A kevés, ami igaz, és a sok, ami nem: újabb Assassin’s Creed Shadows-botrány robbant ki a neten, de ezúttal félreértés áll a háttérben. A japán miniszterelnök nem kritizálta a Ubisoft új játékát – elmondjuk, mi történt valójában.
Az internet ismét felrobbant az Assassin’s Creed Shadows körüli újabb „japán botránytól”. Az elmúlt órákban sorra jelentek meg a pletykák, miszerint Shigeru Ishiba, Japán miniszterelnöke nyíltan bírálta volna a Ubisoft legújabb nagyszabású játékát a nemzeti parlament, a japán országgyűlés (a Diet) egyik ülésén. A teljes hivatalos jegyzőkönyv alapján azonban világos, hogy a kormányfő valójában nem Naoe és Yasuke kalandjairól beszélt, hanem a való életben elkövetett rongálásokról egyes kulturális helyszíneken. A 3DJuegos eddig nem számolt be erről a témáról, de a közösségi médiában és a sajtóban olyan méreteket öltött a félreértés, hogy itt az ideje tisztázni az egészet.
Wake up, Ubisoft “defender,” and hear our voice! What kind of Assassin’s Creed game destroys an actual religious site? Japanese culture is consumed but receives no respect. Here is a perfect example. pic.twitter.com/UsfWMgy53n
— Shohei Kondo (@shoheikondo) January 31, 2025
Yasuke videója egy japán szentélynél
Habár a vitát valóban napok óta tárgyalják, az egész egy január 31-én közzétett videóval indult az X-en. A játékmenet-részlet, amely 31 000 lájkot és több mint 8400 megosztást gyűjtött, Yasukét mutatja, amint papokat támad meg és megrongál egy valós, Japánban található helyszínt: az Itate Hyozu szentélyt. A közösség gyorsan rámutatott, hogy minden a játékos döntése alapján történik, de a felháborodás akkora méreteket öltött, hogy eljutott Japánig is.
A japán Sankei News közölt is egy cikket az ügyről, amelyben megszólaltatta az Itate Hyozu szentély illetékeseit. A szentély képviselői a lapnak azt nyilatkozták, hogy bírálják a Ubisoftot, és „megfelelő lépéseket” fognak tenni az ügyben. A francia fejlesztő ugyanis nem kért engedélyt arra, hogy az Itate Hyozu szentélyt szerepeltesse az Assassin’s Creed Shadowsban. „Ha megkerestek volna minket, megtagadtuk volna az engedélyt” – fogalmaztak.
A botrány február végén robbant ki a közösségi médiában, ahol ezrek reagáltak a hírekre. A mai napig nem derült ki, mit értenek pontosan „megfelelő lépések” alatt, amit a szentély képviselői kilátásba helyeztek, de a dolog annyira felkapott lett, hogy eljutott a Liberális Demokrata Párt egyik képviselőjéhez is. Innen indult el a hivatalos vita az Assassin’s Creed Shadows ügyében.
Az Assassin’s Creed Shadows a japán országgyűlés hivatalos ülésére is bekerült
Hiroyuki Kada, a Liberális Demokrata Párt tagja a legutóbbi hivatalos parlamenti ülésen hozta fel az említett Assassin’s Creed Shadows-videót. A beszélgetés – amely elérhető YouTube-on és az ITmedia is közzétette a leiratát – többek között arra tér ki, hogy a Ubisoft nem kért engedélyt az Itate Hyozu szentélytől a helyszín felhasználására, és hogy ez milyen hatással lehet a japán kulturális örökségre, különös tekintettel a rongálásokra.
„A szentély imatermében – amely a játékban valódi nevén szerepel – a szamuráj főhős dobot zúz, szent tükröket tör, oltárokat pusztít el, papokat kaszabol, nyilaz, és más brutalitásokat követ el” – mondta Kada a felszólalásban. „Amikor Miyaji úrtól megkérdeztem, azt mondta, hogy a játék fejlesztői [Ubisoft] nem keresték meg őket engedélykérés céljából.” Ezt követően a politikus Masaki Ogushi gazdasági, kereskedelmi és ipari miniszterhelyettest is megkérdezte, aki így válaszolt: „Ha valaki szellemi tulajdont használ kereskedelmi célra, köteles engedélyt kérni a tulajdonostól.”
Amennyiben az Itate Hyozu szentély illetékesei ezt kérik, a japán kormány beavatkozhat az ügybe, de egyelőre nem tervez lépéseket. Kada úgy zárta felszólalását, hogy „szorosan nyomon követjük” az eseményeket, és aggodalmát fejezte ki, hogy az Assassin’s Creed Shadows hatására túl sok turista érkezik majd Japánba. „Tartunk tőle, hogy a játékban engedély nélkül felhasznált helyszíneken történő támadások és rongálások a valóságban is megismétlődhetnek. Természetesen a szólásszabadság fontos, de el kell kerülni a helyi kultúrákat romboló cselekedeteket.” Végül a miniszterelnök véleményét is kikérte az ügyben.
Itt keletkezett a félreértés
A japán miniszterelnök válaszában ugyanis nem említette név szerint a Ubisoft játékát: „A kérdést jogi szempontból a Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztériummal, az Oktatási, Kulturális, Sport-, Tudományos és Technológiai Minisztériummal, valamint a Külügyminisztériummal együtt kell vizsgálnunk.” A válaszban nem hangzott el sem a Ubisoft, sem az Assassin’s Creed Shadows neve. Ehelyett ezt mondta: „Egy szentély meggyalázása elképzelhetetlen; ez a nemzet megsértése. Amikor a védelmi erők Samawah-ba, Irakba utaztak, biztosítottuk, hogy megismerjék az iszlám szokásokat. Egy ország kultúrájának és vallásának tiszteletben tartása alapvető, és világossá kell tennünk, hogy nem tűrjük el az ezeket semmibe vevő cselekedeteket.”
A IGN japán részlegének közreműködésével készült elemzés kiemeli, hogy a miniszterelnök mondatai a való életbeli rongálásokra vonatkoznak, nem pedig a játékra. Japánban az utóbbi időben megnövekedett a nyugati turisták száma, és a politikusok attól tartanak, hogy a játékban látott viselkedés átszivárog a valóságba. Ilyen logika már más játékok, például a GTA vagy a Call of Duty esetében is megjelent. Kada attól fél, hogy a játékosok a játék után valóban elmennek Japánba, és ugyanazokat az agresszív viselkedésformákat mutatják. A miniszterelnök válasza nem a videojátékot bírálja, hanem azokat, akik valós helyszíneket meggyaláznak. Ez a félreértés uralta az Assassin’s Creed Shadowsról szóló közösségi médiás diskurzust az elmúlt napokban.
Forrás: 3djuegos