MOZI HÍREK – 25 évvel ezelőtt a Sony David Lynch-hez fordult, hogy egyetlen reklámmal népszerűsítse a PlayStation 2-t, és egy otthon se maradjon konzol nélkül. Az eredmény egy felejthetetlenül furcsa hirdetés lett: Welcome to the Third Place. A Dűne és a Twin Peaks alkotója, David Lynch tegnap, 78 éves korában hunyt el.
David Lynch tegnap, 78 éves korában távozott közülünk. Az amerikai film- és televíziós rendező olyan korszakalkotó műveket hagyott hátra, mint a minden idők egyik legjobb sorozatának tartott Twin Peaks, illetve számos kultikus film, például az Elefántember, az Igaz történet, vagy a Mulholland Drive. Emellett a Dűne ellentmondásos adaptációjának is ő volt a rendezője, amelyet a közönség talán nem értékelt eléggé. Lynch azonban nemcsak filmes alkotásaival hagyott nyomot maga után, hanem egy rendkívül egyedi PlayStation-reklámmal is.
Egy reklám, amit csak David Lynch tudott volna elkészíteni
A 3DJuegos csapatánál most megemlékezünk Lynch munkásságáról ezzel a különleges reklámmal, amely a celluloid egyik legnagyobb hatású művészének keze alól került ki. Ehhez vissza kell ugranunk a múlt század végére, amikor a Sony arra kérte Lynch-et, hogy készítsen egy olyan reklámot, amely bemutatja a PS2 előnyeit, és azonnal magára vonja a nézők figyelmét. Az eredmény egy olyan szürreális és álomszerű alkotás lett, amelyre csak Lynch volt képes.
Egy hangos sípolás, egy sötét folyosó, egy fehér ruhás nő, aki csendet kér, egy fekete öltönyös fiatalember és kaszkadőre, akik egymásnak integetnek, egy beszélő kacsaember és egy teljesen bekötözött kacsaember… Mi lehetett ez az egész? A Welcome to the Third Place című reklám felejthetetlen álomképsorozatot mutatott be, amelynek alapját mindössze egy hangalámondás adta.
A japán vállalat más rendezőket is megkeresett, de Lynch valami teljesen mást alkotott, mint a többiek. A Sony eleinte bizonytalan volt, főleg azért, mert a reklám fekete-fehér volt, miközben a cég kék színnel pozicionálta magát, de az eredmény minden kétséget eloszlatott. A cél az volt, hogy a PS2-t a más világokba vezető kapuként mutassák be – és ezt sikerült is elérniük.
„Ő már régóta a Third Place-ben él. Ha valaki megértette, mit akarunk közvetíteni, az David Lynch volt,” mondta David Patton, a PlayStation akkori európai marketingigazgatója a Welcome to Twin Peaks oldalon. A reklámot több mint 100 ország mozijaiban vetítették (az USA kivételével), és kétségtelenül magára vonta a közönség figyelmét. Hogy ebből mennyien értették meg, hogy ez egy új konzol reklámja, az már más kérdés.
David Lynch öröksége a videojátékokban
A PlayStation-reklámon túl az igazság az, hogy a videojátékok világa rengeteget köszönhet David Lynch-nek. Masahiro Ito, a Silent Hill 2 művészeti vezetője nyíltan elismerte, hogy Lynch filmográfiája erős hatást gyakorolt a legendás horrorjátékra. Valójában fontolgatták, hogy a Silent Hill 2 történetét a Lost Highway-hez (1997) hasonlóvá tegyék, de ezt végül elvetették. Sam Lake, az Alan Wake 2 alkotója szintén megerősítette, hogy Lynch inspirálta őt és más alkotásait is.
Forrás: Welcome to Twin Peaks