FILMELŐZETES – A Ballerina nem egyszerűen csak mellékszálként illeszkedik a John Wick-világába – ez a film piruettel csavarja ki magának a saját helyét. Len Wiseman (Underworld) rendezésében és a brutális intenzitással játszó Ana de Armas (Tőrbe ejtve) főszereplésével a film egyszerre tisztelgés a franchise elegáns, mégis kíméletlen hagyatéka előtt, és egy új út megnyitása arra, hogyan lehet nagyvásznon tovább szőni a Wick-mítoszt. A Ballerina az első olyan rész a sorozatban, amelyben Keanu Reeves John Wickje nem a központi figura – de szelleme, témája és jelenléte továbbra is végig ott van a háttérben.
A történet a John Wick: 3. felvonás – Parabellum és a 4. fejezet között játszódik, és középpontjában Eve Macarro áll – egy balettképzett bérgyilkosnő, akit korábban már láthattunk egy rövid jelenet erejéig a harmadik filmben. Most viszont teljes fényben látjuk őt, ahogy a gyász és a bosszú hajtja keresztül egy hóborította kelet-európai alvilágon, amelyet a Ruska Roma irányít – az a szervezet, amelynek vezetője, A Direktor (Anjelica Huston), már felbukkant korábban, de most végre teljes mélységében bemutatásra kerül. Lángszórós párbajok, gránátos harcok és bensőséges, érzelmekkel teli jelenetek – a Ballerina tudatosan új élményt kínál a John Wick-szintű akciófilmek kedvelőinek, olyat, amely az eleganciára, érzelemre és fejlődésre épül.
A Screenrant beszélt a film rendezőjével, szereplőivel és producereivel a nyári premierre készülve. Miközben kibontjuk, hogyan kapcsolódik a történet a John Wick-mitológiához, bemutatjuk a főhősnőt, és előre tekintünk a sorozat jövőjére, egy dolog világossá válik: a Ballerina sokkal több, mint egy odacsapott mellékszál a kanonizált történetben. Ha érdekel, hogyan fejlődött a franchise az elmúlt tíz évben, érdemes elolvasnod a John Wick 10. évfordulós címlapsztorimat.
Tánccal a vérbe – amikor a háttérből lép elő az új főhős
A Ballerina ügyesen fűzi bele történetét a harmadik és negyedik rész eseményei közé, anélkül hogy megtörné a meglévő narratívát. „Szerintem okosan rakták bele a karaktert, hiszen a harmadik részben már láthattuk őt” – magyarázta Ian McShane, aki ismét Winstonként, a legendás New York-i Continental Hotel menedzsereként tér vissza. „Nagyon okos húzás volt egy női bérgyilkost középpontba állítani. Ha bővíteni akarod az univerzumot, ez egy remek irány – főleg úgy, hogy már ismerős karakterről van szó.”
Len Wiseman rendező tudatosan építette fel az első olyan John Wick-filmet, amely egy új főhősre épül. Az interjúban elmondta, hogy „nincs konkrét franchise-biblia”, de a koncepció, a nézők számára nyitott lehetőségek és saját lelkesedése is abból fakadt, hogy beszélgetett Chad Stahelski rendezővel – aki az egész szériát megalkotta – valamint a Thunder Road Films produceri csapatával, élén Basil Iwanykkal. Hozzátette: „Tetszett, hogy újraépítettük a díszleteket, így nem kellett felhasználni a harmadik rész felvételeit – hanem ugyanazokat a jeleneteket más szemszögből látjuk. Az különösen izgalmas volt, amikor egyes nézők a vetítésen suttogni kezdték: ‘Hé, ez nem az a jelenet, ahol Ana is ott volt?!’ – az ilyen reakciókat imádom.”
Ez a megközelítés lehetőséget ad a rajongóknak egy rétegzettebb újranézésre, miközben nem ismétli önmagát. Érdekesség, hogy az eredeti forgatókönyvekben még nem szerepelt John Wick. „Rengeteg változat készült, ahol John nem is volt benne… aztán úgy döntöttünk, adjunk neki egy esélyt. Elolvasta a szkriptet, és azt mondta: ‘Ez kurva jó.’ Aztán hozzátette: ‘Kéne még egy kis akció a végére.’” – mesélte Basil Iwanyk producer.
Gyász, bosszú, balett – Eve lelke és teste is harcban áll
A John Wick-idővonal bővítése jól illeszkedik Chad Stahelski szándékához, amit a 10. évfordulós visszatekintésben is megfogalmazott: „Nemcsak akció szempontjából akartuk bővíteni az univerzumot, hanem karakterek és mitológia tekintetében is.” A Ballerina pontosan ezt teszi – új szálat fűz a meglévő történetbe, méghozzá precízen és elegánsan.
