TECHNIKAI ELEMZÉS – A videojáték-piac, amelyet eddig főként asztali konzolok, PC-k és mobilok uraltak, új platformmal bővült: a Steam Deck-stílusú hordozható játékeszközökkel. A Valve által 2022-ben bevezetett PC-konzol trendje nyomán olyan alternatívák jelentek meg, mint az ASUS ROG Ally vagy a Lenovo Legion GO. Ezeket a rendszereket eddig az iparág sikertörténeteinek tekintettük, hiszen erőteljes hardverük révén a legmodernebb játékokat is képesek futtatni, a játékosok pedig elégedettek a velük átélt élménnyel. Azonban egy friss adat több gyártót is elgondolkodtathat a további fejlesztések kapcsán. A becslések szerint 2025-re a hordozható játékgépek (beleértve a Lenovo Legion GO-t, az ASUS ROG Ally-t és a hasonló eszközöket) eladásai nem haladják meg a 2 millió darabot.
Felhasználói szempontból a Steam Deck, a Lenovo Legion GO és a ROG Ally, valamint a hozzájuk hasonló készülékek kiváló alternatívát jelentenek: a PC-s játékboltok – például a Steam – kínálatához való hozzáférés, valamint az, hogy hordozható módon játszhatunk indie és AAA címeket, mint például a Final Fantasy VII Rebirth vagy a Split Fiction, rendkívül kényelmessé teszi őket. De hogyan teljesítenek ezek az eszközök kereskedelmi szempontból? Új kutatások rávilágítottak, hogy a játékélmény és a hardver ereje ellenére ezek az eszközök nem feltétlenül számítanak kirobbanó üzleti sikereknek.
A Steam Deck, a piac királya
Az IDC elemzőcég, amely a forgalmazási láncok adataira alapozva készít előrejelzéseket (a The Verge közvetítésével), kimutatta, hogy ezekből az eszközökből kevesebb mint 6 millió darabot adtak el a Steam Deck 2022-es megjelenése óta. A piac vezetője egyértelműen a Valve, amely több mint 3,7 millió Steam Decket szállított világszerte.
Ahogy a 3DJuegos is beszámolt róla, a Valve gépe a hordozható PC-s konzolok piacának több mint 50%-át uralja. Más szóval, a Lenovo Legion GO, az ROG Ally és a többi hasonló eszköz összesített eladásai sem érik el a 2 milliót. Bár igaz, hogy egy viszonylag új piaci szegmensről beszélünk, a következő hónapokban jelentős növekedés nem várható.
Az IDC további információkat is megosztott: előrejelzése szerint 2025-ben az egész hordozható konzolpiac kevesebb mint 2 millió darabos forgalmat bonyolít le. Ez ugyan javulás a 2024-es év 1,4 milliós értékesítési adatához képest, de elmarad a 2023-as 2,8 milliós eladási számoktól. Ez a tendencia pedig több gyártót is arra késztethet, hogy felülvizsgálja stratégiáját ezen a területen.
Elrettentő számok a potenciális gyártók számára
Elfogadhatónak számítanak ezek az eredmények? Az AMD gaming divíziójának marketingvezetője, Frank Azor a The Verge-nek adott nyilatkozatában így fogalmazott: „Ez a piac három éve még nem is létezett; a nulláról indultunk, és milliós nagyságrendű kategóriát hoztunk létre.” Ugyanakkor, ha visszatekintünk, azt látjuk, hogy ezek az eszközök jelentősen elmaradnak más, korábban kudarcot vallott konzolok, például a PS Vita értékesítési számaitól. A Sony kézikonzolja 10-15 millió darabot adott el (összehasonlításképp a PSP 80-82 milliót), és a japán cég számára bukásnak számított.
De vajon ez valóban rossz jel? Nézőpont kérdése. A Valve számára a Steam Deck sikeres projektnek számít: a játékosok elégedettek, a rendszer folyamatos frissítéseket kap, és már felmerültek ötletek egy Steam Deck 2-ről is. Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy a Valve nem a konzol-PC eladásaiból él, hanem a Steam digitális bolt sikerének köszönhetően szinte korlátlan pénzforrással rendelkezik. Hasonló a helyzet a Lenovo, az ASUS és a többi gyártó esetében is, hiszen ezek a cégek elsősorban más termékekből szerzik bevételeik döntő részét. Ezzel szemben a Sony számára a PS Vita kudarc volt, mert a vállalat elsődleges bevételi forrása a videojáték-konzolok és szoftverek értékesítése.
Nem történt igazi áttörés
Ami biztos, hogy – legalábbis üzleti értelemben – a Steam Deck és társai nem robbantották fel a piacot. Ez pedig elgondolkodtathat olyan cégeket, mint az Xbox, hogy érdemes-e beszállniuk ebbe a szegmensbe. Köztudott, hogy a Microsoft régóta vizsgálja egy hordozható játékkonzol lehetőségét, és már jelezte, hogy érdeklődik a piac iránt. Azonban az a tény, hogy az ilyen eszközök összesített eladásai 2022 óta nem haladják meg a 6 millió darabot, elbizonytalaníthatja a redmondi vállalat döntéshozóit.
Persze egy hordozható Xbox könnyen nagyobb sikert érhetne el, ha megjelenne. A PlayStation már korábban is képes volt 80-82 millió PSP-t eladni, a Nintendo Switch pedig óriási siker lett, több mint 150 millió eladott példánnyal. A Nintendo annyira elégedett a hibrid konzoljával, hogy már be is jelentette a következő generációs Nintendo Switch 2-t. Ezek a vállalatok nagyobb súllyal bírnak az iparágban, erősebb marketingkampányokat tudnak folytatni, és összességében jobb esélyekkel indulnak, mint a Steam Deck és társai. A 2025-ös év értékesítési adatai azonban kulcsszerepet játszhatnak abban, hogy ezek a hordozható eszközök milyen jövőre számíthatnak a piacon.
-Herpai Gergely „BadSector”-