlenül bukkantam rá. Ami a legrosszabb: ha nem próbálom ki, talán sosem gondoltam volna, hogy „hé, több túlélő roguelite-ot kellene játszanom!”
Hagyományos stílus modern köntösben
A Games Farm és az ARTillery által fejlesztett játék nem először tűnik fel az áruházban egy ingyenes próba verzióval. Még olyan promóciókban is, mint a Next Fest, ez a bullet hell stílusú játék, amelyet a Diablo és a Vampire Survivors inspirált, szinte észrevétlen maradt. Ennek ellenére, ahogy említettem, lehetőségem volt belemerülni a fantáziavilágába, mind a próbaverzióban, mind a „teljes” játékban (vagy legalábbis abban, amely januárban érkezik korai hozzáférésben). Egyvalamit azonban elmondhatok: a demó, amely 95%-os pozitív értékelést kapott, már most egy kiváló élményt vetít előre.
A Steam döntése, hogy különválasztotta a játékok fő áruházát és a demókat, lehetővé teszi, hogy alaposabban felmérjük, egy cím érdekel-e minket vagy sem. A Hordes of Hel már a kezdetektől fogva egyre telítettebb műfajban próbál kitűnni, mint például a sötét fantasy akció roguelite-ok. Ezt pedig egyértelműen vizuális erejével próbálja elérni, amely kétségtelenül a Diablo-ra emlékeztet.
Játékmechanikák, amelyek kitűnnek a tömegből
Persze egy játékot nem csak a grafikája tesz nagyszerűvé – különösen nem egy ilyen bullet hell-t. Amit a Games Farm a játékmenetével véghez vitt, minimum dicséretes. Első ránézésre a Jotunnslayer játékmenete kulcselemeket kölcsönöz a Vampire Survivors-ból, de sokkal kifinomultabb megközelítéssel nyúl hozzá, újra közelítve az akció-RPG-k felé, jól definiált osztályfelosztással. Bár nem tér el radikálisan a megszokottól, a három elérhető osztály – Berserker, Seer és Revenant (a korai hozzáférésben érkezik egy negyedik is) – mindegyike saját képességekkel rendelkezik, amelyek érdekessé teszik a túlélési műfajt.
Játékmenete a Diablo-ra emlékeztet, de az ARPG-szerű struktúrája különlegessé teszi ebben a kontextusban. A Berserker pusztító erejű, tökéletes a területirányításhoz, amely elengedhetetlen egy bullet hell játékban. A Seer inkább egy varázslónőként működik, távolsági támadásokra támaszkodik, mivel közelharci képességei korlátozottak. Végül a Revenant, amely itt a Zsivány megfelelője, még őrültebb játékmenetet kínál, amely a műfaj sajátossága. Ez a stílusok és osztályok keveréke meglepően koherens, bár még vannak csiszolandó részek, például a karakteranimációk folyamatossága, amely kissé visszaveti a vizuális élményt.
Egyedi mechanikák és vizuális erő
Tehát csak egy felturbózott ARPG-ről van szó? Részben igen. Az osztályok közötti különbségek ellenére a tökéletesen kivitelezett Vampire Survivors-szerű játékmenet annyira jól működik, hogy önmagában is kiemelkedik. A műfajban megszokott módon minden játék, amely olyan mellékküldetéseket tartalmaz, mint területek irányítása vagy tárgyak megszerzése Midgard vagy Jötunheim térképein, nulláról indul. A Jotunnslayer azonban egy érdekes mechanikát vezet be: amikor szintet lépsz, egy véletlenszerű isten – Thor, Freya vagy Loki – mellé állhatsz, akik aktív és passzív képességeket adnak neked.
Egy szintlépésnél csak egyet választhatsz, például Thor Mjölnirjét, amely területi sebzést okoz, vagy a Statikus Töltést, amely 20% eséllyel villámcsapást idéz elő, amikor sebzést kapsz. Ez a rendszer változatosságot hoz minden egyes játékba, az alaptámadásokat látványos képességekkel ötvözve, amelyek hibátlan látványelemekkel töltik meg a képernyőt. Bár ezek nem teljesen eredeti ötletek, a fejlesztőcsapat szilárd terméket hozott létre.
Egyedi identitás a zsúfolt piacon
A történetmesélés szempontjából a Jotunnslayer nem kínál mély narratívát, ami közelebb áll a Vampire Survivors-hoz, mint a Diablo-hoz. Bár egyesek előnyben részesítik ezt az egyszerű megközelítést, egy kidolgozottabb történet segíthetne abban, hogy a játék kitűnjön a versenytársai közül, különösen egy olyan piacon, amely előnyben részesíti a mechanikát a kontextus felett.
A Jotunnslayer: Hordes of Hel nem csupán egy túlélő-szerű műfajban próbál teret nyerni, hanem arra is törekszik, hogy eltávolodjon attól, hogy csak egy újabb fantasy roguelite legyen a listán. Ha képes fenntartani ezt a részletességet és jelentősen bővíti a tartalmát, a műfaj egyik etalonjává válhat. Addig is, a demó egy kiváló bevezető a játékhoz, és mindenképpen érdemes kipróbálni. Szóval ne habozz: ha egyáltalán megfogott, és van húsz szabad perced, adj neki egy esélyt.
-Herpai Gergely „BadSector”-