Marathon: A Bungie megint lopott? Már vizsgálják a játék assetjeit

A Bungie újra plágiumbotrányba keveredett: a stúdió egy független művész terveit használta fel a Marathon reboothoz anélkül, hogy engedélyt vagy kreditet adott volna. A vállalat most átvizsgálja a játék assetjeit — de nem ez az első eset, hogy hasonlóval vádolják őket.

 

Újabb kényes ügybe keveredett a Bungie: a Marathon reboot alpha változatában olyan vizuális elemek bukkantak fel, amelyek kísértetiesen hasonlítanak egy független művész, Antireal 2017-es plakátjainak dizájnjára. A művész a Twitteren osztotta meg észrevételeit, ahol nyilvánosan vádolta meg a stúdiót engedély nélküli felhasználással. „A Bungie természetesen nem köteles felbérelni engem, amikor egy olyan játékot készít, amely túlnyomórészt ugyanabból a dizájnnyelvből merít, amelyet az elmúlt évtizedben finomítottam, de nyilvánvalóan a munkám elég jó volt ahhoz, hogy kifosztják az ötleteiket, és fizetés vagy tulajdonítás nélkül az egész játékukba vakolják” – írta.

Antireal több screenshotot is közzétett az alpha verzióból, összehasonlítva azokat a saját 2017-es dizájnjaival. A hasonlóságok nem elhanyagolhatók: például az egyik eredeti poszteren szereplő „ALEPH” felirat és a „Dark-space haulage logistics” szöveg szinte változatlan formában bukkant fel több épület textúráján is. Más elemek – például a dobozokban szereplő logók, vagy egy dupla nyíl ikon – szintén közvetlen egyezést mutatnak Antireal munkáival. A művész arról is beszámolt, hogy forráshiány miatt nem tud jogi lépéseket tenni a Bungie ellen.

Ez az eset nem elszigetelt. 2024-ben a Bungie elismerte, hogy a Destiny 2 egyik Nerf-fegyverének tervezésénél rajongói műveket használtak fel, és ígéretet tettek a megfelelő kompenzációra. 2023-ban szinte teljesen egyező játékbeli vágóképről derült ki, hogy egy másik művész munkáján alapult. 2021-ben a Witch Queen kiegészítő trailerében felhasználták Xivu Arath rajongói alkotását, amit „véletlen használatként” ismertek el.

 

A Bungie szerint minden rendben, csak „valaki más” hibázott

 

A botrány kirobbanása után a Bungie közleményt adott ki a @MarathonDevTeam Twitter-fiókon keresztül, amelyben ezt írták: „Azonnal kivizsgáltuk a Marathonban a művész matricák jogosulatlan felhasználásával kapcsolatos aggodalmat, és megerősítettük, hogy a Bungie egy korábbi művésze ezeket egy textúra lapon szerepeltette, amelyet végül a játékban használtak. Ezt a problémát a meglévő művészeti csapatunk nem ismerte, és még mindig vizsgáljuk, hogyan történhetett ez a mulasztás. Az ilyen ügyeket nagyon komolyan vesszük.”

Hozzátették: „Megkerestük @4nt1r34l-t, hogy megvitassuk ezt a kérdést, és elköteleztük magunkat, hogy helyesen járunk el a művész mellett. A jövőbeni hasonló problémák megelőzése érdekében alaposan átvizsgáljuk a játékbeli eszközeinket, különösen azokat, amelyeket a korábbi Bungie művész készített, és szigorúbb ellenőrzéseket vezetünk be a művészek minden hozzájárulásának dokumentálására.”

A vállalat szerint általános elv náluk, hogy engedélyt kérnek a művek felhasználásához – a mostani probléma tehát szerintük egyetlen korábbi dolgozóra vezethető vissza. Vagyis ismét előkerült a bűnbak… és ez most már évről évre megtörténik.

Forrás: PCGamer

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu