A Control és a Különválás: – Remedy-hatás a Ben Stiller-sorozatban

 A Különválás a modern sci-fi egyik legnagyobb dobása lett, a második évad pedig minden várakozást felülmúlt – még úgy is, hogy az alkotó soha nem játszott Remedy-játékkal, nézőként mégis lehetetlen nem ezekre gondolni a sorozat közben.

 

Nem jut eszembe mostanában jobb sorozat, mint a Különválás. A 2022-es premierje óta modern sci-fi klasszikussá vált, és az Apple TV+ egyik legnagyobb sikerévé nőtte ki magát. Most, a második évaddal végképp bebizonyosodott: Ben Stiller műve túl is szárnyalta önmagát, és az utóbbi évek egyik legfontosabb sorozatává vált. Sokan találgatták, hogy ihletet merített-e például a The Stanley Parable-ből, de egy friss interjúban Dan Erickson, a Különválás írója elmondta, hogy írás előtt egyáltalán nem ismerte ezt a játékot. Sőt, ami igazán meglepett: azt is kijelentette, hogy a Remedy stúdió játékait sem próbálta még soha – pedig nézőként egyszerűen lehetetlen nem a stúdió egyik legjobb, de alulértékelt játékára asszociálni a sorozat kapcsán.

 

Abszurd realizmus – a valóság kontrollja

 

A sorozat egy nem túl távoli jövőben játszódik, ahol a Lumon nevű magáncég egy forradalmi eljárással szétválasztja az alkalmazottak tudatát: a tudat egyik fele a magánéletre, a másik pedig a munkára koncentrál. Az irodák titkosak, elzártak a külvilágtól, és megmagyarázhatatlan dolgok történnek bennük. Ismerős ez annak, aki játszott már a Control-lal? Bizonyára beugrik az Amerikai Egyesült Államok paranormális jelenségeit vizsgáló Immemorial House is, ahová Jesse főhősünk egy eltűnt testvér után kutatva lép be. Ez a hely, csakúgy mint a Lumon központja, teljesen elzárt a külvilágtól, és mindkettőben megjelenik a brutalista építészeti stílus, a szürke és fehér színek, melyek dermesztő hidegséget sugallnak. Nemcsak az esztétikában teremtenek távolságot a néző és a karakterek között, de egyfajta furcsa ismerősséget is keltenek. Ahogy Janne Pulkkinen, a Control művészeti igazgatója fogalmazott: „Fontos volt, hogy az összes furcsa, természetfeletti esemény mellett az alaphelyszín is hiteles legyen, különben az egész nem működne.”

A Lumon zöld színű padlójának megválasztása Mark, a főhős irodájában hamis nyugalmat ad, ami éles kontrasztban áll a végtelen labirintusokkal, amelyek körülveszik. Mindkét történetben a mindennapi és az abszurd keveredik: például a vezetői iroda, amely első pillantásra bármely cégben lehetne, de amint megpillantjuk Mrs. Cobel absztrakt és sötét festményeit, máris eltávolodunk a valóságtól. Hasonlóan szürreális, amikor Jesse, a Control főszereplője, belép egy üres igazgatói irodába, ahol az igazgató már halott, és az egész helyzet egyre valószínűtlenebb lesz.

 

Maszkok mögött – az igazi arcok keresése

 

Emberi karaktereket írni sem könnyű, de még nehezebb olyanokat, akik látszólag csak felszínesek, gesztusaikból hiányzik minden érzelem. A Különválás és a Control is hasonlóan közelíti meg ezt a fajta elidegenedést, mégis meglepő, hogy mennyire működik mindkettő.

Nézve a Különválás két évadát, végig azt próbáltam megfejteni, ki is valójában Milchick, Mrs. Cobel asszisztense. Időnként felsejlik a valódi személyiség, de legtöbbször teljesen embertelen, már-már robotikus figura, akárcsak a Control portása, Ahti. Igaz, utóbbi segítőkész és Jesse oldalán áll, de jelenléte ugyanúgy titokzatos és nyugtalanító. Nem tudjuk, miért dolgoznak ezekben a zárt terekben, és honnan ismerik ilyen alaposan a furcsa helyszíneket. Mindketten különc vezetők, akikhez szeretnénk kötődni, de épp a humánum hiánya miatt nem tudunk igazán megbízni bennük.

 

Kötelékek, amelyek megtartanak

 

Dystopikus környezetük ellenére mindkét történet olyan jövőbe helyez bennünket, ahol a társadalom egyre inkább széttöredezett. Bár az alkotók eltérő módon közelítik meg, közös témájuk az emberi kapcsolatok ereje. A Különválás szereplői nem tudják, kik ők a Lumonon kívül vagy mit csinálnak a cégen belül, így egymás támogatása létkérdés számukra. Életük örökös munkaciklusokból áll, de ha együtt tartanak, talán kicsit könnyebb. A Control-ban Jesse elszigeteltségben küzd, és testvére felkutatása ad reményt és motivációt. Mindkét történetben kulcsfontosságú, hogy a főhősök összekapcsolódnak szeretteikkel, ami továbbviszi őket a nehézségeken.

A számtalan hasonlóság miatt lehetetlen volt nem a Control-ra gondolni, miközben idén néztem a Különválás második évadát. Ezek a sorozatok egyszerre hétköznapiak és szürreálisak, szereplőik titkokat rejtenek, de mindent áthat az emberi kapcsolatok fontossága. A műfaj rajongójaként nyugodtan kijelenthetem: Ben Stiller sorozata és a Remedy alkotása is megérdemelten vált kedvenccé, különösen, hogy már készül a Control folytatása is – így a sci-fi továbbra is jó kezekben van.

Forrás: 3djuegos

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.