Forza Horizon 5 (PS5) – Padlógázzal hajtott be ez az autós Xbox cím PS5-re

TESZT – Amikor a Microsoft elkezdte PlayStationre is kiadni belsős címeit, a kérdés az volt, hogy vajon meddig kell várni, mire egy igazán nagy franchise is megjelenik. Ezzel nem akarjuk leszólni a korábbi megjelenéseket, hiszen olyan játékok, mint a Grounded, mindig szívesen látott vendégek, és a Sea of Thieves is valami egyedit hozott a platformra (a Skull and Bones-tól függetlenül), de ezek általában nem azok a címek, amik az emberek eszébe jutnak, amikor az Xbox kerül szóba. A Forza Horizon 5 megjelenésével – négy évvel azután, hogy először befutott Xboxra és PC-re – végre egy nagy Xbox-franchise is elérte a platformot, és azok, akik most ismerkednek a Forza-világgal, különleges élményre számíthatnak.

 

A kezdőjelenet egy igazi élményvonat Mexikó tájain keresztül. A játék egy teherszállító repülő rakterében indul. A rakodóajtó kinyílik, és egy 2021-es Ford Bronco Badlands zuhan le egy hófödte, aktív vulkán tetejére. Az oktató rész itt veszi kezdetét, gombnyomásos utasításokkal mutatva be az alapirányítást. A teherautó áthajt a vulkán tetején, áttör a hegyoldalon a sziklás sivatagba, majd egy újabb hatalmas ugrással becsatlakozik egy aktív Baja-versenybe. A cím ezután egy újabb ejtésre vált, ahol a Corvette Stingray C8 száguld végig mezőgazdasági területeken, mielőtt porviharon haladna át, ahol a látótávolság narancs-barna ködre csökken. A kamera ismét vált: ezúttal egy módosított Porsche 911 szeli át a dzsungelt, miközben flamingókat riaszt el, majd megáll néhány templomromnál. Végül a játék Baja Californiába vált, ahol a Mercedes-AMG ONE sikítva hasít végig tengerparti üdülőövezeteken és növényzettel benőtt területeken, mielőtt a teherszállítót megelőzve érkezik meg a Horizon Fesztiválra.

 

Ez a kezdés még a Gran Turismót is lehagyja a kanyarban

 

A kezdő jelenet után karakterkészítés következik, ami pont annyi lehetőséget kínál, amennyi kell – kiemelendő, hogy protézisek is választhatók. Emellett nevet is választhatsz, amin a játék GPS-e szólít majd – kivéve, ha már játszottál a Forza Horizon 4-gyel, mert akkor átemeli az előző választást. Ez viszont csak még jobban megmutatja, milyen jó lett volna, ha a karakter további beállításait is automatikusan importálja, ahelyett hogy mindent elölről kelljen újra létrehozni.

Egy utolsó döntés a karakter hangja – ez azért is érdekes, mert a sofőr aktívan részt vesz a párbeszédekben, nem csak egy néma főhős. Észre fogod venni, hogy csak két hang közül választhatsz, mindkettő brit akcentussal – ami logikus, hiszen a játék szerint te ugyanaz a bajnok sofőr vagy, mint a FH4-ben. A korábbi játékból visszatér néhány karakter, például eseményszervezők vagy DJ-k, így a FH5 egyszerre folytatása az előző résznek, és egyfajta kapocs a sorozat epizódjai között. Ezek az apróságok háttérbe szorulnak a játékmenet mellett, de jópofa kikacsintásokként működnek.

