Ők a „fény az alagút végén.” Az iparág válsága közepette a PC-játékok eladásai a konzolos címek fölé emelkednek. Egy friss tanulmány szerint, miközben a konzolos játékok lendülete az elmúlt években alábbhagyott, a PC-s szegmens helyzete éppen ellenkezőleg alakul.
A videojáték-ipar általánosságban nehéz időket él át. Az eladások hullámzóak, a fejlesztések lassan haladnak, hogy régi trendeket idézzenek fel, miközben stúdiók zárnak be, és dolgozók százait bocsátják el. Ugyanakkor Matthew Ball, az Epyllion befektetési stratégiai cég vezérigazgatója által közzétett friss jelentés szerint a PC-s játékok több bevételt termelnek, mint a konzolos címek, így a „mester faj” ismét a „fény az alagút végén” lehet.
A The State of Gaming in 2025 című jelentés, amely a Newzoo, az IDG és a Circana adatait is tartalmazza, rámutat, hogy 2011 és 2021 között az iparág bevételei egy évtizeden át tartó folyamatos növekedést mutattak, de azóta általános lassulás figyelhető meg. Miközben a konzolok eladásai csökkentek, a PC-s videojátékok bevételei 2021 óta 20%-kal növekedtek. „Ez a növekedés nagyrészt a PC-ökoszisztéma veleszületett előnyeinek köszönhető, mint például a kiterjedtebb játékgyűjtemény, a visszamenőleges kompatibilitás, valamint az élő közvetítési eszközökhöz és közösségi platformokhoz való hozzáférés” – teszi hozzá a jelentés.
A jelentés kiemeli, hogy a konzolos eladások jelentős csökkenést mutatnak. A PS5 és az Xbox Series X|S közel hétmillióval kevesebb példányban kelt el, mint elődjeik ugyanebben az időszakban. Ezzel szemben a PC-játékok egyre nagyobb teret nyernek, részben az olyan hordozható eszközök, mint a Steam Deck, és az új generációs játékosokat vonzó platformok, például a Roblox térnyerése révén.
Kína szerepe a PC-s játékok sikerében
A tanulmány külön hangsúlyozza, hogy Kína jelentős súlya a PC-s játékok sikerében nem becsülhető alá. Bár a platformok piaci részesedéséről nincs teljes egyetértés, a Newzoo szerint 2023-ban a konzolos játékok 56,1 milliárd dollárt termeltek, míg a PC-játékok 40 milliárdot. Az Epyllion azonban olyan forrásokat idéz, amelyek szerint a PC-játékok 50%-kal több bevételt hoztak, mint a konzolosok. Matthew Ball a különbséget a specifikus piacok, például Kína nyomon követésének eltéréseire vezeti vissza, ahol a PC-játékok dominálnak, ahogy azt például a Black Myth: Wukong sikere is bizonyítja.
Bár az adatok eltérőek, Ball optimista a videojáték-ipar jövőjét illetően. Elemzése szerint a piaci versenyelőnyök tovább erősödnek, különösen akkor, ha olyan platformok, mint a Steam, még jobban teret nyernek a hordozható eszközök piacán. Ez a trend a PC-s játékokat a következő években az iparág vezetőjévé teheti.
Forrás: Matthew Ball