Miközben a konzolos eladások esetében nem tűnik valami fényesnek az eredmény, a PC-s értékesítések túl tudnak tenni rajtuk…
Matthew Ball, az Epyllion (egy befektetési stratégiai cég) vezérigazgatója egy prezentáció korai verzióját közzétette. Az előadás címe „A játékok állapota 2025-ben”. Az IDG-től, a Newzoo-tól és a Circanától (mindhárom piackutató cég) vett át adatokat, hogy összefoglalja a játékiparn nemzetközi piaci trendjeit. 2011 és 2021 között növekedést láthatunk, de azóta a növekedés belassult. Az elemzés szerint a PC-s játékok fényes pontként szolgálnak a folytatólagos növekedés érdekében, ugyanis most már a nem mobilos pénzforgalom esetében ez az éllovas, nem pedig a konzolos értékesítések. PC-n 2011-hez képest 2024-ben közel 50 milliárd dollárral költöttünk többet PC-s és konzolos játékokra.
2021 óta a konzolos növekedés belassult, ami érthető, ha figyelembe vesszük a PlayStation 5 és az Xbox Series eladásait. Az előző konzolgenerációhoz képest a jelenlegi konzoloból közel 7 millióval kevesebbet értékesítettek eddig! Az Epyllion szerint eközben a PC-s forgalom 20%-ot nőtt 2021 óta, miközben a konzolos eredmények stagnáltak. A PC-s növekedés a cég szerint számításbeli előnyök miatt történt: sokkal nagyobb a játékkatalógus, nagyobb a visszamenőleges támogatás, könnyebben elérhetőek az internetes böngészők, közösségi platformok, továbbá az élő közvetítések használatához szükséges szoftverek, illetve érthető módon a teljesítmény is sokkal magasabb tud lenni az erősebb konfigokon.
A PC-s momentum még mindig növekszik a konzolos címek PC-s megjelenése miatt, továbbá a hordozható PC-k, a SteamOS, továbbá a Roblox is szerepet játszik ebben. Többszáz millió kiskorú, aki a Robloxon nő fel, nem nagyon fog kérni 500 dolláros konzolt, hogy AAA játékokat futtasson rajta. De nincs nagyon egyetértés abban, hogy a konzolos vagy PC-s piac-e a nagyobb: 2023 augusztusában a Newzoo azt mondta, hogy a konzolos játékeladások 56,1 milliárd dollárt hoztak össze, míg a PC-sek csak 40 milliárdot.
„Az IDG-t általában az iparágban az eladások nyomon követésére vonatkozó rekordforrásnak tekintik, ezért elsősorban az ő becslésükre támaszkodtam. Ha megnézzük a Pelham Smithers-t, egy magán kutatási ügynökséget/bankot az Egyesült Királyságban, amit a Financial Times szokott használni, és amit a Bloomberg használ (és ténylegesen a Bloomberg Terminálon keresztül is átviszi), ők valójában a PC-t 50%-kal nagyobbnak tartják, mint a konzolokat. Az IDC viszonylag közel áll az IDG-hez, de nem azonos,” mondta Ball a PC Gamer-nek e-mailben. Ball szerint van egy kis egyet nem értés. A kínai eladások nyomkövetésében lehetnek eltérések, és Ball szerint ezek főleg PC-n AA/AAA szinten vannak.
Ami a PC-s játékok jövőjét illeti, Ball elmondta, hogy bízik az Epyllion által felvázolt, a PC-s játékpiac még mindig erősödő növekedési előnyeiben…
Forrás: PCGamer