 

Nyílt világ, szabad verseny, 500+ kocsi: ez a Horizon új otthona

 

Azoknak, akik újak a sorozatban, ez lényegében egy hatalmas, nyílt világú versenyjáték változatos versenymodellekkel. Ha más platformon elérhető játékhoz hasonlítanánk, a The Crew: Motorfest ugrik be – azzal a különbséggel, hogy itt nincsenek egyéb járműtípusok. A beállításoktól függően a verseny fizikai modellje lehet teljesen szimuláció, teljesen arcade, vagy egy hibrid, amely a játékos stílusához illeszkedik – például amikor a versenyvonal aktív, de a hibák visszatekerése le van tiltva. A versenyek típusa is változatos: körpályák, pontból pontba zajló futamok, különféle terepen. Ahelyett, hogy menüből indítanád őket, magad vezetsz el a helyszínekre, ahol driftzónák, sebességmérők várnak. Ha úgy érzed, hogy már mindent láttál, készíthetsz saját versenyeket is, vagy kipróbálhatod a közösség alkotásait egyenként, vagy a Super 7 rendszerrel, ami hét véletlenszerű versenyt kínál. Akármit is választasz, remekül megtervezett pályák várnak trükkös kanyarokkal és tempós szakaszokkal. Olykor szakadékokat szelhetsz át, vagy sértetlenül roboghatsz végig egy sivatagi erdőn. Ahogy a fő szériában is, az autók vezethetősége álomszerű, és ha kipördülsz, az bizony a te hibád.

A legtöbb autós játék szeretné, hogy mindig az úton maradj. A FH5 ezzel szemben arra ösztönöz, hogy letérj róla, hiszen kevés akadály állít meg – legfeljebb egy vastag fa vagy egy masszív épület. A világ szinte minden eleme törhető, a játék pedig bónuszokkal jutalmaz, ha törsz-zúzol, így sokkal szívesebben térsz le az aszfaltról, és keresel saját utakat. A rombolásra csábító elemek közé tartoznak az ugratók, a gyorsutazás árát csökkentő reklámtáblák, kincsesládák vagy a legendás autókat rejtő pajták – ezek között akad néhány mexikói különlegesség is.

A kocsikínálat mára több mint 525 modellből áll, és igazán lenyűgöző, hogy a fejlesztők nem elvettek, hanem csak bővítettek. A megszokott márkák, mint a BMW vagy a Mitsubishi, mellett olyan nehezen licencelhető nevek is helyet kaptak, mint a Porsche vagy a Ferrari. A játékosok továbbra is készíthetnek egyedi fényezéseket, és hangolhatják a járműveiket jobb teljesítményre. Ezeket a közösséggel is meg lehet osztani, de nem feltételei a sikernek – minden attól függ, milyen versenybeállításokat választottál.

 

Online verseny, battle royale és mexikói káosz – így őrül meg minden Forza Horizon 5-ben

 

Aki játszott a FH4-gyel a sok patch után, annak az online élmény ismerős lesz. A kampány minden egyes versenye játszható egyedül vagy baráti konvojjal. A világot valódi játékosok népesítik be, de ezt kikapcsolhatod, ha nem akarsz másokat látni – bár nem tudnak beléd hajtani, így griefelés nem fordulhat elő. A Forzathon események most már Forza Arcade néven futnak, de a cél ugyanaz: te és 11 másik játékos együtt próbáltok teljesíteni három feladatot 15 percen belül, hogy hatalmas pontokat szerezzetek, amit aztán a boltban válthatok be nyereményekre. Az Eliminator mód is elérhető az alapjátékban – a battle royale koncepciót emeli át a versenyzés világába egy kaotikus és egyedi élménnyel. Az online teljesítmény példás: nincs kidobás, szaggatás vagy lag – teljesen mindegy, milyen módban vagy hány játékossal fut a játék.

A játékmenet alapja nagyrészt változatlan, és ha a FH5 nem lenne több, mint a FH4 Mexikóban, már akkor is öröm lenne játszani vele, annyira kerek és szórakoztató az élmény. Bár a promóció nem hangsúlyozott nagy változásokat a formulában, így is akad bőven újdonság, ami különlegessé teszi az új részt. Ennek középpontjában Mexikó áll. A különböző biomok ötlete már a FH3-ban is jelen volt Ausztrália kapcsán, de most még jobban ki lett bővítve: 11 különböző térség vár felfedezésre. A nyitójelenet már bemutatott néhányat, de még mindig lenyűgöző látni, ahogy a Baja-part a sivatagokkal, a zöldellő farmok kisvárosokkal és szűk utcás városrészekkel keveredik, amelyeket alagutak kötnek össze. Ahogy az előző részekben is, a környezet karaktere elképesztően erős, és emiatt lesz az élmény igazán emlékezetes.

