Egy elemző szerint az amerikai vámok a játékosoknak ártani fognak, a kiadóknak nem!

A kiadók ugyanis örömmel vennék, ha nem kellene a játékokból bolti (kézzel fogható) kiadást gyártani, mert ezen is spórolnának.

 

Az amerikai vámokról beszél az egész világ, és ennek a játékipara is hatása lesz. A Circanától (korábban NPD Group) Mat Piscatella már kifejezte, hogy a már most haldokló bolti játékok értékesítésén még egyet fog lökni a koporsó felé. Hozzá képest Rhys Elliott, a Midia Research elemzője egy hosszabb elemzést közölt a WCCFTech számára arról, hogy Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke miképp fog hatással lenni a lemezes/kazettás játékokra. Röviden: rossz hatással lesz, és a gazdaságra is csapni fog egyet. Miközben a játékipar állapota nem valami erős (növekvő költségek, leépítések, bezárt stúdiók), ez csak rontani fog a helyzeten…

„Az amerikai vámok többféleképpen is hatással lesznek a játékpiacra. A hardverek természetesen érintett lesznek, mivel sok alkatrész Kínában készül, amely a vámok egyik fő célpontja. Már most a GPU-értékesítők (pl. a Newegg) bejelentették az RTX 5000 Nvidia GPU-k áremelését, ami közvetlen következménye a Kínában gyártott alkatrészekre kivetett megemelt vámoknak. Ennek ellenére a legtöbb ilyen GPU mégis elfogyott (és a skalpolók még a felemelt eredeti áraknál is többet kérnek). A közvetlen hatás tehát ebben az esetben csekély volt. A jövőben azonban, ahogy a GPU-k, okostelefonok és egyéb szórakoztatóelektronikai cikkek készletei az Egyesült Államokban elfogynak, a hatás szélesebb körben érezhető lesz. Trump szerint az amerikai vámok „egy sokkal erősebb, sokkal gazdagabb nemzetet” fognak eredményezni, de ez csak populista politika, mivel a vámok valójában ennek ellenkezőjét fogják elérni. Az amerikai kormányzatnak a vámok bevezetésére vonatkozó nyilvános érvelésével ellentétben végső soron az átlagfogyasztók fogják viselni e populista politika súlyát.

Néhány gyártó valószínűleg a vámtarifa által nem érintett piacokra fogja áthelyezni a gyártását, ami már most is történik, de ez csak a legnagyobb vállalatok számára lehetséges, amelyek elég nagyok ahhoz, hogy az alacsonyabb haszonkulcsot fel tudják használni. A legtöbb esetben a kisebb vállalatok (és még a kizárólag hardverre támaszkodó nagyobbak is) ezt nem engedhetik meg maguknak. A hardver azonban néha egyszerűen csak egy trójai faló a vállalatok számára a szoftverek előállításához. Egyes hardverek gyártói (mint például a Valve) veszteségesen adják el a hardverüket, míg mások alig-alig érik el a nullszaldót. Emiatt az olyan vállalatok mint a Sony (PlayStation 5) és a Valve (Steam Deck) talán egyszerűen lenyelik a vámok által okozott megnövekedett költségeket, mivel nem akarják korlátozni a teljes megszólítható piacukat, hogy több szoftvert adhassanak el. Mivel sok, az Egyesült Államokban értékesített játéklemez Mexikóban készül (amely szintén a vámok célpontja), a fizikai adathordozók is érintettek lesznek. Egyes kiadók végül lemondanak játékaik kézzel fogható változatáról, de ez csak felgyorsítja azt, ami biztosan be fog következni, a legtöbb kiadó és konzolos platformtulajdonos pedig amúgy is azt szeretné, ha a fizikai kiadások megszűnnének.

A konzolpiac már most is egyre inkább a digitális értékesítés felé mozdul el, amit az olyan stratégiák, mint a többjátékos előfizetések, a free-to-play címek térnyerése, valamint a platformtulajdonosok által nyújtott előnyök (például extra kozmetikumok és a játék előzetes feltöltésének lehetősége, hogy a játék már a megjelenéskor azonnal játszható legyen) tovább ösztönöznek. Természetesen a fizikai játékok egyik egyedülálló értéknövelő tényezője az elővásárolt és kölcsönzési piac, amely nagyobb választékot biztosít a játékosoknak. A platformtulajdonosok és a kiadók azonban nem szereznek bevételt a fizikai kölcsönzésből és viszonteladásból. Végül is egy játékot akár 100-szor is eladhatnak a viszonteladói piacon, vagy 100-szor is bérbe adhatnak, de a kiadó és a platformtulajdonos csak az első eladásból származó bevételekre tesz szert. A kizárólag digitális piac azt jelenti, hogy a kiadók és a platformtulajdonosok az árak felett is nagyobb befolyással rendelkeznek. A bolti játékok piacán az árak rugalmasabbak mint a digitális piacon, ezért jobban függnek a kereslettől és a kínálattól, ezért a (használt) fizikai játékok gyakran olcsóbbak mint a PlayStation és az Xbox digitális áruházaiban található címek.

A fizikai játékok halála végső soron rossz lenne a fogyasztók számára, mivel kevesebb választási lehetőséget biztosítana számukra, de pozitív lenne a kiadóknak. A szélsőséges vámok bevezetése pedig szintén rossz lesz a fogyasztóknak, de pozitív az amerikai kormányzat populista homlokzatának. Sajnálatosak azok a politikák, amelyek a megélhetési válság közepette a hétköznapi emberek számára magasabb árakat eredményeznek. Ráadásul az adatok újra és újra azt mutatják, hogy a vámok ártanak a gazdaságnak. Egyszerűen fogalmazva, a vámok rosszat tesznek a játékosoknak és a játékiparnak. Bár az amerikai vámok valódi okáról nem nyilatkozom, az biztos, hogy nem a „sokkal erősebb, sokkal gazdagabb nemzet” érdekében történik – legalábbis a hétköznapi emberek és a tisztességes üzlet szempontjából,” írta Elliott.

Tehát végül ismét az átlagembereken csattan az ostor…

Forrás: WCCFTech

Spread the love
Avatar photo
Anikó, our news editor and communication manager, is more interested in the business side of the gaming industry. She worked at banks, and she has a vast knowledge of business life. Still, she likes puzzle and story-oriented games, like Sherlock Holmes: Crimes & Punishments, which is her favourite title. She also played The Sims 3, but after accidentally killing a whole sim family, swore not to play it again. (For our office address, email and phone number check out our IMPRESSUM)

theGeek TV

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu