Már 1994-ben is próbálkozott Warren Spector, a Deus Ex egyik kulcsfigurája, hogy elfogadtassa a játék eredeti ötletét, ám akkori stúdiója, az Origin Systems – amely később a Thief kapcsán lett ismert – egyszerűen nem értette meg a koncepció lényegét.
A Deus Ex ma már az immerzív szimulátorok alapkövének számít: egy olyan játékműfaj, amely minden lehetséges irányból megközelíthető feladatokat kínál, kilépve az RPG-k lineáris struktúrájából és az FPS-ek szűk folyosóiból. De az indulás ennél jóval nehezebb volt. Mielőtt John Romero 1997-ben az Ion Storm-hoz csábította volna, Spector 1994 körül „Troubleshooter” címmel próbálta eladni az ötletet az Origin Systemsnél.
A koncepció fogadtatása azonban problémás volt, többek között azért, mert a főszereplőt Jake Shooternek hívták, de leginkább azért, mert kollégái nem tudtak mit kezdeni az „immerzív szimulátor” gondolatával. Egy RPG, ahol fegyver van, de lopakodni is lehet? Szentségtörés! Az Origin Systems – finoman fogalmazva – elutasító volt. Spector a PCGamernek adott interjújában kendőzetlenül beszélt frusztrációiról a sablonos űrtengerészeket és hegyes kalapos mágusokat szerepeltető RPG-kkel és FPS-ekkel kapcsolatban.
„Halálosan elegem volt az űrtengerészekből, az idegen inváziókból és a tűzgolyós, hegyes kalapos mágusokból. Eleget csináltam már ezekből, és valami mást akartam csinálni. A Deus Ex részben lövöldözős, részben lopakodós játék, részben RPG volt. Úgy értem, hogy lehet ezt eladni? A Thiefesektől azt az érvet kaptam, hogy ha fegyvert adsz a játékosoknak, akkor nem fognak lopakodni. Azt is kérdezték tőlem, hogy „miért nem csinálsz egyszerűen egy lövöldözős játékot?”. Hadd mondjam el… de megtanultam a ‘nem’ szó erejét, amikor a Deus Ex-t dobtam be koncepcióként!” – mesélte Spector.
Csak 1997-ben, Romero ajánlata után vált világossá, hogy Spector elképzelése működhet. A Deus Ex azóta a PC-s játéktörténelem klasszikusa, amely komoly hatást gyakorolt az iparágra. A játék stílusa és szabadságfókuszú játékmenete számtalan fejlesztőt inspirált, és sokszor egészen váratlan helyeken is visszaköszön a hatása.
Forrás: PCGamer



