TESZT – A Sera bolygón játszódó, rendkívül véres taktikai TPS-ben egy négyfős kommandó tagjaként kell felszámolnunk a Locust nevű idegenek hordáit. Az Xbox 360-as debütálás után most végre a PlayStation 5-ön is fröcsöghet a vér, miközben szorongatjuk a DualSense-t. A játék brutális látványvilága, filmszerű akciói és örökzöld hangulata újra megmutatják, miért is számított generációformáló alkotásnak. A történet ugyan nem Oscar-díjas, de minden fedezék mögötti tűzharc olyan súllyal bír, hogy még ma is keményebben csap le, mint egy skorpiófarokkal felturbózott Lancer.
Habár rengeteg játék jelenik meg konzolokra, ritkán találkozunk olyan címekkel, amelyek ennyire szorosan kötődnek egy adott platformhoz. Az ilyen játékok miatt még a legelkötelezettebb hardcore gamerek is meginognak, és elgondolkodnak azon, hogy érdemes-e beruházni egy másik konzolra. Nem csoda hát, hogy a konzolexkluzív címek szinte szent grálként csengenek sok játékos fülében: hiszen egy adott játék (legalább ideiglenesen) sehol máshol nem elérhető. A Gears of War is ilyen volt – elsőként az Xbox 360 (majd később az Xbox One/One X) egyik legnagyobb sikercímeként sokáig elképzelhetetlennek tűnt, hogy valaha is megjelenjen más platformon. De az élet – és a szerencse – úgy hozta, hogy mégis megérte várni: a türelem bizony PS5-ön is Gears of War-t terem!
De hát ez őrület!!! – „Őrület? Ez Seraaaaaaa!”
De vajon mitől lett ekkora őrület az Epic taktikai elemekkel megspékelt shootere? Egy biztos: nem a története miatt, amely – bár nem kifejezetten rossz – hemzseg a szokásos sci-fi kliséktől, és láthatóan nem is erre helyezték a hangsúlyt a fejlesztők. A sztori szerint a távoli jövőben járunk, amikor az emberiség az első galaktikus háborút követően a Locust nevű idegenekkel vív kíméletlen harcot. Az emberiség utolsó védvonala a Coalition of Ordered Governments speciális egysége, a Gears kommandó. Ezek a katonák leginkább a 300 spártai túlméretezett másaiként írhatók le: testépítőket megszégyenítő izomzattal, brutális fizikai erővel és elképesztő állóképességgel. Kegyetlen, kíméletlen, néha már-már embertelen figurák, akiket a túlélő civil lakosság kvázi istenként tisztel.
És ki a legkeményebb, legprofibb Gears-katona? Természetesen maga Marcus Fenix – a játék elején épp egy katonai börtönben raboskodó, lefokozott hős, akit egykori bajtársa szabadít ki, hogy újra csatlakozhasson az emberiség végső harcához. Az egész játék olyan, mintha egy véres, háborús road movie peregne a szemünk előtt. Nem véletlen, hogy a Gears of War Xbox 360-as változata már megjelenésekor is hatalmas siker lett – annyira, hogy még anno David Fincher, a Harcosok Klubja rendezője is készített hozzá egy promóciós trailert.
A fejlesztők azonban tudatosan nem vitték túlzásba a háttértörténet kidolgozását: alig tudunk meg valamit a Locust faj eredetéről vagy a Sera bolygó múltjáról és jelenéről. Az egész inkább egy véres, monoton, de látványos háborús menetelés, ahol a főhősök folyamatos harcok árán próbálnak teljesíteni egy rendkívül fontos küldetést. Az út során többen elesnek, új harcosok csatlakoznak, és egy ponton át is vesszük a csapat irányítását Marcus Fenix oldalán.
Poszt-apokalipszis most!
Ha kizárólag a történetet nézzük, akkor a Gears of War nem sokban különbözik például a Halo-tól – leszámítva, hogy a Gears világa jóval sötétebb, véresebb és nyomasztóbb. A játék azonban egyetlen játékmenetbeli újítással, valamint a lélegzetelállító látványvilágával könnyedén lekörözi a legtöbb „mezei” FPS-t, sőt, akár a TPS-eket is. Bár a taktikai elemek nem uralják a játékot, a készítők határozottan érzékeltetik, hogy nem érdemes fejvesztve rohangálni az ellenség tüzében – a túléléshez fedezékre, türelemre és pozicionálásra van szükség.
Gyakran kell leguggolva, fedezékek mögé húzódva oldalaznunk előre, különben pillanatok alatt végeznek velünk. Ráadásul nem mindig a legközelebbi láda vagy fal jelent megoldást: a játék intelligensen felismeri és kiemeli azokat a környezeti elemeket, amelyek alkalmasak takarásnak, így ösztönösen segíti a mozgást a harctéren.
Szerencsére ez az apró, de fontos rendszer csak még jobban kiemeli, mennyire átgondolt és élvezetes lett a Gears of War, amely az elmúlt időszak next-gen újrakiadásai között is az élmezőnyben szerepel. Habár alapvetően egy klasszikus, lineáris shooter-ről van szó, mégsem süllyed a középszerbe – köszönhetően annak, hogy a sztorit egy Mad Max-szerű, poszt-apokaliptikus világba ágyazták.
