MOZI HÍREK – Az új Batman-univerzumban játszódó film horror lesz, de engem leginkább az izgat, honnan származik az ötlet. Eddig a Clayface-film hidegen hagyott, most viszont tudom, mit akar a DC – és várom, hogy meglepjenek.
Nem fogok hazudni: Clayface soha nem tartozott a kedvenc Batman-gonoszok közé. Túl groteszk, túl rajzfilmszerű, egyszerűen túl sok. Az, hogy agyagtestének köszönhetően bármivé át tud alakulni, számomra mindig is inkább egy olcsó eszköznek tűnt, amivel random csavarokat és fordulatokat lehet igazolni, mint valódi történetmotor. Így amikor elkezdtek pletykálni egy róla szóló filmről az új, James Gunn-féle DC-univerzumban, a lelkesedésem mondjuk úgy: közepes volt. Sőt, inkább nagyon alacsony. De aztán megtudtam, honnan jött az ötlet, ki áll mögötte, és milyen hangulatot akarnak adni a filmnek.
Clayface mozikba ugrik: arcot és dátumot is kapott
A Clayface-film premierje 2026. szeptember 11-én várható. A Deadline értesülései szerint már főszereplőt is találtak: Tom Rhys Harries alakítja majd az ikonikus gonoszt, miután James Gunn egy „hosszú és alapos keresésnek” nevezte a casting folyamatot. A The Suicide Squad rendezője és most már a DC Studios feje azt mondta, „lenyűgözött” a színész meghallgatása, és Matt Reeves – a The Batman rendezője és a projekt producere a 6th & Idaho égisze alatt – szintén így gondolja.
De ezzel még nincs vége a híreknek. Ami igazán meglepett, és szerintem az egész projekt legizgalmasabb vonása, az az, hogy a Warner és a DC horrorfilmként akarja elkészíteni a Clayface-filmet. Igen, horror. Nincs színes kaland vagy bombasztikus harmadik felvonás, hanem tragikus, sötét történet a nagy műfaji elődök mintájára.
Itt válik igazán érdekessé a sztori. Az első forgatókönyvet nem más jegyzi, mint Mike Flanagan (The Haunting of Hill House, Doctor Sleep). Flanagan már régóta álmodozott egy Clayface-filmről, és ahogy a ComicBook.com-nak elmondta, a legnagyobb inspirációt a Batman: The Animated Series „Feat of Clay” című duplaepizódja adta neki.
Saját szavaival élve: „Ez a történet tökéletes. Számomra Ron Perlman Clayface. Az a dupla rész teljesen letaglózott. Teljesen inspirálta a forgatókönyvemet. Ez az a világ, amiben élni akartam.” A „Feat of Clay” 1992-ben debütált, Matt Hagen tragikus történetét meséli el: egy lecsúszott színész, akit egy gátlástalan üzletember manipulál, miután egy szörnyű baleset során kísérleti anyaggal teszik képessé az átváltozásra – mindezt testi-lelki egészsége árán. Igen, kicsit olyan, mint a The Substance, csak Batman-nel. Ami második esélynek indul, egzisztenciális rémálommá válik, Hagen pedig elveszíti önmagát és testét, s egy torz agyagszörnnyé lesz, a Batman-univerzum egyik legnyomasztóbb figurájává.
Horror, tragédia és szuperhősök: ígéretes elegy
Bár Flanagan végül nem ő rendezi a filmet – ezt a feladatot James Watkins (The Woman in Black) kapta –, a történet az ő alapjaira épül. És itt jön a jó hír: bár korábban felröppentek hírek, hogy Hossein Amini (Drive, Obi-Wan Kenobi) teljesen újraírja a forgatókönyvet, James Gunn közösségi médián egyenesen tisztázta: „Ez teljesen Mike története. Azért csináljuk ezt a filmet, mert imádtuk az ő megközelítését. Ha lesznek is változtatások, csak apróságok.”
Egy olyan korban, amikor a szuperhősfilmek egyre inkább fáradnak, a Clayface-hez hasonló projektek jelenthetnek fordulópontot. Ez nem a szokásos, gigászi blockbusterrel kíván versenyezni, hanem valami intimebbet, sötétebbet, érzelmesebbet kínál – valamit, amit a Joker vagy a hipnotikus The Batman első filmje tudott. Egy történet, amely könnyedén lavírozhat dráma és body horror között, ahogy a ComicBook.com is írta, sőt, akár 17+-os (R-rated) besorolást is kaphat – ami a DC-nél szokatlan.
A Batman: The Animated Series öröksége
Ami az egészben a legjobban izgat, túl a stáblistán és a horror fókuszon, hogy a projekt magva a Batman-univerzum egyik leginkább szeretett és tisztelt alkotásában gyökerezik: a legendás ’90-es évek animációs sorozatában. Egy egész generáció számára ez volt „az ő Batmanjük”, ahogy Flanagan is mondta: Kevin Conroy hangján szólalt meg, Gotham árnyékában, tragikus és összetett gonosztevőkkel. Egy olyan sorozat, amely nem félt felnőtt témákhoz nyúlni, s amely még a formátum korlátai mellett is az egyik legjobb Bat-sztorikat hozta el.
Ennek a szellemnek a visszahozása – nem egyszerű hommage-ként, hanem narratív motorként – teszi igazán izgalmassá számomra a Clayface-projektet. Hogy végre helyén kezelik, és merik a horrort és tragédiát valódi zsánerként integrálni a szuperhősfilmek világába. Talán végre lesz egy olyan film az új DC-univerzumban, ami tényleg csak egy jó történetet akar elmesélni.