Furcsa is lett volna, ha a GTA 6 nem késne. A Rockstar Games ugyanis soha nem arról volt ismert, hogy időben adja ki a játékait. Az elmúlt húsz évben gyakorlatilag egyetlen nagy címük sem jelent meg halasztás nélkül.
Csak néhány órával ezelőtt tört meg a csend, és jött a hír, amit játékosok milliói reméltek, hogy sosem kell majd hallaniuk: a GTA VI végül nem jelenik meg 2024-ben PS5-re és Xbox Series X|S-re. Hónapok óta semmi konkrétumot nem lehetett tudni, sokan a Take-Two Interactive következő részvényesi gyűlésétől várták a választ, de végül a Rockstar ma jelentette be hivatalosan, hogy még szükségük van egy kis időre ahhoz, hogy olyan játékot készítsenek, ami méltó a rajongókhoz. Fájdalmas bejelentés, de sokan számítottak rá.
Egyrészt a marketing hiánya kilométerekről gyanús volt, másrészt pedig a Red Dead Redemption 2 készítői sosem voltak híresek az időzítés pontosságáról. Ahogy arra a 3DJ Latam kollégái is emlékeztettek korábban, a Rockstar hosszú múltra visszatekintő késéseiről ismert, és a GTA 6 sem lesz kivétel. A fejlesztő mindig is maximalista volt a játékaival kapcsolatban, különösen a zászlóshajónak számító címeknél. Persze nem minden csúszás volt technikai okokra visszavezethető – a GTA III például egészen más miatt késett.
Amikor a GTA III a 9/11 miatt késett
A PS2-re és Xboxra megjelent legendás trilógia első darabja eredetileg 2001. október 2-án került volna boltokba, alig egy hónappal a New Yorkot megrázó terrortámadások után. A Liberty City ihletadó városában történt tragédia a Rockstar alkalmazottait közvetlenül érintette – az irodájuk csupán néhány sarokra volt a Ground Zerótól –, így a stúdió október 23-ra halasztotta a premiert. Ebben a légkörben nehéz volt dolgozni, és emellett több tartalmi módosítás is történt, hogy érzékenyebben közelítsenek a történtekhez.
„A játék 1%-a változott. Egyetlen küldetést töröltünk, amely terroristákra utalt, és néhány apróbb esztétikai dolgot is módosítottunk (autók részletei, rádiós párbeszédek stb.)” – nyilatkozták a GTA III tizedik évfordulóján a VidaExtra-nak. A legnagyobb változás a borítót érintette, amelyről eltávolították a robbanásokat, és ezzel kialakult az a stílus, amely ma már az egész szériát meghatározza.
Bully, The Warriors, Red Dead Redemption…
Ezzel a csúszással tulajdonképpen hagyományt teremtett a Rockstar, amely azóta számos más címüket is érintette. A The Warriors – a kultikus film alapján készült akció-kalandjáték – például a 2004-es megjelenést 2005-re halasztotta, mivel a stúdió a GTA: San Andreas-ra koncentrált, amely végül szintén késett, igaz, csak egy hetet: október 19-ről 26-ra. A Bully sem jelent meg a 2005-ös szezonra, csak egy évvel később érkezett.
A legnagyobb csúszást talán a Max Payne 3 szenvedte el. A játék eredetileg 2009 karácsonyára volt beütemezve, de többször is elhalasztották, míg végül csak 2012. május 15-én látta meg a napvilágot – két és fél évvel az eredeti dátum után. Két évvel korábban, 2010. május 18-án érkezett meg a Red Dead Redemption, amelyet eredetileg öt hónappal korábban szerettek volna kiadni. Egyedül a Table Tennis játék tűnik a Rockstar-átok kivételének!
Grand Theft Auto IV és V – és most VI
Ha visszatérünk a Rockstar fő sorozatához, a GTA-rajongók már hozzászokhattak a csúszásokhoz: a legutóbbi két rész (illetve most már három, ha a GTA 6-ot is számítjuk) rendre hónapokkal később jelent meg, mint ahogy eredetileg ígérték. A GTA IV 2007 októberére volt tervezve, de végül csak 2008. április 29-én jelent meg. A Grand Theft Auto V esetében is csúszás történt: a tavaszi premier helyett 2013. szeptember 17-én futott be. Végül a sort a Red Dead Redemption 2 zárja, amelyet 2017 őszére ígértek, de végül csak 2018. október 26-án került a boltokba – kétszeri halasztás után. És még nem is beszéltünk a PC-s változatok rendszeres, különösen frusztráló késlekedéséről…
Forrás: 3djuegos