A mélység más karakterekre is kiterjed. „Az én karakterem már kislány kora óta ismeri az övét… van egy kapcsolat a film elejétől a végéig” – árulta el McShane, utalva Winston és Eve közös múltjára, ami tovább színezi a történetet. Ellentétben Wickkel, akinek gyászát friss veszteség váltja ki, Eve fájdalma régóta benne él és sokkal személyesebb. Ana de Armas így mesélt róla: „Ez a karakter rengeteg szenvedésen megy keresztül. Olyan fájdalmat cipel, amit egész életében elnyomott magában. Soha nem tudhatta meg, mi történt az apjával.”
„Imádtam, ahogy ezt a fájdalmat, frusztrációt, a múltja, családja és az élete körüli bizonytalanságot bosszúvá formálta.” Eve új energiát visz a John Wick-világba – kevésbé rideg, sokkal emberibb. „Ő valaki, aki kétségbeesetten be akar kerülni ebbe a világba, és bármit hajlandó megtenni. És az a vicces, hogy élvezi is a pusztítást.” – tette hozzá Basil Iwanyk, majd kiemelte, hogy Ana de Armas nemcsak vállalta az intenzív kiképzést, de örömmel vetette bele magát. „Óriási szíve van és fantasztikus színésznő.”
„Erőteljes és elszánt… a nézők imádni fogják és drukkolni fognak neki.”
A Ruska Roma titkai – fájdalom, elegancia és halál egyensúlya
Anjelica Huston, aki ismét A Direktorként tér vissza, szintén elismeréssel beszélt kolléganőjéről: „Erőteljes és elszánt… a nézők imádni fogják és drukkolni fognak neki.” Norman Reedus, aki egy titokzatos új szereplőt alakít a filmben, megerősítette, hogy remekül működött közöttük a kémia: „Nagyon komoly, de közben jó társaság is.”
Eve ugyan gyilkosok világában él, de küldetése együttérzéssel is átitatott – ez a kettősség különbözteti meg a többiektől. A film mélyen elmerül a Ruska Roma világában, abban a titkos társaságban, amely a Parabellumban tűnt fel először, és amelyet A Direktor (Anjelica Huston) vezet. Itt a kecses mozdulatok és a vérontás közötti határ elmosódik. „A film mélyebb betekintést ad ebbe a rendkívül erős és titokzatos társaságba, a Tarkovsky Színházba New Yorkban” – árulta el Huston e-mailben. „Láthatunk balett- és harci kiképzést, valamint rituális tetoválási szertartásokat is.”
„Ő afféle pótanya sok tanítványa számára. Egy világszerte ismert, fényűző színház vezetője, így méltósággal, erővel és eleganciával viselkedik. Maximalista – önmagával és tanítványaival szemben is. Élvezetes karakter – gazdag jelmezek, ékszerek, parancsoló fellépés. Igazi főnök, aki meghozza a döntéseket.”
Mi rejlik a függöny mögött – a kiképzés pokla
Len Wiseman lenyűgözve nyúlt a szervezet eddig feltáratlan oldalához. „Azt akartam megmutatni, mi történik valójában a színfalak mögött.” Ez magában foglalja azt is, hogyan formálódnak a fiatal toborzottak – mint Eve – fizikailag és lelkileg. „A Ruska Roma világából eddig alig láttunk valamit. John járt A Direktornál, amikor menedéket keresett, de most végre tényleg megmutathatjuk: mi történik ott belül? Milyen a kiképzés? Milyen lehet valakinek, aki először lép be – ahogy Ana karaktere teszi –, és végigmegy ezen az úton? Rengeteg réteg tárult fel, a Ruska Roma mélyére ástunk, és megmutattuk a kapcsolatot a balett és a gyilkosok kiképzése között.”
A franchise producere, Erica Lee hozzátette: „Tovább mélyíthetjük a Ruska Roma és Eve múltját, és a rejtélyes várost, ahol ezek a bérgyilkosok élnek.” Ez az elmélyülés egyszerre bővíti a mitológiát és a karakterek motivációját is. „Van egyfajta pótanyai kapcsolat is… Szerettem volna megmutatni A Direktor sötétebb oldalát.” – tette hozzá Wiseman.
John Wick visszatér – más szemszögből, új hatással
Igen, Keanu Reeves ismét John Wickként tér vissza – de nem csak egy öncélú cameo erejéig. „Olyan ikonikus jeleneteket látunk újra – csak másik nézőpontból… és a közönség suttogni kezd: ‘A francba, ez nem az a jelenet, ahol Ana is ott volt?’” – mesélte Wiseman a vetítésekre adott reakciókról. Ez a rétegezett történetvezetés igazi jutalom azoknak, akik figyelmesen követik a szériát.