 

A Playground Games szerint az új Forza cím: A Forza Horizon 5 sokkal több, mint egy egyszerű autós játék.

Szezonok, sztorik és ejtőernyős motorosok – a Forza Horizon 5 nem fél kilépni a komfortzónából

 

A FH4-ből már ismert évszakok visszatérnek, de a mexikói környezet miatt egy kicsit másképp. A négy jól elkülöníthető évszak helyett most nedves és száraz időszakokra osztják az évet, külön eseményekkel és csak időszakosan elérhető nyereményekkel. Elsőre nem tűnik nagy váltásnak, de a pályák állapota változik, így például az esős időszak csúszósabb utakat hoz. Az időjárás emellett brutális eseményeket is okozhat, mint homokvihar vagy trópusi ciklon. Az évszakok ezúttal nem olyan hangsúlyosak, mint a negyedik részben, de jó látni, hogy nem dobták őket teljesen félre.

Egy másik változás a Showcase eseményekhez kapcsolódik, amelyek korábban őrült versenyeket jelentettek különféle járművekkel szemben – ezek most is megvannak, például egy olyan futam, ahol egy teherszállító repülőből kiugró wingsuit-os motorosokkal versenyzünk. Ezeket részben az Expeditions és Stories váltják fel. Az előbbiek során új Horizon Fesztivál helyszíneket nyitunk meg. Egyesek egyszerűek – például romokhoz megyünk, hogy ott alapítsunk egy új outpostot –, míg mások inkább a Showcase eseményeket idézik, például amikor egy vulkán tetejéről kell eljutni egy Baja-futamra, akárcsak a nyitójelenetben.

A helyszínek között extra feladatokat is vállalhatunk, például antennát szerelhetünk fel egy rádióállomáshoz vagy dobozokat törhetünk szét az ugratón egy másodpilóta kedvéért – ez jó kis szünetet nyújt a folyamatos versenyzésből. A Stories is visszatértek, hasonlóan változatosak és még összetettebbek lettek. Egyikben egy egyetemistát fuvarozunk, aki porviharokról gyűjt adatokat. Egy másikban kaszkadőrmutatványokat hajtunk végre egy filmforgatáson. A legmeghatóbb történetben egy szerelőnek segítünk felkutatni azt a Volkswagen Bogarat, ami egykor elhunyt rokonáé volt. Ez az utolsó sztori meglepően érzelmesre sikeredett, de pont emiatt emelkedik ki a mezőnyből: végre nem csak az autós bulizásról szól, hanem igazi, emberi történetet is kapunk – és ettől az egész játék jobb lesz.

 

A Forza Horizon 5-ban már akkor fejlődsz, ha csak a gázra lépsz!

 

A fejlődési rendszer ismét teljesen újragondolt, és a FH5 sokkal szabadabbnak érződik az előző részekhez képest. Továbbra is van csillagrendszer, amit trükközéssel szerezhetsz vezetés közben – a begyűjtött tapasztalatpontokkal pedig a kiválasztott autóra pakolhatsz bónuszokat, például extra csillag XP-t driftelés vagy ütközés után. A hagyományos XP-rendszer is megmaradt, így szintlépéskor továbbra is pörgethetsz a szerencsekeréken, amiből pénz, autók vagy új ruhák potyognak. Akadnak persze autódudák is, köztük az eredeti Doom első pályájának dallama.

Az igazi újdonság az Accolades-rendszer, amely a Horizon Fesztivál új területeinek és nagyobb eseményeinek feloldásáért felel. Ez lehetővé teszi, hogy a játékos a neki tetsző sorrendben nyisson meg régiókat és versenytípusokat. Tehát ha valaki a street racinget kedveli, akkor azt nyithatja meg először, majd ezek segítségével feloldhat más műfajokat is, például off-road futamokat vagy kaszkadőr pályákat.

