F1 – A film – Ezt az F1-et Brad Pittel vajon érdemes lenyomnod?

FILMKRITIKA – Ha azt hinnéd, már minden lehetséges versenypályán megkaptad a kötelező „a veterán visszatér – fiatal tanul tgőle” sémát, az F1 – A film mégis képes egy vadiúj adag oktánnal felpörgetni az autósfilmes műfajt. A zárt, adrenalinban úszó motorsport-világot nem csupán lenyűgöző technikai precizitással, hanem filmszerű atmoszférával és zenei dömpinggel hozza közel, hogy az ülésből szinte kiérezni az égett gumiszagot és a feszültséget. A 61 éves Brad Pitt főszereplésével forgatott nyári autóversenyzős blockbuster drámát a budapesti Etele mozi egyik kisebb termében, egy héttel az országos premier előtt láttuk.

 

Az 1990-es évek hajnalán Sonny Hayes (Brad Pitt) a Forma–1 legnagyobb ígérete volt. Egy végzetes esemény azonban derékba törte a karrierjét, és hosszú időre eltűnt a reflektorfényből, csak hogy néha-néha ismeretlen pályákon villanjon meg – a bátorsága, tehetsége még mindig a régi maradt. Mikor régi barátja, aki épp a csőd szélén egyensúlyozik csapatával, felkéri egy utolsó nagy visszatérésre, Sonny lecsap a lehetőségre. Az istálló fiatal sztárja, Joshua Pearce (Damson Idris) először csak egy kiégett, elavult legendát lát benne – természetesen hatalmasat téved. Pitt lehengerlő jelenléte végig uralja a filmet, miközben Idris karaktere sem marad a háttérben, szikrázik köztük a feszültség.

 

Száguldás két generáció között

 

A premiert már hónapok óta óriási várakozás övezte: Budapesten június 26-tól fut a mozikban, de később az Apple TV Pluson is elérhető lesz. A kulisszák mögött a Top Gun: Maverick álomtriója – Joseph Kosinski rendező, Ehren Kruger forgatókönyvíró és Jerry Bruckheimer producer – dolgozott össze. A sztori alapja ismerős: veterán és feltörekvő újonc, eleinte izzó ellentétek, aztán tisztelet, fejlődés és összecsiszolódás – az öreg még nem tett le semmiről, a fiatal pedig, bár nem szívesen vallja be, pont egy ilyen mentorra szorul.

Kosinskiék természetesen nem most találták fel a „vén róka–fiatal farkas” dramaturgiát: ez a filmes történetmesélés egyik alapköve, gondoljunk csak a Az üldözők, a Kiképzés, a Zsaruk vagy a Men in Black – Sötét zsaruk című klasszikusokra. Az archetipikus dinamika nagy előnye, hogy a néző bármilyen háttérrel könnyen bele tud helyezkedni a karakterek helyzetébe – még akkor is, ha életében nem volt jogosítványa (mint például nekem, haha), és amúgy nem érdeklik az autós filmek.

 

Realizmus, adrenalin, halálközeli élmény

 

Ez a film tényleg beáll a műfaj élbolyába, a Hajsza a győzelemért, a Gran Turismo, a Ford kontra Ferrari vagy a legújabb Ferrari mellé. Ami kiemeli a sorból, hogy Joseph Kosinski döbbenetes részletességgel varrja bele a valódi Forma–1 világát a fiktív sztoriba. Ehren Krugerrel, illetve az Oscar-díjas Claudio Miranda együtt egy olyan, pulzáló, akciódús visszatérés-történetet hoztak össze, ahol a főhős ismét mindent kockára tesz.

A forgatás 18 hónapon át zajlott, több mint tucatnyi valódi Grand Prix helyszínen (többek között Budapesten is!), ahol a főszereplők ténylegesen Forma–1-es autókat vezettek. Ahogy a Top Gun: Maverick esetében, most is Miranda és Kosinski tologatta a kamera határait: minden elképzelhető szögből, kabinból, sőt, pilótaszemszögből is láthatjuk a jeleneteket, átélve a versenyzés halálközeli izgalmát. A film egyes pillanataiban tényleg ott ülünk a volán mögött, ahol a félelem és az eufória egyszerre tapintható.

 

Technikai parádé – Kosinski és Hans Zimmer totális támadása

 

Ami igazán átütővé teszi az egészet, az a technikai kivitelezés: Joseph Kosinski újra bizonyítja, hogy mestere a testet-lelket megremegtető blockbustereknek (IMAX-ban egyszerűen kötelező a film – mi sajnos csak egy kisebb vásznon láttuk a sajtóvetítésen.) A film versenyjelenetei elképesztően élethűek, hiszen a fiktív csapat autóit tényleg valódi Forma–1-es gépekkel, a világ legismertebb pályáin vették filmre. Mindenféle kamerát bevetnek: elöl, hátul, oldalt, drónnal a levegőből, vagy akár a pilóta sisakjából – így valóban átélhetjük a pálya őrületét.

A vágást Stephen Mirrione (Traffic, 21 gramm, Babel, Birdman) jegyzi, aki félelmetes tempót diktál, a jelenetekbe szinte beleszédülsz. És akkor ott van Hans Zimmer zenéje (Gladiátor, Dűne), amely Giorgio Moroder-stílusú szintikkel és az autók dugattyúhangjaival keveredik, hogy tényleg minden érzékszervünkre hasson – Zimmer egyik legemlékezetesebb munkája.

Nincs történetbeli meglepetés, de annál nagyobb az élmény – itt az út számít, nem a cél, tudjuk előre, mire megy ki a sztori…

 

A versenyeknél pontosan tudjuk, hol a célvonal, és az F1 – A film is hamar sejteti, hova tart. Mégis, a történet nem a végkimenetellel, hanem a közben átélt lendülettel, tempóval és izgalommal varázsol el. Brad Pitt higgadt erejével és hol karizmatikus, hol épphogy sebezhető, máskor romantikus jelenlétével végig képes magával ragadni a nézőt – ezért a moziélményért érdemes rajthoz állni.

-Herpai Gergely „BadSector”-

F1 - A film

Rendezés - 8.4
Színészek - 8.2
Történet - 8.1
Látvány/zene/hangok/akció - 9.4
Hangulat - 8.2

8.5

KIVÁLÓ

Az F1 – A film egyszerre sportsiker, technikai mutatvány és drámai visszatérés a nagy filmek világába. Brad Pitt és Damson Idris párosa, Kosinski rendezése, Hans Zimmer zenéje: mind együtt gondoskodik róla, hogy ez a film maradandó élményt hagyjon maga után. Még ha tudjuk is, hová tartunk, az odavezető úton minden kanyar, minden autó összecsapás tartogat valami újat. Még akkor is, ha történet azért nem mentes a kliséktől...

User Rating: Be the first one !

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu