Úgy tűnik, hogy hiába aratott nagy sikert a ZeniMax Destiny-szerű MMO-lövöldéjének korai demója, ez sem volt elég a túléléshez.
A Microsoft megkezdte legújabb leépítéshullámát, amely ezúttal 9000 alkalmazottat érint — miután az elmúlt két évben már több mint 12 000 munkavállalót bocsátott el. A megszorítások következményeként stúdiókat zártak be, játékokat töröltek – köztük a ZeniMax egyik titokban fejlesztett MMO-ját is, a Blackbird kódnevű projektet, amelyről azt állítják, az Xbox felsővezetése odáig volt érte, mielőtt hirtelen leállították volna. A Bloomberg szerkesztője, Jason Schreier szerint a Blackbird fejlesztése még 2018-ban indult. A Destiny-hez hasonló, sci-fi noir stílusú, külső nézetes MMO-lövöldét egy 300 fős csapat készítette. A játékmenet erősen épített a vertikalitásra és az akrobatikus mozgásra – volt benne csáklyázás, falmászás és levegőben történő dashelés is.
A Blackbird állítólag nagy sikert aratott az Xbox vezetőinél. A fejlesztést ismerő források szerint Phil Spencer, az Xbox vezére annyira le volt nyűgözve egy márciusi belső demó alatt, hogy Matt Booty-nak, az Xbox Game Studios vezetőjének szó szerint ki kellett tépnie a kontrollert a kezéből, nehogy lekésse a következő meetinget. Minden jel pozitívnak tűnt, és a fejlesztés a 2028-as előzetes megjelenési dátum felé haladt. Szerdán azonban a fejlesztők beléptek a Slackre, és azt látták, hogy a játék vezető producerének és kreatív igazgatójának fiókjai eltűntek. Ezt követte egy délelőtti megbeszélés, ahol bejelentették nekik, hogy a Blackbird projektet határozatlan időre jegelik. Az incidens után a csapat tagjai elvesztették Slack-hozzáférésüket is, és ezzel gyakorlatilag egy munkahelyi purgatóriumba kerültek, miközben a Microsoft tárgyalásokat folytat a tavaly alakult ZeniMax-szakszervezettel a végkielégítésekről.
Egy jól ismert MMO-fejlesztő ígéretes projektjének leállítása rendkívül lehangoló, különösen úgy, hogy közben a Microsoft és az Xbox is rekordokat emleget. Az elbocsátások bejelentésekor Phil Spencer az alkalmazottaknak küldött belső körlevélben még azt írta: a játékdivíziónak több játékosa, több játéka és több eltöltött játékórája van, mint valaha. A Microsoft 2024-es éves jelentésében pedig Satya Nadella vezérigazgató azt közölte, hogy a vállalat működési nyeresége elérte a 109 milliárd dollárt — ez 24%-os növekedést jelent az előző évhez képest.