Ez a megoldás nemcsak elegáns, de egy érdekes mellékhatást is szül: anélkül is feloldhatsz a játék nagy részéből mindent, hogy túl sokat versenyeznél. Szinte minden tevékenységhez – legyen az drift, gyorshajtás vagy útvonalfelfedezés – kapcsolódik valamilyen accolade, így csak vezetéssel és barangolással is elérhetsz komoly haladást. A díjak ráadásul elég jók, miközben a következő fesztiválrégiók eléréséhez szükséges pontszám fix marad, nem emelkedik. Bár versenyzéssel is elérheted ezeket a célokat, akár elég lehet egy-két futam és pár expedíció ahhoz, hogy máris továbbléphess – a sima felfedezésből is jön annyi mellékpont. Egy átlagos játékos akár a játék felét is feloldhatja, mielőtt tényleg bele kellene vágni a versenyekbe. Ezáltal a játék kevésbé érződik darálásnak, még ha összességében ugyanannyi idő is kell, mint a FH4 befejezéséhez.

 

Ajándékozható kocsik, retró dudák, Hot Wheels – a PS5-ös verzió is tele van meglepetéssel

 

Persze van pár apróság is, amiért hálásak lesznek a játékosok. Most már autókat is ajándékozhatsz másoknak – minden tuninggal és kozmetikai módosítással együtt. Ez tökéletes azoknak, akik szeretnének másokat segíteni a gyűjteményük bővítésében. A kocsigyűjteményt is könnyebb átlátni, hiszen pontosan látod, mely modellek hiányoznak, és azokat egy kattintással be is szerezheted. Ha teljesíted egy márka teljes kínálatát, jutalmat kapsz, és ezek jellemzően pénz vagy accolade-pont, így a fejlődés is gyorsabb. Visszatérnek a fotós küldetések is, így ha minden autódat lencsevégre kapod, azzal is pontokat nyersz. Ezek apró dolgok, de sokkal élvezetesebbé és gördülékenyebbé teszik a játékot.

Az, hogy a FH5 négy év után megjelenik PS5-re, számos előnnyel jár: minden eddigi patch és tartalombővítés – például a Hot Wheels és a Rally Adventures – már eleve benne van az alapverzióban. Ezek már a karrier elején elérhetők, így már a legelső órákban rengeteg dolgot csinálhatsz. A cross-save ugyan nem működik (hiába jelentkezel be Xbox-fiókoddal), de az ismerőseidet és rekordjaidat látod, és teljes a cross-play támogatás is. Már a megjelenéskor elérhető a Horizon Realms zóna is, ahol szinte egy teljes évnyi időszakos esemény – például Retrowave Highway vagy Ice Rink – vár. Van új stadion is, ami extra pályát kínál, és az egész csomag olyan mértékű, hogy még akkor is hónapokig elleszel vele, ha az online részt teljesen ignorálod.

Egyetlen kritika akad – és az kampány elején rögtön szembetűnik. Néhány bevezető futam után egy videó mutatja be a Horizon Realms-t, az új funkciót. A következő esemény után viszont jön egy újabb videó, ami a prémium verzióban elérhető extrákat reklámozza, a car pass-on keresztül – annak ellenére, hogy mi az ultimate kiadás kódját kaptuk meg. Ilyesmi régen nem volt az alapjátékban, és az, hogy pár futam után már mikrotranzakcióra emlékeztető videót kapunk, elég gusztustalan. Megtöri a flow-t, ami a verseny → szabad barangolás → esemény ritmust adná, és ez zavaró.

 

Mocskosul jól szól, és most először spanyol ritmusra veret – ilyen a Forza Horizon 5 zenéje

 

A Forza Horizon 5 egyik legerősebb pontja most is a hangzás. A motorhangokat újraszabták, és mind az 500+ autó úgy szól, ahogy a valóságban. A fanatikusok akár csukott szemmel is felismerik a járműveket a hangjuk alapján. A szinkronmunka is meglepően jó lett, még az általad generált karakternek is rendes hangja van. A rádiók változatos zenéket kínálnak, klasszikusoktól egészen friss slágerekig, és van külön streamer-barát lejátszási lista is.

