A Microsoft legutóbbi nagyszabású leépítése mögött részben az is állhat, hogy az Xbox már évek óta próbálja a Game Pass segítségével meghódítani a játékipart – nem túl sok sikerrel.
A Microsoft vezérigazgatója, Satya Nadella már 2017 októberében egy befektetői beszámolóban világossá tette: a vállalat a Netflix-hez hasonló játékelőfizetéses modellben látja a jövőt. A Game Pass néhány hónappal korábban indult, és Nadella szavai egyértelműen jelezték, hogy mindent erre az egy lapra tesznek fel. A Microsoft hatalmas összegeket költött új Xbox-stúdiók megszerzésére 2018-tól kezdve: Ninja Theory, Compulsion Games, Playground Games, Undead Labs, inXile Entertainment, Obsidian Entertainment, majd 2019-ben Double Fine is csatlakozott a sorhoz.
Ezek a stúdiók már az első naptól kezdve Game Pass-re szállították játékaikat – ez papíron erős ajánlat a fogyasztók felé. Csakhogy idővel kiderült: ez önmagában kevés ahhoz, hogy tízmilliók fizessenek elő. A Microsoft ezért mélyebben nyúlt a zsebébe, és 76,2 milliárd dollárt költött két óriás, a ZeniMax Media (a Bethesda anyacége) és az Activision Blizzard megvásárlására. Ezzel olyan IP-khez jutott, mint a The Elder Scrolls, Fallout, DOOM, Call of Duty, Warcraft és StarCraft.
Hamar rájöttek azonban, hogy ekkora franchise-okat nem zárhatnak be kizárólag az Xbox platformra – különösen, ha az gyengélkedik. Ha nem jelennek meg PlayStation-ön vagy akár Nintendo-platformokon, azzal dollármilliárdokat veszítenek. Ez vezetett a multiplatform stratégiához, amit mostanában sok rajongó is kritizált. Eközben a Game Pass növekedése megrekedt, és messze elmaradt a Microsoft elvárásaitól. Bár a PC-s előfizetések száma emelkedik, a növekedés nem elég ahhoz, hogy elérjék a célokat. A felhőalapú játék pedig közel sem robbant be úgy, mint várták.
A WCCFTech ezzel kapcsolatban megkérdezte Rhys Elliottot, az Alinea piacelemzési vezetőjét, aki szerint az előfizetéses modell egyszerűen nem illik a játékpiac működéséhez:
„Ahogy sok iparág, a játékpiac is túlvállalta magát a világjárvány után. Akkoriban mindenki otthon volt, a kamatok alacsonyak, a játékokra fordított idő és pénz pedig az egekbe szökött. A növekedés mindenáron való hajszolása azonban veszélyes lett. Sok cég azt hitte, a kétszámjegyű növekedés tartós marad, így kockázatos stratégiákat és akvizíciókat indítottak. A piac ma már más. Magas az infláció, drága a pénz, a megélhetési költségek válságban, a kiadók pedig kénytelenek voltak alkalmazkodni az új valósághoz. Az Xbox esetében viszont ennél is többről van szó.”
„A bajok az Xbox One-nal kezdődtek, azóta csak talpra állni próbálnak. A Game Pass lett a fő megoldás, de a játékok nem ütöttek akkorát, mint kellett volna. Az Xbox rossz lóra tett. Sokan azt hirdették, hogy az előfizetés lesz az új norma, mint a Netflix vagy a Spotify. De nem lett az. A piac már döntött. A figyelemgazdaság túltelített, a játék pedig sokkal időigényesebb műfaj. Egy hónapban bárki meghallgathat száz zeneszámot, megnézhet tucatnyi filmet vagy sorozatrészt, de játszani csak kevéssel tud. Ez igaz a legelkötelezettebb játékosokra is.”
„Ez csak a jéghegy csúcsa. A többségnek bőven elég az ingyenes játékok piaca, mások évente vesznek pár prémium címet. Az Xbox is ezt az irányt követte, bár a Call of Duty Game Pass-hez adása új alapvonalat teremtett. A napos megjelenések csábítóak, de kannibalizálják az alapjáték-eladásokat. A növekedés megrekedése miatt az Xbox lassan átáll egyfajta külsős kiadóvá.”
„A Microsoft a Bethesda és az Activision Blizzard felvásárlásával át akarta formálni a játéküzletét – és ezt el is érte, csak épp nem úgy, ahogy sokan várták. Az Xbox ma már hatalmas kiadó, olyan franchise-okkal, mint a Call of Duty, a Minecraft, a Fallout vagy a The Elder Scrolls. De a divízió átalakulóban van, egykori konzolgyártóból lassan platformfüggetlen kiadóvá válik. Hogy ebből sikeresebb vagy csak felhígultabb Xbox születik-e? Őszintén: nem vagyok optimista. A régi Xbox elhalványult, és túl sok áldozatot hagyott maga után.”
Kétségtelen, hogy a Game Pass nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Túl sok a játék a piacon, és egyre több kap frissítéseket évekkel a megjelenés után, elvonva a figyelmet az újaktól. Nincs elég idő mindennel játszani. A minőség fog nyerni, nem a mennyiség – és ez esetben a magasabb ár elfogadhatóbb. A baj csak az, hogy a Microsoft ritkán nyűgözött le bárkit valóban minőségi játékokkal.
Az Xbox már nem az, ami egykor volt, és a Game Pass erőltetése nem hozta a várt eredményeket. Maga az Xbox-vezér, Phil Spencer is mindent feltett rá – még akkor is, ha belül is voltak kételyek.
Forrás: WCCFTech