Mi történt a GTA: Tokyo, Bogotá és Sin City epizódokkal? Felidézzük a Grand Theft Auto játékokat, amelyek sosem születtek meg igazán. Bár a Take-Two már 2003-ban levédette ezeket a neveket, a Rockstar még csak koncepció szintjéig sem jutott el velük.
A Grand Theft Auto-széria egyik legjellemzőbb sajátossága, hogy eseményei, nyílt világai és maró szatírája szinte mindig az Egyesült Államok körül forog. A Rockstar valójában sosem lépett túl az USA határain, ha a sztárfranchise-áról volt szó; akár Los Santos (Los Angeles, GTA: San Andreas), Vice City (Miami, GTA: Vice City), vagy a közelgő GTA VI floridai jövőképe, a Take-Two leányvállalata mindig képes volt díjnyertes élményeket szállítani úgy, hogy a játékmenet magja nem került át más kontinensekre. A közösség ezt elfogadta, de sokan felteszik a kérdést: milyen lenne egy GTA Latin-Amerikában, Európában vagy Ázsiában?
Azok a játékosok, akik választ szerettek volna kapni erre, izgatottan figyelték a Rockstar utalásait – még ha csak előzetes címekről is volt szó, amelyek arra utaltak, hogy a Grand Theft Auto élményét világszerte ki akarják terjeszteni. Ezek a legendás, de csak névleges projektek voltak a GTA: Tokyo, a GTA: Bogotá és a GTA: Sin City – amik, amikor felröppentek a neten, sokakat elvarázsoltak a gondolattal, hogy a GTA végre túllép az amerikai határokon. De mi lett ezekből? A válasz: gyakorlatilag semmi, minden jel szerint csak ötletek maradtak, amik soha nem léptek a megvalósítás útjára.
Bejegyzett védjegyekből szőtt illúziók
Még jóval a zseniális GTA: San Andreas előtt, 2003-ban a Take-Two nagyjából tíz, zászlóshajó videójáték-franchise-ához kapcsolódó védjegyet jegyzett be, ami sokakat lázba hozott. Ahogy már említettük, a konglomerátum olyan kalandokat sejtetett, amelyek Tokióba vagy Bogotába vezették volna a játékosokat. A Sin City név pedig szinte automatikusan Las Vegasra utalt mindenkiben.
„Tokió menő, izgalmas városnak tűnt egy videójáték számára, de a nap végén minden a logisztikán múlik.” (volt Rockstar-fejlesztő)
Sok év eltelt azóta, és semmi nem utal arra, hogy akár Tokióban, akár Bogotában, akár Las Vegasban játszódó Grand Theft Auto valaha is elkészült volna. A Time Extension ezért megkeresett egy egykori Rockstar-fejlesztőt, hogy többet tudjon meg a franchise elkaszált projektjeiről. Mint kiderült, a legesélyesebb ötlet a GTA: Tokyo volt. „Ez az egyik város volt, amit akkoriban fontolgattunk. Sam [Houser, a Rockstar társalapítója] nagyon vonzódott a tokiói szcénához. Akkoriban jelent meg a GTA 3, és rengeteget utaztak Tokióba a játék népszerűsítése miatt.”
„Menő lett volna egy játékot csinálni ott, de a logisztika volt a gond” – folytatja a forrás. „A kutatócsapatot eljuttatni, hogy feltérképezzék a várost, illetve hogy a kulturális szatírát narratív és etikai szempontból is működőképesen tegyék, mindez túl nagy kihívásnak bizonyult. Végül úgy döntöttünk, jobb, ha maradunk azoknál a városoknál, amiket már a Grand Theft Auto 1-ben is használtunk.” Így zárult le lényegében a GTA: Tokyo – még mielőtt igazán elindult volna.
Ötletek egy korszakból, amikor „még más volt az internet”
Ha a GTA: Tokyo, mint a Rockstar „legvalószínűbb” külföldi projektje ilyen csendben halt el, a GTA: Bogotá és a GTA: Sin City még ennél is messzebb került a megvalósulástól. Nem is volt igazán komoly szándék Kolumbiát vagy a „Bűnök városát” felderíteni, bár utóbbi még Amerika határain belül maradt volna. Valójában ezeknek a projekteknek a védjegybejelentése pusztán elővigyázatossági lépés volt.
Legalábbis ezt mondta a Time Extensionnak nyilatkozó egykori Rockstar-fejlesztő. „Akkoriban teljesen más volt az internet. Akárcsak a domaineknél, a védjegyeket is csak azért regisztráltuk, hogy megelőzzük a visszaéléseket. Nem akartuk, hogy túszul ejtsenek minket.” – meséli a forrás. „Amikor városokon gondolkodtunk, néha csak azért nyújtottunk be védjegyet, mert máshogy működött a net, mint most.”
Összefoglalva: a GTA: Bogotá és a GTA: Sin City regisztrációja csak arról szólt, hogy ha a Rockstar egyszer valóban el akarná vinni a sorozatot ezekbe a városokba, akkor ne legyen jogi akadálya. Mindenesetre úgy tűnik, a franchise alapítói továbbra sem akarnak amerikai területen kívül játszódó kalandokat készíteni – ugyanakkor a puszta ötlet is lázba hozta a rajongókat, ami azt jelzi, hogy a közösség nyitott lenne egy ilyen irányra.
Forrás: 3djuegos



