David Fincher a Netflix fogságában? A legendás rendező mozira termett, mégis képernyőre kényszerül

MOZI HÍREK – A kortárs filmrendezők sorában David Fincher az egyik legmeghatározóbb alkotó. Miután zenei klipekkel kezdte pályáját, majd az Alien 3 rendezésével lépett a film világába – egy élménnyel, ami kis híján pályája végét jelentette –, Fincher egymás után készítette a mesterműveket, amelyekről bármelyik rendező álmodna. A Hetediktől a Harcosok klubján át a Zodiákusig bizonyította, hogy sajátos látásmóddal és stílussal rendelkezik, amely a mozivászonra született.

 

Épp ezért nyomasztó érzés, rajongóként is, hogy tehetségét az elmúlt években szinte kizárólag a Netflixre pazarolja. Az elmúlt évtizedben filmjei a platformhoz kötődő szerződésének köszönhetően kizárólag ott jelentek meg. Bár Finchernek kétségtelenül vannak más okai is, amiért a streamingszolgáltatóhoz kötődik, a nagyvászonról hiányzó munkái miatt sokakban maradt hiányérzet.

Fincher és a Netflix kapcsolata 2013-ban indult, amikor executive producerként beszállt a House of Cards című sorozatba. A sorozat, amelynek első két epizódját ő rendezte, mérföldkő lett a szolgáltató számára, hiszen ezzel indult útjára a Netflix saját gyártású tartalmainak korszaka. A siker nyomán Fincher további projekteket vitt a platformra, például a Mindhuntert és a Love, Death & Robots-ot, amelyek közül az előbbit a mai napig az egyik legerősebb munkájaként tartják számon.

Filmjeit is a Netflix hozta ki, 2019 óta (Mank és The Killer) mindössze rövid ideig kerültek moziba, mielőtt a streamingre kerültek volna. Szomorú tény, hogy utolsó igazi mozis bemutatója a Holtodiglan volt, amely újfent bizonyította: Fincher filmjei – még ha kapcsolati thrillerről is van szó – a nagyvásznon érvényesülnek igazán.

 

A Netflix-filmek nem érnek fel a mozis élménnyel

 

A legnagyobb probléma, hogy a Netflix bármennyire is megerősödött, még mindig nem tudja filmjeinek megadni azt a maradandó hatást, amelyet a mozis bemutatók biztosítanak. A Mank, amely Citizen Kane írójáról, Herman J. Mankiewiczről szólt Gary Oldman főszereplésével, 10 Oscar-jelölést kapott, köztük a legjobb film és a legjobb rendezés díjára. Mégis kevesen emlegetik Fincher korábbi, szintén díjesőben részesült filmjeivel, mint A közösségi háló vagy a Benjamin Button különös élete. Ezek moziban futottak, és hatalmas sikert értek el, részben Fincher neve miatt.

Még kiábrándítóbb volt a helyzet 2023-ban A bérgyilkossal, Michael Fassbender főszereplésével és a Hetedik írójának, Andrew Kevin Walkernek tollából. A film rövid ideig a Netflix Top 10-ében szerepelt, majd nyomtalanul eltűnt, hiába a 85%-os Rotten Tomatoes-értékelés és a pozitív kritikai visszhang. A kizárólagos Netflix-megjelenés miatt a film nem kapott valódi utóéletet. A platform hiába hangoztatja, hogy meghatározó a filmvilágban, képtelen maradandó kulturális lenyomatot hagyni, még akkor is, ha a világ egyik legnagyobb rendezőjének munkájáról van szó.

Fincher vizuális ereje is elveszik a tévéképernyőkön. A bérgyilkos képei látványosak, de nem érnek fel a korábbi filmjeinek vizuális sodrásával, akármekkora tévén is nézi az ember. Ez az a rendező, aki a Facebook alapítását is vizuálisan lenyűgözővé tette, és a Hetedik sorozatgyilkosának horrorját szinte széppé. A Netflix nem tompította tehetségét, de olyan korlátok közé szorította, amelyek nem engedik, hogy művészete igazán kibontakozzon.

 

Fincher jövője a Netflixhez kötődik

 

Fincher egyelőre nem tűnik úgy, hogy elhagyná a platformot. Jelenleg két projektje is készül: a The Adventures of Cliff Booth, amely Quentin Tarantino Volt egyszer egy Hollywood című filmjének kvázi folytatása Brad Pitt főszereplésével, illetve a Squid Game amerikai adaptációja. Bár az előbbi izgalmasnak tűnhet, a lelkesedést lehűtötte a bejelentés, hogy ez is kizárólag Netflix-film lesz. Tarantino mozija több mint 392 millió dollárt keresett világszerte és 10 Oscar-jelölést kapott – kérdés, hogy Fincher folytatása képes lesz-e hasonló hatást elérni. A Squid Game-adaptáció pedig inkább értetlenkedést kelt, mintsem izgatottságot.

Fincher érvei a Netflix mellett érthetők: több kreatív szabadságot kap, mint a nagy stúdióktól. Saját szavaival: „Őszintén szólva, dolgoztam a legtöbb nagy stúdiónál. Ha azt mondom, ‘4K effekteket kell csinálnom’, az első válaszuk: ‘Miért ilyen drágán?’ A legkisebb költségen is fennakadnak. A Netflix soha nem vitatja az ilyen döntéseket. Ők vették át a filmesek számára logikus iparági standardot. A Netflix messze a legjobb minőségbiztosítással bír.”

Mindez érthető, mégis szívszorító látni, hogy az egyik legnagyobb filmrendező tehetsége a Netflix korlátai közé szorul. Remélhetjük, hogy egyszer még visszatér a nagyvászonra, mert filmjei ott hatnak igazán, ahol mindig is kellett volna: a moziban.

Forrás: MovieWeb

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.