SOROZATKRITIKA – A westernek egykor Hollywood meghatározó műfaját jelentették, mielőtt az 1970-es évek végén háttérbe szorultak volna. Bár olyan neo-western sorozatok, mint a Yellowstone, a Justified – A törvény embere vagy az Odakinn részben betöltötték az űrt a televízió képernyőjén, semmi sem érhet fel egy igazi, klasszikus történettel az amerikai határvidék megfékezhetetlen szelleméről. Közel két évtizeddel ezelőtt az A Vadnyugat hőskora (Into the West) tartotta izgalomban a közönséget, amikor valódi és fiktív szereplők szemén keresztül mutatta be azokat a meghatározó eseményeket, amelyek alakították az országot. Ez a hatrészes minisorozat nagyban profitált abból, hogy hetente jelentek meg az epizódjai, ami folyamatosan visszacsalogatta a nézőket a fájdalmas eseményekhez. Kár, hogy A vadnyugat születése nem kapta meg ugyanezt a lehetőséget, hogy a „kötelező” sorozatként emlegessék fel, mert a Netflix 2025 elején egy olyan erős esélyessel indítja az évet, hogy akár az év egyik legjobb sorozata is lehet.
A vadnyugat születése 1857-ben játszódik, és egy olyan történelmi korszakot mutat be, amelyet a fikció ritkán ábrázol ilyen részletességgel. A korszakról szóló történetek általában az egyre fáradtabb nyugatra tartó utazók és az őslakosok közötti konfliktusokra koncentrálnak, akiknek a földjeit el akarják venni, ám ebben a sorozatban egy harmadik ellenfél is megjelenik: az „Utolsó Napok Szentjei Jézus Krisztus Egyházának” telepesei, vagyis a mormonok. Az 1857–1858 közötti Utah-háború által előidézett konfliktus gyakran kimarad a történelemórák tananyagából, mivel közel áll az amerikai polgárháborúhoz, amely szinte minden más eseményt elhomályosított, ami előtte történt. Ugyanakkor kiváló hátteret ad a lenyűgöző eposznak, amelyet Mark L. Smith (A visszatérő) írt és Peter Berg (Painkiller, Boys in Blue, A hátrahagyottak) rendezett. A western és neo-western műfajok túlnyomórészt a férfiasság narratíváira épülnek: kemény fegyverforgatók, törvény emberei vagy szorgalmas földművesek, akik aranyat vagy „Texas teát” keresnek. A vadnyugat születése szakít ezzel a hagyománnyal, mivel három fő cselekményszála három főszereplő színésznő köré épül, akik szembenéznek azzal a kegyetlen valósággal, hogy mit jelentett nőnek lenni az amerikai vadnyugaton.
Nők a vadnyugat középpontjában – Egy veszélyes korszak bemutatása
A vadnyugat születése központjában Sara Rowell (Betty Gilpin) és fia, Devin (Preston Mota) állnak. Sara egy erőszakos múlt elől menekül Philadelphiából az ígéretes, ám veszélyekkel teli határvidékre, ahol férje, Devin apja már otthont teremtett Crook Springsben. Bár Sara múltja világosan megmutatja, hogy képes megvédeni magát, egyedülálló nőként kénytelen boldogulni egy olyan korban, amikor a nők csupán férjeik tulajdonának számítottak, és állandó veszélyben voltak más férfiak kegyetlen szeszélyei miatt. Hogy biztonságban átkelhessen a határvidéken, Sara kénytelen vezetőkre és a ritka emberi kedvességre támaszkodni ebben a törvénytelen, kegyetlen világban.
A Mountain Meadows-i mészárlás után Sara és Devin szinte csodával határos módon élik túl a tragédiát, és Isaac Reed (Taylor Kitsch), egy mogorva, magányos férfi védelmébe kerülnek, aki saját tragikus múltjának terheit cipeli. Ha Sara a sorozat szíve, akkor Isaac annak lelke, ketten együtt pedig a történet mozgatórugói. Kezdetben Isaac vonakodik segíteni Sarának és Devinnek, még akkor is, amikor Sara tetemes összeget ajánl fel neki a biztonságos útért Crook Springsbe. Csak egy életveszélyes helyzet után döbben rá Isaac, hogy Sara és Devin éppúgy szükségük van rá, mint neki rájuk.
