Sokat beszélünk a Baldur’s Gate-ről, de volt egy „kistestvére” is a CRPG-k világában, amit akár a Larian is feltámaszthatott volna. Az Icewind Dale azon Dungeons & Dragons-szerepjátékok egyike, amely a Black Isle korszak után elveszettnek számít – pedig a műfaj egyik legnagyobb klasszikusa volt.
Ma már ritkán hallani róla, de a Black Isle Studios – az Obsidian Entertainment elődje – a kilencvenes évek végén szinte egyeduralkodónak számított a klasszikus CRPG műfajában. Ők készítették az eredeti, még Bethesda előtti Falloutokat, kiadták a legendás Baldur’s Gate-játékokat, és nevéhez fűződik a Planescape: Torment is, amely a Dungeons & Dragons-univerzum egyik legkülönlegesebb világa.
A Baldur’s Gate és a Planescape mellett, amelyekből a Wizards of the Coast máig készít új kiegészítőket, a kaliforniaiak egy olyan D&D-szérián is dolgoztak, ami talán kevésbé ismert: az Icewind Dale 2000 és 2002 között két játékkal és néhány kiegészítővel gazdagította a zsánert.
Ha nem lenne ismerős: az Icewind Dale Faerûn északnyugati csücskében található, a Forgotten Realms legismertebb világában – vagyis a D&D kvintesszenciális helyszínén. A Black Isle-féle játék a második kiadás szabályrendszerét, valamint Robert Anthony Salvatore e helyszínre írt trilógiáját vette alapul.
Az Icewind Dale-t a D&D-univerzum egyik legjobb sorozataként tartják számon, és a Black Isle 2000-es játéka sem volt kivétel: a kritikák és az eladások is kiemelkedők voltak. Játékmenetében nagyjából ugyanazt kínálta, mint a többi Infinity Engine-alapú cím (Planescape: Torment, Baldur’s Gate), és a mai napig igazi kultuszjáték a CRPG-rajongók körében.
Szerencsére, ha ma szeretnéd kipróbálni, jó hír, hogy 2014-ben a Beamdog készített belőle egy Enhanced Edition-t, amely mindenféle technikai ráncfelvarrást kapott, így mai gépeken is tökéletesen fut. A játék megtalálható a Steamen és a GOG-on is.
Az Icewind Dale bizonytalan jövője
Felmerül a kérdés: lehet még esély az Icewind Dale visszatérésére? Bizonyos szempontból igen – de közel sem olyan egyértelmű a helyzet. Jelenleg a D&D világához kötődő videojátékok legnagyobb fejlesztője kétségkívül a Larian Studios, főleg a Baldur’s Gate 3 hatalmas sikerének köszönhetően. Sokan méltónak látták Swen Vincke és a belga csapatot arra, hogy a Black Isle elveszett történeteit folytassák – ám végül ez nem így alakult.
2024 februárjában, pár hónappal a BG3 megjelenése után Swen Vincke a Twitteren posztolt egy fotót, amin „jeget vesz fel” hangfelvételhez. Többen ezt akkor lehetséges Icewind Dale-projektként értelmezték – bár utólag kiderült, hogy ez csak egy gyenge találgatás volt.
Készült egy Baldur’s Gate 3 is, amit sosem fogsz játszani – húsz éve majdnem elkészült, de örökre eltűnt.
Később nyilvánosságra került, hogy a Larian szakítani akart a Hasbroval és a Wizards of the Coasttal, így az amerikaiak elveszítették az „aranytojást tojó tyúkot”. A helyzet most meglehetősen vegyes: a belgák két nagyszabású projektet fejlesztenek D&D-licenc nélkül, miközben a Hasbro/WotC a hírek szerint közel negyven új játékot készít a saját jogtulajdonaikra alapozva (Game File forrása szerint).
Pár napja a Wizards of the Coast bejelentette, hogy a Giant Skull-lal közösen egy egyjátékos akciójátékot fejlesztenek D&D-licenccel – függetlenül attól, mennyire lesz sikeres vagy bukás, ez a próbálkozás nem CRPG a klasszikus Infinity Engine-stílusban. Így aztán a Planescape: Torment és a még inkább elfeledett Icewind Dale továbbra is befejezetlen marad.
Forrás: PC Gamer