Most először a zenék ténylegesen igazodnak a helyszínhez – spanyol nyelvű dalok minden rádióban, a klasszikus csatornán pedig mexikói filharmonikusok adják az aláfestést. A DJ-k között vannak visszatérők, de több mexikói származású új karakter is helyet kapott, ami még hitelesebbé teszi az egészet. Az eredeti soundtrack bővült, és kevésbé bulis, inkább kalandfilmes hangulatú. Ráadásul a zene ezúttal érzelmesebb pillanatokhoz is remekül asszisztál – amit eddig nemigen tudott ez a sorozat.

 

PS5-ön sincs ray tracing, de még mindig úgy néz ki, mintha lenne

 

A PlayStation 5-re történő költözés nem hozott változást a grafikai beállítások terén. Van Quality és Performance mód – előbbiben 30 fps, utóbbiban 60 fps a képfrissítés. Nem egyértelmű, hogy ez natív 4K-e, és úgy tűnik, ray tracing sincs, talán a jövőbeli PS5 Pro-ra tartogatják. A különbség inkább a környezet részletességében mutatkozik meg, de csak alapos vizsgálódással tűnik fel. Ennek ellenére a játék lélegzetelállítóan néz ki minden platformon. Az autók részletgazdagok, a karosszérián megjelenő tükröződések lenyűgözők – az optikai csalás olyan jól sikerült, hogy sokan ray tracingnek hihetik. A környezet szintén elképesztő, különösen a sziklák textúrája és a növényzet kidolgozottsága. A fények is gyönyörűek: például ahogy a naplemente szórt fénye rásüt egy hegyoldalra, vagy ahogy alagútból kilépve fokozatosan normalizálódik a világítás. Az időjárás-effektek is lenyűgözőek – a trópusi viharok és porviharok is ütnek. Négy év után is parádés demója ez a játékmotornak.

 

A Forza Horizon 5 játékosát 8000 évre tiltották ki viccelődésért

Nem mai darab, de a Forza Horizon 5 még mindig lenyom mindenkit

 

Hiába öregszik a Forza Horizon 5, továbbra is zseniális nyitott világú, árkád stílusú autóverseny. A járműkezelés parádés, az események száma döbbenetes, és a titkos tartalmak sokáig lekötnek. A játék ritmusa és struktúrája annyira jól eltalált, hogy talán csak a Burnout Paradise tudna vele versenyezni – ami egy PS3-as klasszikus remake-je. Még ha csak a The Crew: Motorfest lenne az egyetlen viszonyítási alapod, akkor is érdemes belevágnod. Pillanatnyilag nincs más játék a piacon, ami ennyire jól hozza ezt a műfajt.

-Herpai Gergely „BadSector-

Pro:

+ Látványos, részletgazdag környezet 
+ Szabadságérzet a játékmenetben 
+ Autentikus hangzás és zenei világ 

Kontra:

– Nincs ray tracing PS5-ön
– A fizetős tartalom reklámja zavaró
– A grafikai módok közti különbség alig észrevehető


Kiadó: Xbox Game Studios

Fejlesztő: Playground Games

Stílus: Nyitott világú versenyjáték

Megjelenés: 2025. április 25.

Forza Horizon 5 (PS5)

Játékmenet - 9.2
Grafika - 8.8
Kampány - 9.1
Zene/hangok - 9.5
Hangulat - 9.4

9.2

SZÉDÜLETES

A Forza Horizon 5 egy lenyűgöző, tartalmas és látványos autós élmény, amely négy év után is teljes értékű játéknak érződik. A hangzás, a vezetési élmény és a világ felfedezése kiemelkedően jó. Minden autórajongónak kötelező darab – még akkor is, ha már ismeri a sorozatot.

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)