A történet másik erőteljes női alakja Abish (Saura Lightfoot-Leon), Jacob Pratt (Dane DeHaan) mormon felesége, aki nyugatra tart, hogy csatlakozzon Brigham Young (Kim Coates) követőihez a mai Salt Lake City területén. Bár Abish hívő és némileg kötődik férjéhez, nyilvánvaló, hogy nem illik bele a szelíd, engedelmes feleség sztereotípiájába. Szinte minden lépésénél szembeszáll Jacobbal, megkérdőjelezi hitük dogmáit, és nem rejti véka alá, mennyire elégedetlen a kényszerházasságával. A 19. század fiatal nőinek választási lehetőségei korlátozottak voltak, és Abish sorsa jól példázza az adott korszak női tapasztalatait. Szabadság azonban meglepő módon érkezik: a mészárlás során Jacobot megskalpolják és sorsára hagyják, míg Abisht a sosónok foglyul ejtik. Miközben társait lemészárolják, Abish dacos kiállása felkelti Red Feather (Derek Hinkey) figyelmét, aki úgy dönt, megkíméli az életét. A sosónokkal Abish sorsa váratlan fordulatot vesz, bár Jacob mindent elkövet, hogy visszaszerezze „tulajdonát.” Abish története erőteljesen emlékeztet Az utolsó mohikán Alice és Uncas közötti kapcsolatához.
A harmadik női főszereplő, Two Moons (Shawnee Pourier), szintén a sosón nemzet tagja, és története szorosan kapcsolódik Sara és Abish sorsához. Miután megölte erőszakolóját, Two Moons kénytelen menekülni a falujából, és egy jobb élet reményében elbújik abban a fedett szekérben, amely Sarát és Devint szállítja nyugatra. Meglepő módon jobb körülményekre talál Sara, Devin és Isaac társaságában. Bár Two Moons nem beszél angolul, sőt verbálisan egyáltalán nem kommunikál, jelnyelvet használva talál utat a többiekhez, és Isaac segítségével, aki ismeri népe nyelvét, kapcsolódik a világhoz.
A vadnyugat születése hat epizódja során e három nő történetét szövi össze. Mindegyikük szembenéz a korszakra jellemző könyörtelen akadályokkal, és saját egyedi módján győzi le azokat, példát mutatva bátorságból és kitartásból. Bár a férfi szereplők is jelentős szerepet játszanak a cselekményben, a női történetszálak teszik a sorozatot igazán emlékezetessé.
A vadnyugat születése elgondolkoztad és a vége után is veled marad
A vadnyugat születése feszes tempóban meséli el történetét, amely nagyjából öt órányi cselekményt sűrít hat epizódba. A sorozat igazodik a TV-MA besorolás szigorú követelményeihez, nem csupán a brutális vérontások, epikus tűzpárbajok és értelmetlen mészárlások révén, hanem a női karakterek történelmileg hiteles ábrázolásával is, akik a férfiak által elkövetett kegyetlenségeket kénytelenek elszenvedni. Ez a nyers realizmus fájdalmasan szívszorító, mégis emlékeztetőül szolgál arra, milyen veszélyekkel kellett szembenézniük a nőknek a vadnyugaton – még a látszólag kedvező helyzetekben is.
A sorozat könyörtelen őszinteséggel mutatja be a mormon közösségek és különösen Brigham Young alakját. Kim Coates lenyűgöző alakítást nyújt, félelmetes és számító erőt teremtve karaktere köré. Talán a mormonoknak jobb PR-szakembereik vannak, mint a katolikusoknak vagy a baptistáknak, mert valahogyan elkerülték, hogy történelmi bűneik beárnyékolják őket. A vadnyugat születése azonban rávilágít arra, hogy az Utolsó Napok Szentjeinek Jézus Krisztus Egyháza mit tett az amerikai határvidéken, és arra készteti a nézőket, hogy újragondolják, vajon valóban a többnejűség volt-e a legrosszabb vonásuk. Jacob karakterén keresztül – aki fanatikus hite által őrületbe süllyed és végül saját tragédiájának okozójává válik – a sorozat erőteljes kritikát fogalmaz meg.
