MOZI HÍREK – Denis Villeneuve, a sci-fi zsáner egyik legelismertebb alakja, olyan filmek rendezője, mint a Szárnyas fejvadász 2049, az Érkezés és természetesen a modern Dűne-adaptáció, tisztelettel adózott David Lynch előtt, aki maga is megküzdött Frank Herbert klasszikusának filmes feldolgozásával.
Lynch, aki nemrég hunyt el, az első rendező volt, aki 1965-ben vászonra vitte a kultikus sci-fi regényt. 1984-ben a szürrealista filmkészítő saját víziójában adaptálta a Dűnét, ám az eredmény vegyes fogadtatásra talált. A film, amelyben többek között Sting, Kyle MacLachlan, Brad Dourif, Max von Sydow és Virginia Madsen is szerepelt, csúfosan megbukott a kasszáknál. Lynch hírhedten elégedetlen volt a stúdió beavatkozása miatt, és évtizedekig próbálta távol tartani magát a filmtől. Az évek során előkerült néhány alternatív változat, de egyik sem volt elég ahhoz, hogy Lynch valaha is teljes mértékben magáénak érezze a művet.
Ugorjunk előre 37 évet, és Villeneuve elkészíti azt a sci-fi eposzt, amely az összes olyan elemet sikeresen adaptálja, amelyet korábban lehetetlennek tartottak. Az általa rendezett Dűne és Dűne: Második rész a műfaj csúcsteljesítményei közé tartoznak, ám teljesen eltérnek attól, amit Lynch 1984-ben készített – mind léptékben, mind hangulatban. A két film egyszerűen nem összehasonlítható.
A Screen Rant beszámolója szerint a nemrég megrendezett Saturn Awards díjátadón Villeneuve beszélt a Dűnéről, de megemlékezett David Lynchről is, és arról, hogy az Eraserhead és a Kék bársony rendezője mennyire nem élvezte saját Dűne-adaptációjának elkészítését:
„A mozi valószínűleg az az művészeti forma, amely a legközelebb áll az éber álmokhoz. És David Lynch kétségkívül a mestere volt ennek – ő hozott minket a legközelebb ehhez az álomszerű állapothoz. Őszintén kívánom, bárcsak lett volna lehetőségem találkozni vele. A két [Dűne] film között erre nem volt esély, de reméltem és álmodtam arról, hogy egyszer, ha elkészülnek, személyesen tiszteleghetek előtte.
Nagyon szomorú vagyok, hogy nem volt számára kellemes élmény saját adaptációja elkészítése. Ugyanakkor úgy gondolom, hogy a fájdalom, amelyet a saját Dűne-filmjének forgatása során átélt, végül elvezetett minket a Kék bársonyhoz, majd a Veszett a világhoz, és… ez az energia továbbvitte őt. Szóval nem tudom. Mélységesen szomorú, hogy elvesztettük. Olyan filmkészítők vannak, akiknek a távozása olyan, mintha egy bolygó hagyná el a Naprendszert. Ő is ilyen volt – egy saját bolygó. De van némi vigasz abban, hogy még a végén is teljesen aktív és kreatív volt, hogy még mindig volt benne tűz egy új projekt iránt. Itt van velünk. Akárhogy is, hatalmas rajongója vagyok.”
David Lynch Dűnéje: ez is kellett ahhoz, hogy mesterművek szülessenek?
David Lynch mindig is nehezen viselte a stúdiók beavatkozását. Bár nagy költségvetésű filmjei sem rosszak, egyértelmű, hogy sokkal jobban teljesített, amikor szabad kezet kapott. Ahogy Villeneuve is mondta, ha nem lett volna számára ennyire nehéz tapasztalat a Dűne forgatása, talán sosem készítette volna el olyan mesterműveit, mint a Kék bársony vagy a Veszett a világ. Valójában ide vehetjük még az Inland Empire-t, a Mulholland Drive-ot és a Twin Peaks-et is.
Forrás: ScreenRant