TECH HÍREK – Az MIT által végzett tanulmány igencsak érdekes eredményre jutott a ChatGPT és más MI-eszközök használata kapcsán.
A techcégek egyre nagyobb figyelmet fordítanak a mesterséges intelligencia eszközeire, és a technológia kifinomultabbá tételére összpontosítanak. Bár a fejlődés terén már messzire jutottunk, egyre több chatbot válik egyre okosabbá és intuitívabbá, egyre jobban megközelítve az emberi interakciókat és mentális folyamatokat. Azonban ahogy az olyan eszközök, mint a ChatGPT egyre hatékonyabbá válnak, a felhasználók mind gyakrabban támaszkodnak rájuk a mindennapokban és az oktatásban. Az új kutatások azonban arra utalnak, hogy miközben az MI okosabb lesz, az emberek szellemi képességei hanyatlanak.
A felhasználók egyre jobban függenek ezektől az MI-eszközöktől, legyen szó tanulásról vagy bármilyen információ megszerzéséről. Miközben a ChatGPT és társai meglepően intelligenssé válnak, az MIT friss tanulmánya rávilágított, milyen kognitív hatásokkal járhat az eszközökre való túlzott támaszkodás.
A kísérletben a résztvevőket három csoportra osztották, akiknek esszét kellett írniuk: ChatGPT-vel, keresőmotorral, vagy bármilyen külső segítség nélkül. EKG-vizsgálattal mérték az agyi aktivitásukat az írás közben. Az esszéket mesterséges intelligencia-rendszerek és emberi bírálók is értékelték. Az eredmények szerint a ChatGPT-t használó csoportban volt a legalacsonyabb az idegi aktivitás – különösen a kognitív elkötelezettség és a memória terén. Ők a memóriamegőrzéssel is küzdöttek: nem tudták felidézni, mit írtak.
Azok, akik nem használtak technológiai segítséget, magasabb memóriamegtartást, nagyobb agyi aktivitást és mélyebb kognitív részvételt mutattak. Egy későbbi feladat során a ChatGPT-csoportnak újra esszét kellett írnia, ezúttal mesterséges segítség nélkül. Az eredmények még riasztóbbak lettek: a ChatGPT-használók gyengébben teljesítettek, mint azok, akik eredetileg sem használták az eszközt.
A kutatás szerint a mesterséges intelligenciára való folyamatos támaszkodás egyfajta „kognitív adósságot” eredményez, amely rontja a kritikus gondolkodást, és még az alapvető tanulási készségeket is aláássa.