Természetesen Winston és A Direktor is visszatérnek, és kulcsszerepet játszanak. McShane elmondta, hogy Winston már kislány kora óta ismeri Eve-et. „Ő ezt nem tudja – egészen addig a bizonyos pillanatig. És akkor visszatér. Így kapcsolat van köztük a film elejétől a végéig – ez egy szép ív. Az eredeti forgatókönyvben még nem volt így – később írtuk hozzá.”
És ott van Norman Reedus is, aki maga is nagy rajongója a John Wick-univerzumnak, és boldogan csatlakozott Daniel Pine karakterével. „Norman Reedus régóta szerepelt a vágylistánkon, hogy bekerüljön a John Wick-franchise-ba… reméljük, hogy többet is láthatunk belőle” – mondta Erica Lee. Pine karaktere rétegzett: „Kemény is tud lenni, de érzékeny is. Ebben a világban a gyilkosoknak is lehet családjuk, és néha a gyilkolás és a védelem ugyanazt jelenti.” – mesélte Reedus e-mailben.
Reedus azt is hozzátette: „Egy szempillantás alatt visszatérnék a John Wick-világba!”
Tűz, jég és elkötelezettség – új szintre emelve a Wick-akciót
A Ballerina örökli a Wick DNS-ét, de bátran újít is. „A lángszórós jelenet… még sosem láttam hasonlót – tűz és víz keveredett, és mégis teljesen hiteles volt a Wick-világhoz.” – mondta Ana de Armas. Az eredmény? Az egyik legkreatívabb és legintenzívebb akciószekvencia a szériában.
„Ez a jelenet utólag került a filmbe, az egyik kiegészítő forgatáson. Hihetetlen élmény volt, hogy ezt hozzáadhattuk – vizuálisan lenyűgöző és fizikailag is nagyon megterhelő volt. Ijesztő is volt, de közben menő is, hogy csinálhatom. Egy teljesen különálló kaszkadőr csapat dolgozott ezen – ők csak tűzzel foglalkoznak. A legjobbak a szakmában.” – tette hozzá de Armas.
Wiseman a kreatív akciók frissítését tűzte ki célul. „Mi lenne, ha gránátharc lenne beltérben… mint egy hógolyócsata?” – vetette fel. Ezek nem egyszerű látványelemek – valódi törekvés van mögöttük, hogy túlszárnyalják az eddig látottakat. Chad Stahelski is segített az extra jelenetek akciótervezésében.
A helyszínek is kulcsfontosságúak. „Az akciókat a díszletek köré koreografáljuk… így lett például a konyhai harc tányérokkal, késekkel, fagyasztótrükkel – olyan dolgok, amiket eddig még nem csináltunk.” – mondta Lee. A hideg kelet-európai környezet szinte külön karakterként van jelen a filmben.
És nem csak a koreográfiáról van szó – hanem a főszereplő elkötelezettségéről is. „Ana teljes szívvel vetette bele magát a kiképzésbe. Vannak színészek, akik azt mondják: ‘Két hétre jövök’, de ő azt mondta: ‘Mindenestül benne vagyok.’” – mesélte Iwanyk. Ez az elkötelezettség emel minden ütéssel és minden piruettel a film szintjén.
Eve öröksége – merre tart a John Wick-univerzum?
Mostanra a John Wick-világ jövője számos irányba ágazhat el – készül a mellékszál Donnie Yen karakterével, Caine-nel (a 4. részből), és nemrég hivatalosan bejelentették a John Wick: 5. fejezet érkezését is. De lehet, hogy Eve Macarro története még csak most kezdődik. „Látom-e Eve-et a franchise jövőbeli arcaként? Remélem, a közönség megszereti őt és a filmet is. Ha azt mondják, hogy kérnek még – akkor bőven van mit mesélnünk.” – nyilatkozta Iwanyk.
Erica Lee is megerősítette: „Nagyon szeretném, ha saját trilógiája lenne… ez volt az eredeti elképzelésünk is.” Még Keanu Reeves is előállt ötletekkel a Ballerina 2-höz.
Ami a következő projektet illeti: „Most Donnie Yen spin-offján dolgozunk… valószínűleg az jön elsőként.” – mondta Lee. Ugyanakkor a producerek nem akarnak beleesni a Marvel-féle túlbonyolított, előre lefektetett univerzumtervezésbe. „A Wick 5 ötlete még folyamatban van… próbálunk rugalmasak maradni.” – tette hozzá Iwanyk.
Keanu Reeves hosszú távú szerepvállalása egyelőre kérdés, még ha az ötödik rész egy új történetet is indít. Ian McShane így látja: „Ki tudja, lesz-e ötödik rész. Ez Keanutól függ. A John Wick 5 – vagy él, vagy meghal vele. A franchise? Azt még meglátjuk. Remélem, ez a film mindenkinek jót hoz – és ha siker lesz, mindenki nyer vele.”
A Ballerina premierje: 2025. június 6.
–Gergely Herpai „BadSector”-
Forrás: Screenrant