„Most már más a prioritás, állítja” Sam Rivera, az EA Sports FC 26 vezető producere, aki szerint mostantól minden az egyensúlyról szól: meg kell találni a közösségi elvárások és a futballszimuláció fejlesztői víziójának közös nevezőjét. De vajon valóban új korszak kezdődik a focis játékok világában, vagy ismét csak üres ígéretek hangzanak el?
Első benyomásaink után most végre lehetőségünk nyílt arra is, hogy az EA Sports FC 26 fejlesztőivel beszélgessünk: vajon tényleg stabil alapokra épül a közösség visszajelzéseinek figyelembe vétele? A sorozat sorsát most Sam Rivera producer tartja a kezében, aki az új rész megjelenésével teljesen új irányt ígér a játékhoz.
Az EA Vancouver irodáiban járva nem lehetett nem észrevenni, mennyire felvillanyozta a közönséget az a trailer, amelynek fő üzenete épp a rajongói kritikák meghallgatása volt. De vajon a sok évnyi – és főleg a tavalyi – kudarc után tényleg sikerülhet a nulláról újraírni mindent?
A közösség hangja tényleg meghatározó?
„Idén tényleg csak azokat a dolgokat akartuk kijavítani, amik a közösség szerint problémásak.” – mondja Rivera, akiről látszik: tudja, végre a jó irányba indulnak el. „Ha valaki azt írja, hogy ezt vagy azt nem szereti valamiért, akkor azonnal átdolgozzuk azt a részt. Ez már a januári FC 25 patch óta így van.” A producer szerint most már nem lehet pusztán saját kreatív elképzeléseket hajszolni, ha azok nem vonzzák a játékosokat: „A lényeg mindig az egyensúly: mit akar a közösség, és mit jelent nekünk a futballszimuláció. Ezt a folyamatos együttműködést akarjuk fenntartani.”
Miközben hallgatom, az jár a fejemben: ez lehet a sorozat megváltása vagy épp az átok kezdete is. Minden játékosnak más az álomjátéka – van, aki még több szimulációt akar, más inkább egy gyorsabb, arcade-stílusú élményt. Hogyan lehet ebből kihámozni, mi kerüljön a következő patchbe, és mi az, ami nem működik? Ez menedzsmenti káosz lehet a javából.
„A producerek, designerek, animátorok és programozók között állandó, egészséges vita folyik; szinte minden, amit csinálunk, komoly megbeszélést igényel.” – mondja Rivera, aki 16 éve dolgozik az EA-nél, és már pontosan tudja, mely ötletek működnek, s mik azok, amik csak „elméleti” fogalmak. „Néha akad egy zseniális ötlet, amit mindenki azonnal elfogad, de ez ritka. Általában minden egyes felvetést át kell rágni.” A beérkező visszajelzéseket egyesítik, elemzik, majd a Design Council elé viszik jóváhagyásra.
Szerencséjük, hogy a jelenlegi eszközökkel a visszacsatolások feldolgozása is gyorsabb és hatékonyabb, mint 20 éve volt. „Hosszú folyamat ez, de ha valami nem úgy sikerül, ahogy szerettük volna, gyorsan javítjuk. Az FC 26-nál a közösség azt kérte, gyorsabb javításokat, ezért a frissítések, a kommunikáció és a visszajelzések feldolgozását is felgyorsítottuk.”
Kívülről nézve szimpatikus a szándék, de a folyamatosan növekvő játék, az egyre több újítás, és a gyors javítások ígérete is nehezen hihető. A kulcs Rivera szerint egyértelmű: „Most már más a prioritás.” Az iparág és az elvárások is változtak, és ezt nekik is követniük kellett. „A patch után az új játékra is kell koncentrálni, meg kell találni az egyensúlyt. Az EA FC 26-nál, ha jobban értjük a közösséget és közelebb is vagyunk hozzájuk, világos a tervünk, mit kell tennünk év közben, hogy gyorsabban reagáljunk, többet változtassunk, és minden eszközünk meglegyen hozzá. Szervezetileg nem részletezem, de játékmenetben – ez az én területem – sokkal többet fektetünk be, mint korábban.”
Azonban ott ül velem szemben Rivera, miközben a csapat ügyel arra, nehogy elszólja magát vagy elrontson egy meglepetést. Ha a csapat most valóban folyamatosan figyel a visszacsatolásra és év közben is változtatnak, akkor tényleg egyre kisebbek lesznek a különbségek két rész között, mert a játék már a megjelenés után is sokat változik. „A célunk, hogy az FC 26 végére kiegyensúlyozottabb legyen az élmény, és továbbra is kapjon frissítéseket. Ez nem azt jelenti, hogy kevesebb különbség lesz az FC 27-tel: a jelenlegi verzióra jobban akarunk figyelni, és az FC 27 saját meglepetéseket tartogat majd.” Rivera most is elmosolyodik, de nyíltan nem beszél az open world módról – a grimaszából viszont sejthető, mire gondol. „Nem lesz kevesebb újítás évről évre, csak több figyelem és befektetés a jelenlegi játékba, most ez az FC 26.”
„A célunk, hogy az EA Sports FC 26 végére kiegyensúlyozottabb legyen az élmény, és továbbra is kapjon frissítéseket.”
Évekig kötelező volt minden évben forradalmi grafikai ugrást mutatni, most viszont inkább apró újítások kerülnek a játékba. Bár ezek nem feltétlenül lesznek akkora szenzációk, mint az Ultimate Team, de az egyre bővülő Clubs, Karrier és egyéb módok mögött komoly fejlesztői munka húzódik. „Azt akarjuk, hogy az új játék tényleg más és autentikusabb legyen. Egyre nehezebb dolgunk van, mert a játék már most is nagyon hasonlít és úgy is játszik, mint a futball, de van egy fejlett csapatunk, amely mesterséges intelligenciával, gépi tanulással dolgozik – ezek támogatják az olyan pilléreket, mint a reakcióidő, vizuális minőség, mélység és változatosság. Ez a befektetés stabil, minden évben tudunk új funkciókat kiadni.”
Nehéz elképzelni, hogy a mesterséges intelligencia a puszta adatfeldolgozáson és statisztikákon túl hol tud még segíteni, de Rivera lelkesen beszél róla, mennyi mindent lehet így gyorsabban elérni, mint korábban. „A kihívás az, hogy ezt az innovációt egyensúlyba hozzuk azzal, amit a közösség ma szeretne: lehet, hogy épp a trivela lövések miatt szeretnének fókuszt. Az a cél, hogy az innovációt és a közösség igényeit egyensúlyba hozzuk. Ez az FC 26 alapötlete, és továbbra is fektetünk a technológiába. Például a gépi tanuláson alapuló kapusok is ezt a folyamatot tükrözik.” Már csak az a kérdés, minden ígéret beteljesül-e, mire szeptemberben megjelenik az EA Sports FC 26, vagy a közösség továbbra is ugyanúgy elégedetlen marad. Az biztos, hogy most az a cél, hogy a panaszaik valóban jobbá tegyék a játékot.
Forrás: 3djuegos 3djuegos



