A leépítések és rossz hírek közepette a Microsoft elért egy olyan kulcsfontosságú mérföldkövet, ami valóban megnyithatja az utat az Xbox felhőalapú játék uralma felé. Az Insider programba jelentkező Game Pass Ultimate-előfizetők mostantól PC-n is streamelhetik azokat az Xbox-konzol-exkluzív játékokat, amiket megvettek – de a történet itt nem áll meg.
A felhőalapú játék nemcsak az Xbox jövőjét formálja át, hanem a PC-s játékvilágot is teljesen átírhatja. Ez a technológia lett az Xbox ökoszisztéma egyik központi pillére: a Microsoft célja továbbra is az, hogy minden cím elérhető legyen minden eszközön, bárhol, bármikor. Most egy újabb nagy lépést tettek ennek megvalósításához, amely újabb szabadságot ad a játékosoknak – és ezzel az exkluzivitás fogalmát is tovább erodálja.
Az Xbox Cloud Gaming legfrissebb fejleményei
A Microsoft épp most jelentett be egy komoly újítást: az Xbox Insider Program PC-s tagjai, akik Game Pass Ultimate-előfizetők, már streamelhetnek bizonyos, általuk megvásárolt, kizárólag konzolra eddig elérhető Xbox-játékokat is a saját gépükön keresztül – akkor is, ha azok nincsenek a Game Pass katalógusában. Ez a funkció már 28 országban elérhető, ahol támogatott az Xbox Cloud Gaming, és a következő hetekben minden Game Pass Ultimate-előfizetőhöz eljut majd.
Az újdonság, hogy az Xbox ‘Stream your own games’ szolgáltatása mostantól PC-alkalmazásban is elérhető, így bizonyos játékokhoz már nem kell fizikai konzol. Ez azt jelenti, hogy PC-sek is hozzáférhetnek olyan címekhez, amik korábban csak Xbox-konzolon voltak elérhetők, elég megvenni őket, és felhőn át futtatni. Ez újabb pofon a hagyományos exkluzivitásnak: a lehetőség minden Xbox-tulajdonosnak és PC-játékosnak egyaránt kedvez.
Az exkluzivitás a Microsoftnál már tényleg a végét járja. A funkció használatához elég megnyitni a PC-s Xbox alkalmazásban a Cloud Gaming menüt, ott a ‘Stream your own games’ katalógusból kiválasztani egy támogatott (jelenleg 250-ből egyet) már megvásárolt játékot, és azonnal indulhat a játék. Ez a lehetőség idén jelent meg az Xbox Series X|S, Xbox One, valamint Meta Quest headsetes tévéken és böngészős (pl. okostelefon, tablet) eszközökön is.
Miközben az Xbox háza táján folyamatosak a leépítések és a rossz hírek, a Microsoft ezzel a lépéssel fontos mérföldkőhöz ért el a felhőalapú játék uralmának irányába.
A támogatott játékok köre tovább bővül, újabb konzol-exkluzívokkal és Xbox Play Anywhere-címekkel. Az Xbox arra bátorít, hogy csatlakozz az Xbox Insider Programhoz, és oszd meg a tapasztalataidat, hogy a szolgáltatást és a frissítéseket is tovább javíthassák a hivatalos subredditjükön keresztül. Ez a stratégiai lépés tovább erősíti a Microsoft elkötelezettségét a könnyen elérhető, hardverhez kevésbé kötött játékipar felé.
Mi lesz az Xbox Cloud Gaming jövője?
Most ideje rátérni a felhőalapú Xbox-játékok jövőjére. A Windows Central mélyreható jelentésében több részletet is feltárt a Microsoft terveiről: a redmondi vállalat komoly hangsúlyt helyez a felhőjátékra, amely az Xbox-ökoszisztéma egyik alappillérévé vált. Bár a figyelem jelenleg inkább a konzolokra és harmadik féltől származó hardverekre irányul, az Xbox Cloud Gaming továbbra is béta verzióban működik, tehát további fejlesztések és új funkciók várhatók.
Az Xbox stratégiája világos: nem egy újabb konzollal vagy PC-vel, hanem a VR felé való terjeszkedéssel akarják biztosítani a sikert. Bár az Xbox Cloud Gaming az elmúlt években sokat fejlődött, továbbra is akadnak kihívások, például a késleltetés, és nem tudja felvenni a versenyt a konkurenciával – mint például a 4K-t kínáló NVIDIA GeForce Now – sem sebesség, sem felbontás, sem bitráta terén. Egyszerűen csak a késleltetés csökkentése, vagy a Game Pass és saját játékok streamingjének bővítése önmagában nem lesz elég a Microsoftnak.
A Microsoft célja az, hogy még több játék legyen elérhető felhőben, és már tesztelik a következő generációs cloud infrastruktúrájukhoz a PC-alapú szervereket, amelyek nagyobb bitrátát és jobb felbontást (akár 4K-t) kínálnak. Emellett nagy hangsúlyt fektetnek a felhasználói élmény javítására, például a várakozási idő minimalizálására.
A cég adatközpontjainak helyi tárhelykapacitását is bővítik, hogy a játékok elindítása és futtatása felhőn keresztül még gyorsabb legyen – ez rövidebb várakozási időt, jobb felbontást, magasabb bitrátát és alacsonyabb késleltetést jelent. A következő generációs Xbox-kontrollerek (standard és Elite) új funkciókat kaphatnak: ha igazak a Windows Central értesülései, ezek már háromféle kapcsolatot támogatnak majd – Bluetooth, Xbox Wireless és egy harmadik, közvetlen Wi-Fi kapcsolatot a felhőszerverekhez, így jelentősen csökkenhet a késleltetés, főleg Game Pass-kompatibilis tévéken játszva.
Jez Corden szerint elképzelhető egy kifejezetten a felhőre szabott Xbox Cloud Gaming-előfizetés is. Várhatóak fejlesztések a kezelőfelületen is, akár a játékklip-rögzítés, képernyőmentés, és ezek összekötése a OneDrive-fiókkal. Az sem kizárt, hogy egy ‘Quick Resume’ funkcióval a konzolos játékfolyamot PC-n és felhőn is folytathatjuk majd.
Forrás: 3djuegos



