Igaz, hogy a Returnal óriási hírnevet szerzett a Housemarque-nak, de a finn stúdió már 1995 óta jelen van az iparágban. A 2021-es roguelike shooter sikere azonban felkeltette a PlayStation érdeklődését, amely végül fel is vásárolta a csapatot. Most a Housemarque vezérigazgatója, Ilari Kuittinen arról beszélt, milyen kulcsszerepet játszott a Sony az elmúlt négy év fejlődésében.
A Housemarque szerint a PlayStation nélkül nem tudtak volna ekkora lépést tenni, és ennek köszönhető, hogy ma dolgozhatnak a Saros című játékon.
A Helsingin Sanomat című lapnak adott interjúban Kuittinen elmagyarázta, hogyan változott meg a stúdió a PlayStation égisze alatt. Az új munkahelyi normákhoz, információbiztonsági előírásokhoz és projektfelügyeleti rendszerekhez kellett alkalmazkodniuk. Mindez azonban bőséges pénzügyi támogatással párosult, amely lehetővé tette, hogy új irodába költözzenek Helsinkiben, és növeljék a fejlesztési kapacitásukat. „A nagyobb projektek finanszírozása nélkülük nem lett volna lehetséges” – tette hozzá.
Nem csak a PlayStation akarta felvásárolni a stúdiót
Az egyik legnagyobb nyertese ennek a befektetésnek a Saros, a Housemarque következő nagy dobása, amelynek fejlesztése 2022-ben kezdődött, és jelenleg is aktív gyártás alatt áll. Kuittinen nem árulta el a pontos költségvetést, de megjegyezte, hogy valószínűleg az Alan Wake 2-vel van egy szinten, amelynek fejlesztése és marketingje körülbelül 70 millió eurót emésztett fel. Ez hatalmas ugrás a Housemarque számára, amely korábban sokkal szerényebb projektekre koncentrált.
Az interjúban az is szóba került, hogy a Sony mennyiért vásárolta meg a Housemarque-ot. Bár a pontos összeg nem ismert, az adózási dokumentumok alapján a cég társalapítói, Kuittinen és Harri Tikkanen fejenként 9,8 millió eurós bevételt realizáltak 2022-ben. A finn stúdió eközben hatalmas növekedést produkált: a 2020-as 8,9 millió eurós bevétel után 2024-re ez 21,8 millióra emelkedett.
Érdekesség, hogy a Housemarque nemcsak a Sony ajánlatát kapta meg, hanem volt egy másik potenciális vevő is. Végül a PlayStation ajánlata bizonyult a legvonzóbbnak, és az elmúlt évek sikerei alapján ez egyértelműen kifizetődő döntésnek tűnik.
Forrás: 3DJuegos