A sosón nemzet történeteit illetően a sorozat időnként vegyes érzelmeket vált ki, de a produkció elkötelezettsége az autentikusság mellett vitathatatlan. Julie O’Keefe, az Osage Nemzetből származó kulturális tanácsadó, valamint számos őslakos művész és kézműves, köztük Hovia Edwards-Yellowjohn, Pete Yellowjohn, és Molly Murphy Adams gondoskodtak arról, hogy a sosón falvak és a bennszülött karakterek megjelenítése hiteles és tiszteletteljes legyen. Az eredmény érződik a képernyőn: az ő munkájuk aprólékos részletességgel és élettel tölti meg a jeleneteket.
Bár a bennszülött karakterek alaposan kidolgozottak és fontos szerepet játszanak a történetben, egyikük sem kapott olyan önálló narratívát, amely független lenne Sara és Abish központi történetszálától. Ez egy hiányosság, amely megakadályozza, hogy a sorozat teljesen új szintre emelkedjen. Mindezek ellenére A vadnyugat születése egy kiemelkedően megírt és elmesélt történet, amely méltó helyet követel magának a western műfaj legjobbjai között.
A vadnyugat születése többet érdemelne egy egyszerű sorozatdarálásnál
A vadnyugat születése igazi érdeme, hogy már az első epizódtól kezdve biztosítja, hogy a néző teljes mértékben törődjön a központi szereplők túlélésével, még akkor is, ha tudja, hogy néhányuk története végzetesen meg van írva. Rengeteg karakterrel és mindössze hat epizóddal, hogy egy kielégítő befejezést nyújtson, a sorozat rendkívül gazdaságosan bánik a forgatókönyveivel, egyenletesen osztva el a történetet Sara, Abish és azok között, akik útjukat keresztezik. Számos másik cselekményszál összefonódik, és A vadnyugat születése lenyűgöző szereplőgárdát vonultat fel, köztük Shea Whigham, Joe Tippett, Jai Courtney, Kyle Bradley Davis, Lucas Neff és Shawnee Pourier.
Ez sem egy olyan sorozat, amely látványos vizuális effekteket vagy ragyogó helyszíneket használna mankóként; a táj éppoly egyszerű és nyers, mint a benne élő karakterek. Ehelyett A vadnyugat születése a szívében lévő emberségre támaszkodik, és az utolsó epizódra szó szerint kitépi azt a nézőből. A legmeglepőbb elem Isaac és Sara váratlan barátsága, valamint az, ahogyan ez alapjaiban változtatja meg, kik ők. Taylor Kitsch és Betty Gilpin fenomenális kémiája elbűvölő, és figyelni, ahogyan karaktereik erősségei és gyengeségei körül navigálnak, és végül kiegészítik egymást, igazi mesterkurzus a színjátszás, rendezés és írás terén.
Kár, hogy A vadnyugat születése nem heti megjelenési ütemtervet kapott, mert minden adottsága megvan ahhoz, hogy televíziós esemény legyen, de a darálási modell narratívája miatt szenved. Az igazi tragédia az, hogy Mark L. Smith és Peter Berg valami olyat hozott létre, ami briliáns és rangos, de végül túl kevesen fogják megnézni. Talán segít újraéleszteni a westernlázat Hollywoodban, és megadja az alkotóknak a szabadságot, hogy Amerika gyakran figyelmen kívül hagyott történelmének árnyaltabb aspektusait is feltárják.
A vadnyugat születése mind a hat epizódja most streamelhető a Netflixen.
-Herpai Gergely „BadSector”-
A vadnyugat születése
Rendezés - 9.4
Színészek - 9.1
Történet - 9.1
Látvány/zene/hangok - 9.4
Hangulat - 9.2
9.2
KIVÁLÓ
A vadnyugat születése a western műfajának új csúcsát képviseli, amely az emberi drámát és a történelmi hitelességet állítja középpontba. A sorozat nemcsak a vadnyugat könyörtelen valóságát tárja fel, hanem a karakterek fejlődésén keresztül érzelmileg is mélyen hat a nézőkre. Mark L. Smith és Peter Berg alkotása izgalmas, brutális, mégis mélyen emberi élményt kínál, méltó helyet követelve a legjobb westernek között.