A Ubisoft darabokra hullik, és vele együtt a játékadaptációk is mehetnek a levesbe

MOZI HÍREK – Ubisoft két részre szakad, a Watch Dogs és társai sorsa bizonytalanná vált. A cég botrányok, perek és tömeges elbocsátások közepette próbál életben maradni. Miközben a részvényeseik és a rajongók is egyre inkább elfordulnak tőlük, a tervezett filmes adaptációik a feledés homályába merülhetnek.

 

Furcsa időket élünk, ha videojátékos filmadaptációkról van szó. Az utóbbi hetekben kiderült, hogy a korábban megkerülhetetlen Ubisoft két részre szakad: az értékesebb IP-ket egy új, „stabil” leányvállalatba menekítik, hogy megóvják őket a közelgő csődeljárástól. Ennek sajnálatos mellékhatása, hogy a készülő Watch Dogs, Beyond Good & Evil, Skull & Bones, Driver és The Division filmek és sorozatok sorsa igencsak bizonytalanná vált. És még ha ezek valahogy be is fejeződnek, a marketingköltségek biztosan megszorítás alá kerülnek, hiszen a cég jelenleg dühös részvényesekkel, perek tucatjaival, sztrájkokkal, leépítésekkel és egy olyan toxikus imidzssel küszködik, amely hat év alatt 90%-os részvényárfolyam-zuhanást eredményezett. Egy év múlva ezek az IP-k akár teljesen más cégek tulajdonában is lehetnek – olyanokéban, akik nem biztos, hogy be akarják fejezni ezeket a projekteket.

A Ubisoft egy tankönyvi példa lett arra, hogyan ne vezessünk egy vállalatot. A Watch Dogs forgatása ugyan 2024 őszén lezárult – legalábbis a Ubisoft X-posztja szerint –, de a jövője bizonytalan, ahogy az anyavállalat is darabokra hullik körülötte. Szomorú, de lehet, hogy pont ez a film lesz az egyetlen, amelyik valaha napvilágot lát a felsoroltak közül.

 

A Ubisoft-filmek átka újra lecsapott

 

Amikor már azt hinnénk, hogy az internet csak az EA-t vagy a Disney-t szereti rugdosni, feltűnik a színen egy új kihívó Franciaországból. A Ubisoft 2021-ben büszkén jelentette be, hogy a Driver élőszereplős adaptációja a Binge.com-ra készül. Ez a projekt azonban szépen csendben eltűnt, majd 2024-ben egy 350 oldalas pénzügyi jelentés lábjegyzetében kapott halotti bizonyítványt. Ennél is nagyobb veszteség a 2016-os The Division alapján készülő nagyköltségvetésű film, amely szintén a semmibe veszett. Pedig korábban Jake Gyllenhaal és Jessica Chastain is szerepelt volna benne, és a Netflixre szánták, Rawson Marshall Thurber rendezésében. Itt legalább kaptunk magyarázatot: Kelly McCormick producer 2022-ben a Discussing Filmnek így nyilatkozott:

„Őszintén szólva, amikor beütött a COVID, otthagytuk a The Division projektet, mert túl dokumentumfilmszerűvé vált. Tudod, a történet egy valós időben zajló járványról szól, annak veszélyeiről és a vele járó szorongásról. Úgy éreztük, hogy ez már nem szórakoztató. […] Annyira menő alap volt, az az elképzelés, hogy egy ügynökcsapat posztapokaliptikus környezetben jelenik meg, vizuálisan elképesztő lett volna – de végül elengedtük, mert a COVID teljesen más irányba sodort minket.”

Azt hinnénk, van még játék, amit meg lehetne filmesíteni. Csakhogy 2019-ben ugyan felröppent a hír egy női főszereplős, élőszereplős Skull & Bones sorozatról a Hollywood Reporterben, de azóta csak egy gyászos IMDb-bejegyzés emlékeztet rá. Tekintettel a játék körüli balhékra, pocsék PR-ra és költséges fejlesztési kudarcokra, ez is halott ügy. És ha ez még nem lenne elég, a Beyond Good & Evil filmterv 2021 és 2025 között teljesen eltűnt a radarról. És a Splinter Cell moziról? Tíz éve várjuk, és most már legalább tudjuk, miért nem történik vele semmi.

 

Hogyan lett a Ubisoftból a legutáltabb név a szórakoztatóiparban?

 

A Watch Dogs talán kivétel, de 2024 lett az az év, amikor végre mindenki számára világossá vált, hogy amit eddig nosztalgiának hittünk, az valójában inkompetencia. Ha megnézzük a Ubisoft pénzügyi helyzetét, egyből érthető, miért omlanak össze sorra az adaptációs projektek. Ez nem a mozik vagy a tévé hanyatlása – a részvények ára 12 éves mélyponton van. A belső átszervezések, a leépítések és az ebből fakadó paranoia demoralizáló légkört teremtettek. 2024-ben 700 alkalmazott sztrájkolt, és a tiltakozáshullám már Olaszországig is elért – írja a Deadline. 2025 sem lett jobb: januárban újabb 185 főt bocsátottak el, és bezárták a brit stúdiójukat is.

Yves Guillemot, a Ubisoft társalapítója és elnöke évek óta következetesen sikeresen ingerli a leglojálisabb rajongókat is. A Techspot szerint egy olyan, digitális tulajdonjogokat érintő pert is indítottak ellene, amely akár precedenst teremthet a fogyasztóvédelem jövőjét illetően. És ne keverjük ezt össze azzal az üggyel, amelyet a Lawyer Monthly említ, és amely szerint a Ubisoft állítólag felhasználói adatokat értékesített. Ahogy most állnak, lehet, hogy ez utóbbi stabilabb bevételi forrás számukra, mint játékokat vagy filmeket gyártani.

És ha ez még nem lenne elég: a részvényesek is kiakadtak. Az IGN szerint nemzetközi befektetők vonultak volna utcára a párizsi Ubisoft-központ elé, hogy így tiltakozzanak a vállalat „képtelensége ellen, hogy alkalmazkodjon a piaci trendekhez”. Ez céges nyelven annyit tesz: Ubisoft játékai elavultak, mikrotranzakciókkal teletömöttek, és a rajongók már nem kérnek belőlük. Remélhetőleg a munkások sztrájkja nem ütközik időben a részvényesek tüntetésével – talán össze tudnak fogni, és közösen Uberrel menni, hogy spóroljanak az útdíjon. Eddig a cég összesen két filmet tudott felmutatni: a Perzsia hercegét és az Assassin’s Creed-et – mindkettő több mint egy évtizeddel ezelőtt. A 2008-as, Uwe Boll-féle Far Cry-hoz már semmi közük nem volt.

Válaszul a káoszra, Guillemot néhány héttel később kettévágta a céget. A kínai Tencent 25%-os részesedést szerzett az „értékesebb” részlegből – hivatalosan azért, hogy „megerősítsék a pénzügyi egyensúlyt”, áll az Ubisoft közleményében. A rossz hír: ebbe az új, állítólag stabil struktúrába nem tartozik bele a Watch Dogs, Beyond Good & Evil, Driver, Skull & Bones, Splinter Cell vagy a The Division. Az egyetlen remény az, hogy ez talán lehetőséget teremt valaki másnak, aki valóban törődik ezekkel az IP-kkel. Hátha.

Forrás: MovieWeb

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu