A Microsoft szerint a Game Pass tényleg nyereséges, de trükköznek a számokkal – a valódi veszteségekről mélyen hallgatnak

A Microsoft szerint az Xbox Game Pass önmagában profitot termel, de azt már nem verik nagy dobra, hogy a saját játékokból származó veszteségeket nem veszik bele a számításba. A Redmondi cég úgy kommunikál, hogy a szolgáltatás fenntartható, de csak a felszínt kapargatják – a valódi költségekről továbbra sem beszélnek.

 

Július eddig igencsak viharos volt a Microsoft számára. A hónap elején 9000 alkalmazottat rúgtak ki, amit a Perfect Dark törlése és a The Initiative stúdió bezárása követett. Hogy csillapítsák a kedélyeket, a Microsoft gyorsan hangsúlyozta: nem a Game Pass a felelős a jelenlegi helyzetért, sőt, a cég szerint a szolgáltatás nyereséges. Csakhogy nem minden arany, ami fénylik.

Christopher Dring, a The Game Business társalapítója olyan információkat osztott meg, amelyeket közvetlenül a Microsofthoz köthető forrásból szerzett. A cég állítja: a Game Pass valóban nyereséges, de csak akkor, ha kizárólag a harmadik félnek fizetett díjakat, a marketinget és az üzemeltetési költségeket számítják bele. A bökkenő, hogy a Microsoft csak a szolgáltatáshoz kapcsolódó kiadásokat veszi figyelembe – a saját fejlesztésű játékok költségeit teljesen kihagyják a képletből. Így a modell fenntarthatónak és jövedelmezőnek tűnik, de szándékosan elhallgatják a legfontosabb tényezőt: mekkora bevételtől esnek el azzal, hogy a saját címeket már megjelenés napján Game Pass-re teszik.

Dring szerint: „Amit nem számolnak bele, az az, hogy a belsős stúdiók bevétele mennyivel csökken a szolgáltatás miatt. Ha ugyanúgy kompenzálnák magukat, mint a külsős fejlesztőket, akkor könnyen kiderülhetne, hogy a modell valójában nem is annyira nyereséges.” Később megerősítette: a Microsoft elismerte, hogy a saját játékokra fordított kiadásokat nem számolják bele a Game Pass eredményeibe.

A Game Pass jövedelmezősége és hatása a reflektorfényben

 

Ez a trükközés sokakban kérdéseket vetett fel a szolgáltatás fenntarthatóságával kapcsolatban. Több iparági szereplő is szkeptikus. Raphael Colantonio, az Arkane alapítója például nyíltan bírálta azt a kommunikációt, miszerint a Game Pass nem befolyásolja a játékok eladásait. A Baldur’s Gate 3 kiadói igazgatójának kommentjére reagálva írta: „Elegem van abból, hogy azt mondják, nem számít az eladásoknál… majd évekkel később beismerik, hogy mégis számít. Persze, hogy számít!”

A Microsoft Gaming vezére, Phil Spencer többször is megszólalt a Game Pass kapcsán. Áprilisban elismerte, hogy a szolgáltatás nem való mindenkinek, főleg azoknak nem, akik évente csak egy-két játékot vesznek. Ugyanakkor kiállt amellett, hogy a modell egészséges alternatíva azok számára, akik rendszeresen kipróbálnak új címeket. Februárban pedig azt hangsúlyozta: a Microsoft nem akarja lecserélni a videojáték-tulajdonlást előfizetésekre. A vita azonban nem csillapodik – amíg a Microsoft a Game Pass-t stratégiai pillérnek tekinti, a belső költségek eltitkolása és az iparági feszültségek miatt sokan tartanak attól, hogy a modell sokkal összetettebb, mint ahogy látszik.

 

Forrás: 3djuegos, Underl3veled

Spread the love
Avatar photo
BadSector is a seasoned journalist for more than twenty years. He communicates in English, Hungarian and French. He worked for several gaming magazines - including the Hungarian GameStar, where he worked 8 years as editor. (For our office address, email and phone number check out our impressum)