Valve DRM: Egy 19 éves srác CD-másolója miatt született meg a Steam?

A Valve legendás másolásvédelmét egy vezető unokaöccse ihlette, aki az iskolai költségeire kapott 500 dolláros csekkből inkább CD-másolót vásárolt, majd büszkén írt köszönőlevelet arról, hogy mennyire jól jön neki a játékok másolásához – árulta el Monica Harrington, a Valve egyik alapítója.

 

Az idei GDC egyik legizgalmasabb előadását Monica Harrington, a Valve alapító csapatának tagja és első marketingvezetője tartotta, aki részletesen beszámolt a cég korai éveiről, valamint olyan címek megszületéséről, mint a Half-Life és a Steam.

Bár Harrington előadásában számos érdekesség elhangzott, különösen figyelemre méltó volt az az anekdota, amikor kiderült, hogy a Valve ikonikus DRM-rendszerének ötlete hogyan született meg. Harrington még a Valve első éveiben 500 dollárt küldött unokaöccsének, hogy abból az iskolai kiadásait fedezze. A fiú azonban egészen mást vásárolt a pénzből: egy CD-másoló berendezést.

„Abban az időben kezdett el komoly problémává válni a kalózkodás” – mondta Harrington. „A saját unokaöcsém épp az általam küldött 500 dolláros csekket használta fel arra, hogy CD-másolót vegyen, majd kedves köszönőlevelet írt, hogy mennyire boldog, amiért könnyedén tud játékokat másolni és terjeszteni a barátai között.”

Harrington, aki elsősorban a Valve üzleti és marketing oldalán dolgozott, kiemelte, hogy a kalózkodás jelensége komolyan veszélyeztette a cég üzleti modelljét. Ekkoriban a PC-játékokat, így a Half-Life-ot is CD-ROM-on terjesztették, másolásvédelem nélkül, míg a konzolok, mint a PlayStation, saját védelmi rendszereket alkalmaztak.

„Pontosan az olyan játékosok miatt, mint az unokaöcsém, vezettük be a hitelesítési rendszert” – folytatta Harrington. „A vásárlóknak így közvetlenül a Valve-on keresztül kellett aktiválniuk a játékaikat. Rövidesen rengeteg panasz érkezett, miszerint ‘nem működik a játék’. Mike Harrington (a Valve társalapítója) aggódva felhívta a reklamáló játékosokat, ám gyorsan kiderült: egyikük sem vásárolta meg legálisan a játékot. A hitelesítési rendszer tehát remekül működött.”

A PC Gamer-nek adott interjújában Harrington hozzátette, hogy ő és Mike kissé másként emlékeznek a történtekre. Monica szerint, miután kiderült az unokaöccse akciója, egyértelmű volt számára, hogy szükség van hitelesítési rendszerre, míg Mike úgy emlékszik, hogy ez a terv már korábban is létezett. „Én azonban mindenkinek erről beszéltem, és nagyon intenzíven érintett a téma” – mondta Harrington. „Először természetesen döbbenten kérdeztem az unokaöcsémet: ‘Mégis mire gondoltál?!’ De aztán rájöttem, hogy számára ebben semmi rossz nem volt.”

„19 éves volt, nem gondolt cégekre, üzleti modellekre vagy szellemi tulajdonra” – tette hozzá Harrington. Az unokaöcs később mélységesen elnézést kért, amire Monica azt válaszolta: „Fogalmad sincs, mennyire értékes volt, amit tettél.”

Bár a DRM bevezetésének pontos körülményeiről eltérően emlékeznek, Harrington unokaöccsének tette kétségtelenül hozzájárult ahhoz, hogy a Valve kialakítsa azt a rendszert, amelyen keresztül ma a legtöbben PC-n játszanak – ez lett végül a Steam DRM.

Harrington elmondta, számára így maradt meg a történet, és 25 évig ebben a formában gondolt rá, miközben elismerte, hogy sokszor több dolog történik egyszerre egy adott pillanatban.

Az előadás további érdekességeket is tartalmazott, például a Valve korai, Sierra-val való konfliktusát, amely során a cég kilépéssel fenyegetőzött, ha nem kapják vissza a Half-Life jogait. „Nem üres fenyegetés volt” – zárta Harrington. „Nem akartuk vállalni a teljes kockázatot, hogy másokat tegyünk gazdaggá.”

Forrás: PC Gamer

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu