MOZI HÍREK – Játékok és filmek közötti inspiráció mindig is jelen volt. De mi történik, ha egy ikonikus horrorfilm létrejöttét egy klasszikus játék ihleti?
Már régóta tudjuk, hogy a mozi hatalmas inspirációs forrás a videojátékok számára. Olyan filmek, mint a Blue Velvet vagy a Jacob’s Ladder, alapvető szerepet játszottak a Silent Hill 2 fejlesztésében, míg a The Last of Us rengeteget merített a The Road és a 28 Days Later című alkotásokból. Az viszont kevésbé gyakori, hogy ennek az ellenkezője is megtörténik. Alex Garland, a kultikus 28 Days Later forgatókönyvírója nemrégiben beszélgetett Neil Druckmannal, és megjegyezte, hogy filmje talán nem is létezne a Resident Evil hatása nélkül.
Garland, aki fiatalkora óta szenvedélyes gamer, és olyan játékok rajongója, mint a Bioshock és a Half-Life 2, elmondta Druckmannak, hogy karrierje elején játszott először a Resident Evil-lel. Akkoriban még nem volt biztos benne, hogy végleg a filmkészítés felé fordul, miután regény- és forgatókönyvíróként is kipróbálta magát. A zombifilmek szerelmese lévén azonban ez az élmény mély nyomot hagyott benne, és végül a 28 Days forgatókönyvének megírásához vezetett. A legnagyobb hatást pedig nem más, mint a kutyák tették rá.
„A PlayStationön játszottam az első Resident Evil-lel. Két dolog jutott eszembe egyszerre. Először is: Istenem, imádom a zombikat. Nem tudom miért, de imádom őket. A második gondolatom pedig az volt, hogy ebben a játékban visszatérsz bizonyos helyszínekre, és bár a játék nagyon jól van felépítve – kevés a lőszer, emiatt végig feszült maradsz –, a zombik lassúak voltak. Még egy borzalmas célzórendszerrel is könnyű volt lelőni őket. De aztán ott voltak ezek a kutyák… és amikor rátámadtak az emberre, hiába jártál már el ott korábban, a szíved mindig hevesebben vert, mert nem tudhattad, hogy időben el tudod-e találni őket. Ez a két dolog együtt – a zombik iránti rajongásom és a gyors ellenfelek okozta igazi félelem – vezetett el a 28 Days Later-hez. Ez egyenesen a Resident Evil-ből jött.”
A Resident Evil széria továbbra is az egyik legmeghatározóbb a videojátékok történetében. A túlélőhorror műfaj új címei továbbra is követik az általa lefektetett alapokat, és olyan nagyszabású franchise-ok is adósaik neki, mint a Silent Hill vagy maga a The Last of Us. Az első játék hatása a mai napig érezhető.
Érdekes, hogy a Resident Evil maga is egy filmes inspirációból született, hiszen a modern zombimítosz atyjának számító George A. Romero alkotásai voltak a legfőbb hivatkozási pontjai. Ezzel egyike lett azon ritka eseteknek, ahol a mozi és a videojátékok közötti kapcsolat a lehető legszorosabb. A kör pedig majdnem bezárult volna, hiszen Romero közel állt ahhoz, hogy megrendezzen egy Resident Evil-filmet, de ez végül sosem valósult meg.
Ami Garlandot illeti, nem ez volt az egyetlen alkalom, amikor a videojátékok ihlették meg. Nagyra értékeli a The Last of Us-t, amelyet saját 28 Days Later-jénél is jobb alkotásnak tart, és szerinte „sokkal kifinomultabb”. Annyira, hogy a 28 Years Later trilógia, amelynek első része idén nyáron debütál, szintén a játék hatására született. Az új filmben is egy apa-fiú kapcsolat áll a középpontban, de Garland szerint itt szerepcsere történik: a gyerek vezeti az idősebbet, amit az Ico című játék inspirált.
Forrás: Forrás neve