MOZI HÍREK – Roland Emmerich Godzilla-filmje annyira nem tetszett Japánban, hogy hat évvel a bemutató után a japánok a saját módjukon álltak bosszút. A Godzilla: Final Wars nyilvánosan megalázta a hollywoodi kaijut. Mindezek ellenére a TriStar Pictures produkciója kasszasiker lett.
A Stargate és főként a Függetlenség napja sikere után Roland Emmerich és akkori kedvenc forgatókönyvírója, Dean Devlin megbízást kapott a TriStar Picturestől, hogy készítsenek egy élőszereplős Godzilla-remake-et… és kudarcot vallottak. A filmet a kritikusok lehúzták, és bár anyagilag nem volt bukás, a közönségnek sem hagyott jó szájízt. Ez oda vezetett, hogy Hollywood 16 évig nem érdeklődött a kaiju iránt, és Japánban is sokan dühösek lettek Hollywood hozzáállása miatt.
A film, amelyben többek között Matthew Broderick és Jean Reno szerepelt, unalmasnak, abszurdnak és a műfaj szokásos kliséivel telinek tartották. Ez talán még elnézhető lett volna, ha a valódi sztár, a szörny, jobban hasonlított volna az eredeti lényre. A film eltávolította Godzilla mitológiájának kulcselemeit (miért nincs neki atomlehelete?), és áttervezte a lényt, így inkább egy mutáns Tyrannosaurus rexre hasonlított, amely könnyen megjelenhetett volna az új Jurassic Parkban. A lényt számítógéppel hozták létre, „közepes” minőségben, ami elvette a „lelkét” – jegyezte meg Kenpachiro Satsuma, aki hét japán Godzilla-filmben alakította a legendás szörnyet. És még nem is beszéltünk a viselkedéséről, amelyet néhány rajongó félénknek írt le, teljesen eltérőnek a Toho szörnyétől, amelyet sokan ismerünk, és amelyet nagyszerűen láthattunk a 2023-as Godzilla: Minus One-ban.
Zilla, a földet meghódítani küldött kaiju
Nem igazán érződött Godzillának, és bár sokat tett a kaiju-k népszerűsítéséért Japánon kívül, a japán közönség és művészek mélységesen felháborodtak Roland Emmerich és csapata elképzelése miatt, olyannyira, hogy hat évvel később, a 2004-es Godzilla: Final Wars premierjén saját módjukon álltak bosszút. Ez a film a franchise 50. évfordulójára készült, és benne az Xilien faj egy kaiju hordát szabadít a világra, hogy manipulálja az emberiséget. A pusztítást végző szörnyek között ott van Zilla is, bár a filmben csak „tonhalzabáló bogárként” emlegetik (latin-amerikai szinkronban „szardíniafej”), aki valójában a TriStar Godzillája volt.
A Toho nem tartotta méltónak a „Godzilla” nevet, és ezzel a filmmel retcont hajtott végre, „Zilla” néven szerepeltetve a szörnyet, „God” nélkül – azaz nem isten. De ezzel nem álltak meg: a valódi Godzillával szemben is harcba állították egy rövid, de annál megalázóbb csatában. Ezzel Japán sajátos módon bosszút állt Hollywoodon, bár Patrick Tatopoulos, a TriStar Godzilla szörnyének tervezője nem bánta, sőt örült, hogy teremtménye néhány másodpercre reflektorfénybe került a Godzilla: Final Wars-ban.
A széria weboldala természetesen nem köti össze közvetlenül a TriStar-féle kaijuval: „Bár azt mondják, hogy hasonlít egy lényre, amely 1997-ben megtámadta New Yorkot, a Zilla néven ismert hatalmas kaiju eredete ismeretlen. Fő fegyverei az egyszerű fizikai erő és a magasugró rúgás, de mozgékonysága és sebessége példa nélküli ekkora testméretű kaijuk között” – részletezik. És ez a története. Szerinted megérdemelne egy új esélyt a mozivásznon, vagy jobb, ha eltemetve marad?
Akárhogy is, Hollywood levonta a tanulságot, és képes volt felépíteni egy Godzilla-sagát, amely a hibái ellenére is helyet talált a rajongók szívében a MonsterVerse-ben, ahol öt filmjéből négyben szerepelt, és hamarosan újra láthatjuk a mozikban a Godzilla x Kong: Supernova 2027. március 26-i premierjével.
Forrás: 3djuegos



