Rossz lóra tett az előfizetéses szolgáltatással az Xbox? Egy elemző szerint igen!

A Microsoft legutóbbi nagyszabású leépítése mögött részben az is állhat, hogy az Xbox már évek óta próbálja a Game Pass segítségével meghódítani a játékipart – nem túl sok sikerrel.

 

A Microsoft vezérigazgatója, Satya Nadella már 2017 októberében egy befektetői beszámolóban világossá tette: a vállalat a Netflix-hez hasonló játékelőfizetéses modellben látja a jövőt. A Game Pass néhány hónappal korábban indult, és Nadella szavai egyértelműen jelezték, hogy mindent erre az egy lapra tesznek fel. A Microsoft hatalmas összegeket költött új Xbox-stúdiók megszerzésére 2018-tól kezdve: Ninja Theory, Compulsion Games, Playground Games, Undead Labs, inXile Entertainment, Obsidian Entertainment, majd 2019-ben Double Fine is csatlakozott a sorhoz.

Ezek a stúdiók már az első naptól kezdve Game Pass-re szállították játékaikat – ez papíron erős ajánlat a fogyasztók felé. Csakhogy idővel kiderült: ez önmagában kevés ahhoz, hogy tízmilliók fizessenek elő. A Microsoft ezért mélyebben nyúlt a zsebébe, és 76,2 milliárd dollárt költött két óriás, a ZeniMax Media (a Bethesda anyacége) és az Activision Blizzard megvásárlására. Ezzel olyan IP-khez jutott, mint a The Elder Scrolls, Fallout, DOOM, Call of Duty, Warcraft és StarCraft.

Hamar rájöttek azonban, hogy ekkora franchise-okat nem zárhatnak be kizárólag az Xbox platformra – különösen, ha az gyengélkedik. Ha nem jelennek meg PlayStation-ön vagy akár Nintendo-platformokon, azzal dollármilliárdokat veszítenek. Ez vezetett a multiplatform stratégiához, amit mostanában sok rajongó is kritizált. Eközben a Game Pass növekedése megrekedt, és messze elmaradt a Microsoft elvárásaitól. Bár a PC-s előfizetések száma emelkedik, a növekedés nem elég ahhoz, hogy elérjék a célokat. A felhőalapú játék pedig közel sem robbant be úgy, mint várták.

A WCCFTech ezzel kapcsolatban megkérdezte Rhys Elliottot, az Alinea piacelemzési vezetőjét, aki szerint az előfizetéses modell egyszerűen nem illik a játékpiac működéséhez:

„Ahogy sok iparág, a játékpiac is túlvállalta magát a világjárvány után. Akkoriban mindenki otthon volt, a kamatok alacsonyak, a játékokra fordított idő és pénz pedig az egekbe szökött. A növekedés mindenáron való hajszolása azonban veszélyes lett. Sok cég azt hitte, a kétszámjegyű növekedés tartós marad, így kockázatos stratégiákat és akvizíciókat indítottak. A piac ma már más. Magas az infláció, drága a pénz, a megélhetési költségek válságban, a kiadók pedig kénytelenek voltak alkalmazkodni az új valósághoz. Az Xbox esetében viszont ennél is többről van szó.”

„A bajok az Xbox One-nal kezdődtek, azóta csak talpra állni próbálnak. A Game Pass lett a fő megoldás, de a játékok nem ütöttek akkorát, mint kellett volna. Az Xbox rossz lóra tett. Sokan azt hirdették, hogy az előfizetés lesz az új norma, mint a Netflix vagy a Spotify. De nem lett az. A piac már döntött. A figyelemgazdaság túltelített, a játék pedig sokkal időigényesebb műfaj. Egy hónapban bárki meghallgathat száz zeneszámot, megnézhet tucatnyi filmet vagy sorozatrészt, de játszani csak kevéssel tud. Ez igaz a legelkötelezettebb játékosokra is.”

„Ez csak a jéghegy csúcsa. A többségnek bőven elég az ingyenes játékok piaca, mások évente vesznek pár prémium címet. Az Xbox is ezt az irányt követte, bár a Call of Duty Game Pass-hez adása új alapvonalat teremtett. A napos megjelenések csábítóak, de kannibalizálják az alapjáték-eladásokat. A növekedés megrekedése miatt az Xbox lassan átáll egyfajta külsős kiadóvá.”

„A Microsoft a Bethesda és az Activision Blizzard felvásárlásával át akarta formálni a játéküzletét – és ezt el is érte, csak épp nem úgy, ahogy sokan várták. Az Xbox ma már hatalmas kiadó, olyan franchise-okkal, mint a Call of Duty, a Minecraft, a Fallout vagy a The Elder Scrolls. De a divízió átalakulóban van, egykori konzolgyártóból lassan platformfüggetlen kiadóvá válik. Hogy ebből sikeresebb vagy csak felhígultabb Xbox születik-e? Őszintén: nem vagyok optimista. A régi Xbox elhalványult, és túl sok áldozatot hagyott maga után.”

Kétségtelen, hogy a Game Pass nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Túl sok a játék a piacon, és egyre több kap frissítéseket évekkel a megjelenés után, elvonva a figyelmet az újaktól. Nincs elég idő mindennel játszani. A minőség fog nyerni, nem a mennyiség – és ez esetben a magasabb ár elfogadhatóbb. A baj csak az, hogy a Microsoft ritkán nyűgözött le bárkit valóban minőségi játékokkal.

Az Xbox már nem az, ami egykor volt, és a Game Pass erőltetése nem hozta a várt eredményeket. Maga az Xbox-vezér, Phil Spencer is mindent feltett rá – még akkor is, ha belül is voltak kételyek.

Forrás: WCCFTech

Spread the love
Avatar photo
Anikó, our news editor and communication manager, is more interested in the business side of the gaming industry. She worked at banks, and she has a vast knowledge of business life. Still, she likes puzzle and story-oriented games, like Sherlock Holmes: Crimes & Punishments, which is her favourite title. She also played The Sims 3, but after accidentally killing a whole sim family, swore not to play it again. (For our office address, email and phone number check out our IMPRESSUM)

Kiemelt partnerünk: www.konzolkirály.hu