MOZI HÍREK – A streamingpiac átalakulásának küszöbén: egyre több jel mutat arra, hogy a klasszikus, csomagos előfizetési modell visszatérése hozhat egyensúlyt a szolgáltatók és a felhasználók között. De vajon tényleg ez mentheti meg a szektor jövőjét?
Az elmúlt években robbanásszerűen nőtt a streamingplatformok népszerűsége, de mára látszanak a szektor korlátai. A Deloitte előrejelzése szerint a piac egy jelentős fordulópont előtt áll, ahol már nem az egyedi előfizetések dominálnak majd. Egyre több felhasználó igényli, hogy kedvenc tartalmaihoz egyszerre, kedvezőbb áron és egyetlen, könnyen kezelhető felületen jusson hozzá. A csúcsra pörgött SVOD-piac (Subscription Video On Demand) most szembenéz azzal, hogy az új előfizetők helyett a megtartás, a csomagosítás és a rugalmasság kerülhet fókuszba.
A 2010-es évek nagy boomja alatt meredeken emelkedett az előfizetések száma: 2018-ban Európában egy átlagos felhasználó még csak 1,3 streamingplatformra fizetett elő, 2024-ben már 2,35-re. Az Egyesült Államokban ez a szám tartósan 4 körül jár. Eddig jellemzően minden szolgáltatóval önállóan szerződtünk, de a Deloitte szerint ez most megváltozik: idén várhatóan kevesebb önálló előfizetés lesz, miközben a csomagos, “aggregátoros” modellek térhódítása gyorsulhat. Ez nem feltétlenül jelent bevételcsökkenést: az áremelések, csomagkapcsolások és a jelszómegosztás visszaszorítása miatt inkább nőhetnek a szolgáltatói bevételek.
„A piac szereplőinek fel kell készülniük arra, hogy a jövőben a felhasználók olyan megoldásokat keresnek, amelyekben egyetlen előfizetéssel több platform tartalmaihoz férhetnek hozzá. Egy régi modell térhet vissza, amit régen a fizetős tévécsatornák alkalmaztak” – mondta Bakos Márton, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának szenior menedzsere.
Kik lesznek a nyertesek?
Középtávon a Deloitte azt várja, hogy a nemzeti piacokat két-három meghatározó, önálló SVOD-szereplő uralhatja, mellettük pedig olyan aggregátorok jöhetnek előtérbe, amelyek egyetlen felületen, alap- és választható tartalomcsomagokban, 12 hónapos vagy hosszabb előfizetésekkel teszik elérhetővé a teljes kínálatot – egyetlen fiókon és számlán keresztül. Ezt a szerepet elsősorban a hagyományos tévétársaságok, távközlési cégek, technológiai platformok vagy nagyobb streamingszolgáltatók tölthetik be.
„A csomagmegoldás mellett szól az is, hogy változnak a fogyasztói szokások. A több előfizetéssel rendelkező felhasználók nem akarnak értékes időt veszíteni a váltással, a ki- és bejelentkezéssel, keresgéléssel. Az Egyesült Államokban például a fogyasztók fele több időt töltene a platformokon, ha könnyebben megtalálná kedvenc tartalmait. Vagyis hiába a bőség, ha nehéz eligazodni a kínálatban” – mondja Zaránd Miklós, a Deloitte technológiai tanácsadás üzletágának partnere.
Előnyök, hátrányok
Az önálló SVOD-előfizetés lehetővé teszi, hogy a felhasználó maga döntse el, mennyi időre és milyen tartalmakhoz kér hozzáférést, miközben a szolgáltató megkerüli a közvetítőket. Az aggregátorokon keresztüli, hosszabb távú előfizetés elsőre visszalépésnek tűnhet, de megfelelő modellel mindkét fél nyerhet. A könnyen lemondható, olcsó SVOD-modell üzletileg kevésbé fenntartható, mivel a díjak nőnek, a jelszómegosztás szigorodik, és a kínálat egyre átláthatatlanabb. Azoknak a tartalomszolgáltatóknak, akik évtizedekig közvetítőkön keresztül értékesítettek, komoly kihívás egy teljesen közvetlen fogyasztói modellre átállni. Az aggregációs modell visszatérése így stabilabb üzleti környezetet teremthet.
Megoldások, nemzetközi példák
A televíziós, távközlési vagy pénzügyi szolgáltatásokhoz kötött csomagok révén a felhasználók kedvezőbb áron juthatnak tartalmakhoz, mint ha minden céggel külön szerződnének. Az egy évnél hosszabb előfizetések az SVOD-cégeknek is kedveznek, hiszen csökkentik a lemondások arányát – Amerikában ez 40%, az Egyesült Királyságban 20% körüli. Az aggregátorok kiszervezhetik a számlázást, ügyfélszolgálatot vagy reklámértékesítést, miközben a tévétársaságok is profitálnak: a kínálat bővítésével növelhetik bevételeiket, megtarthatják nézőiket. Az Egyesült Királyságban például a Sky minden fizetős csomagban kínálja a reklámos Netflixet, Franciaországban a Canal+ a Disney+ és Paramount+ elérését biztosítja előfizetőinek. Közép-Európában az SVOD-előfizetések negyede fizetős tévén vagy távközlési cégeken át jut el a nézőkhöz.
A távközlési cégek is nyernek, hiszen szolgáltatásbővítéssel ügyfeleket tarthatnak meg, míg a bankok is fantáziát látnak a modellben: például a brit Barclays 2024 augusztusától Apple TV+ hozzáférést kínál bizonyos ügyfeleinek.
„A helyzetet bonyolítja, hogy az ingyenes videómegosztók – köztük az Európában is egyre népszerűbb YouTube – komoly konkurenciát jelentenek az SVOD-szolgáltatóknak. Nagy-Britanniában az előfizetés-lemondók harmada egyszerűen túl drágának találja a streaminget. Az önálló SVOD-cégek nem lehetnek egyeduralkodók, de a többieknek is folyamatosan alkalmazkodniuk kell, különösen, ha a fiatalabbakat is meg akarják tartani” – foglalta össze Gercsák Csilla, a Deloitte technológiai tanácsadás menedzsere.