Játék közben végigjárjuk Sera bolygó elhagyatott utcáit, a fantasztikusan kidolgozott, egykor monumentális, mára rommá vált épületek folyosóit, elhagyott gyárkomplexumokat, a föld mélyén húzódó végtelen barlangrendszereket – és még számtalan egyedi, hátborzongató helyszínt, ahol csapatunkkal brutális harcokat vívunk a túlélésért.
Szebb, mint valaha
Amikor a Gears of War majdnem húsz éve megjelent Xbox 360-ra, már akkor tátott szájjal bámult rá a játékosvilág – ám mi leginkább a PC-s verziót értékeltük a látvány szempontjából. Noha ez volt az első igazán komoly játék, amely az Unreal Engine 3-at használta, a vizuális megvalósítás már akkoriban is egészen lenyűgözőnek számított. A karakterek szinte életre kelnek, és a fejlesztők fantasztikusan kihasználták a motor lehetőségeit a környezet megjelenítésében is.
A részletgazdag, dinamikus fényhatások és a egyéb effektek olyan szintű valószerűséget adnak a látványnak, hogy az szinte vibrál a 4K-s tévéken is. Hasonló dicséret illeti a karaktermodelleket is: mimikájuk, mozdulataik és arckifejezéseik rendkívül élethűek, a párbeszédek pedig mindezt kiegészítve teszik még élőbbé, még filmszerűbbé az egyébként is elképesztően realisztikus játékélményt. Legalábbis, ami a játékmenetet illeti, mert azért az átvezető jelenetek sajnos az Xbox 360-as érából ragadtak és azok mai szemmel már tényleg eléggé elavultak.
PS5-ön érezni igazán
A PlayStation 5-ös verzió minden porcikájában új szintre emeli az élményt. A 4K felbontás és 60fps framerate nem csak simává, hanem valóban filmszerűvé teszi az akciókat, a HDR-támogatás pedig mélyebb árnyékokat és vakítóbb robbanásokat eredményez. A DualSense kontroller adaptív ravaszai különösen a Lancer láncfűrészének használatánál brillíroznak: ahogy beindítjuk, ténylegesen érezni a gép remegését a markolatban.
A haptikus visszajelzések minden lövésnél másként reagálnak a fegyvertípusok függvényében, külön élménnyé téve a harcot. A PS5 gyors SSD-je villámgyors töltési időket eredményez, gyakorlatilag azonnali checkpoint-visszatéréssel. Emellett a hangzás is új szintre lépett: a 3D Audio segítségével pontosan bemérhető, honnan támadnak a locustok, így a túlélés is ösztönösebbé válik. Ez nem egyszerű port – ez a Gears of War új, definitív változata.
„F*ck!”, ezt ne hagyd ki…
Nem elég, hogy ennyit kellett várni a PS5-ös változatra, ráadásul pont most dobták piacra, amikor jobbnál jobb címekkel van tele az augusztus végi és szeptemberi játékdömping. Hát van ezeknek szívük? Valószínűleg szerencsésebb lett volna egy kicsivel korábban megjelentetni a Gears-t, nem akkor, amikor mindenki egyszerre próbálja betölteni a szezonális kínálat réseit.
Ennek ellenére bűn lenne kihagyni, mert a Gears of War egy valóban „epikus”, izgalmas, ultrabrutális grafikával és lehengerlő atmoszférával megáldott shooter lett. Nem újította meg a műfajt már annak idején sem és ez most már – majdnem 20 év elteltélvel – hatványozottan igaz, de amit vállal, azt kőkeményen hozza – látványban, hangulatban és játékmenetben egyaránt.
Marcus Fenix és csapata, a locustokat irtó kommandósok igazán megérdemlik, hogy végre a PlayStation-tábor is megismerhesse őket – főleg ezzel az új generációs vérfrissítéssel. Higgyétek el, lesztek még hálásak, amikor a vérgőzös, izzadságszagú, adrenalintól túlpörgött Sera bolygón cincálhatjátok szét az ellenséget – DualSense-szel a kézben.
-Herpai Gergely „BadSector”-
A játék PS5 kódját a prágai forgalmazó bocsátotta rendelkezésünkre.
Pro:
+ Pazar látványvilág, 4K és HDR támogatással
+ Fedezékalapú, izgalmas játékmenet
+ DualSense haptika és hangzás új szintre emeli a játékot
Kontra:
– Történet sablonos, kevéssé kidolgozott
– Iszonyúan idegesítő és nem fair a legvégső boss elleni harc
– A mozgás néhol nehézkes, fedezékeknél bugos lehet
Fejlesztő: Epic Games
Kiadó: Xbox Game Studios
Műfaj: Taktikai akció TPS
Megjelenési dátum: 2025. augusztus 26.
Gears of War (PS5)
Játékmenet - 8.2
Grafika - 8.1
Történet - 7.2
Zene/hangok - 8.8
Hangulat - 8.5
8.2
KIVÁLÓ
A Gears of War PlayStation 5-ös kiadása végre a Sony-játékosokat is beengedi a véres Sera poklába. Az új grafika, a DualSense brutális visszajelzései és a szinte filmélmény szintű hangulat miatt ez nem csupán egy port, hanem a GOW végleges verziója. Marcus Fenix kalandja újra teljes erőből tarol – ezúttal a PS5-ön.







