Te is hivatalos D&D karakter vagy? A Planescape szerint igen, és a saját kalandodat is lejátszhatják mások!

Lehet, hogy nem is tudod, de nagyon is nagy az esélye annak, hogy kanonikus vagy a Dungeons & Dragons világában, és hogy valódi emberek eljátszhatják a te történetedet. A Planescape világában ugyanis létezik egy város, Sigil, amely összekapcsolja számos kampány világát, köztük azokat is, amelyeket valószínűleg te is játszottál már.

 

Manapság sok nagy fikciós produkciós cég igyekszik multiverzummá alakítani a saját franchise-át: olyan terekké, ahol mindenféle íz, alternatív valóság és utalás találkozik, hogy a rajongói közösség aktivitását és vitáját gerjessze. Ma talán a Marvel a legismertebb példa erre, de most egy olyan univerzumról lesz szó, amely már régen egyesítette a történeteket: a Wizards of the Coast-féle Dungeons & Dragons.

A D&D 5E Játékos Kézikönyv (2014) szerint: „A Dungeons & Dragons világai egy hatalmas kozmosz, azaz multiverzum részei. Ezek egymáshoz és más létsíkokhoz kapcsolódnak […] Ebben a multiverzumban végtelen sok világ van, amelyek közül sok hivatalosan is megjelent D&D világként. Ezek mellett százezrek léteznek még: azokat generációk játékosai alkották meg a saját játékaikhoz.”

Vagyis a D&D sokkal több, mint a népszerű Forgotten Realms (amely Faerûnt is tartalmazza); a Spelljammer vagy a Dragonlance is része az „első számú szerepjátéknak”, de nem biztos, hogy mindenki tisztában van vele, hogy a játékosok által kreált világok és játékok is mind részei ennek a multiverzumnak.

 

Worlds converging on Planescape

 

Hogy ez miért működik, először is értenünk és el kell fogadnunk, hogy a Dungeons & Dragons egy „papír-ceruza” szerepjáték. Technikailag elég a fantázia és egy kalandmester, minden más opcionális; és a rendszer nyitottsága miatt minden játszma elkerülhetetlenül bizonyos mértékű entrópiát visz a történetbe, ami teljesen kívül esik a Wizards of the Coast ellenőrzésén.

Ez a káosz és spontánitás a D&D játékmechanikájának elválaszthatatlan része, ezért nincs olyan egyetlen kampány, amit az írók tökéletesen leírnának: szinte mindent a játékosok és a kalandmesterek határoznak meg, szemben a videojátékokkal, ahol minden szabadság csak egy bizonyos mértékig előre kódolt.

Mivel a képzelet is játszható elem, a D&D végtelenül bővíthető nem hivatalos világokkal és történetekkel. Vannak, akik más franchise-okat visznek bele D&D szabályai közé, mások teljesen újat találnak ki. De mindez egy korlátlan lehetőségekkel teli multiverzumban találkozik össze, amely egyébként hivatalos is: Planescape-ben.

A Planescape első kalandjai 1994-ben jelentek meg, lehetővé téve a játékosok számára, hogy istenek és magyarázatlan lények otthonát fedezzék fel. A videojátékosok a Black Isle (Fallout, Baldur’s Gate) által készített Planescape: Torment révén ismerik igazán ezt a világot.

Ennek a settingnek a része Sigil, a Kapuk Városa, amely lehetővé teszi a játékosoknak, hogy egyik univerzumból a másikba ugorjanak egy fizikai (fiktív) helyszín segítségével. Maga a Sigil and the Outlands (2023) című könyv is ezt írja: „Bármi, ami bármilyen D&D világból származik, és bármi, amit csak el tudsz képzelni, megjelenhet egy Planescape-kampányban.”

Az igazság az, hogy a Dungeons & Dragons hatalmas franchise, óriási eléréssel, és ha ezt a cikket olvasod, nagy valószínűséggel te is játszottál már legalább egy D&D kampányt – akár tudatodon kívül is, például a Baldur’s Gate, Icewind Dale, Planescape: Torment vagy gyakorlatilag bármilyen szerepjáték révén. Még a japán RPG-k is (általánosságban) az Ultima és Wizardry sorozatokból merítenek, amelyek mind a D&D digitalizálásának kísérletei.

Sigil városán keresztül bármelyik játék bármelyik világába el lehet jutni, a saját karaktereddel, választásaiddal, az NPC-kkel, akiket megöltél vagy megmentettél, és a barátaiddal, akikkel együtt játszottál. Ez mind része valamelyik D&D világnak, tehát a multiverzumban megtörtént – és hivatalosan is játszható a WotC könyvek alapján.

Mindenki létezik a D&D-ben? Nem, hiszen ha valaki sosem játszott, nem is lehet meglátogatni a kampányát. De mindig le lehet modellezni egy új kampányt a saját, például Baldur’s Gate végigjátszásod alapján, és ugyanazzal az 5E szabályrendszerrel átléphetsz abból a világból bármelyik másikba, akár egy bolti kalandkönyv szerint, és mindkettő egyszerre létezik, Sigil révén összekötve.

Nem is olyan egyszerű felfogni, igaz? A lényeg, hogy minden D&D világ, hivatalos vagy nem, kanonikusan összekapcsolódik egy Sigil nevű városon keresztül. És mivel a képzelet minden élmény központi része, mindig szabadon integrálhatsz bármilyen videojátékos történetet (akár a saját Fallout-moddolt világod is) egy Planescape kampányba. Akár tetszik, akár nem, az eredeti Interplay-féle Fallout modolása is a képzelet birodalmába tartozik – tehát része a D&D multiverzumnak.

Forrás: 3djuegos

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.