A Sims segítségével derítették ki, hogyan viselkednek a pszichopaták – több mint 200 diák vett részt a bizarr kísérletben

A Sims minden idők legszociálisabb játéka – pontosan ezért használták a pszichológusok arra, hogy feltérképezzék, miként viselkednek a pszichopaták. Több mint 200 diák csatlakozott a vizsgálathoz.

 

Sokan beérik azzal, hogy a Simsben felépítik álmaik otthonát, de a többség számára a fő vonzerőt még mindig az jelenti, hogy a kis virtuális figurák mindennapjait alakíthatják. Az Electronic Arts tavaly arról számolt be, hogy a játékosok összesen 739 millió órát töltöttek Live módban. A szimulátor változatossága lehetővé teszi, hogy mindenki a saját ízlése és érdeklődése szerint játsszon.

A pszichológusok számára mindez ideális terep a játékosok viselkedésének tanulmányozására. 2020-ban az Evolutionary Psychological Science folyóiratban publikált kutatás ezt tűzte ki célul. A vizsgálat a „Cheater-Hawk” hipotézist próbálta tesztelni videojátékos közegben, amely szerint a pszichopaták viselkedése két stratégián keresztül ismerhető fel: mások manipulálása és agresszió a saját érdekükben.

A kísérlethez 205 diákot vontak be, akiknek a The Sims 3-ban kellett játszaniuk egy előre elkészített pályán, ahol négy, azonos nemű és külsejű szim együtt élt egy lakásban. A karakterek négy archetípus köré épültek: a csaló (bájos és manipulatív), a héja (durva és agresszív), a galamb (alárendelt és félénk) és a kooperátor (barátságos és együttműködő). A résztvevőknek saját figurát kellett létrehozniuk, és úgy játszaniuk, ahogy akartak.

A játék során, amelyet rögzítettek és megfigyeltek, minden játékosnak ki kellett töltenie egy kérdőívet is a pszichopátiás hajlamok felmérésére. Az eredmények szerint azok, akiknél magas pszichopátiás jegyek mutatkoztak, gyakrabban viselkedtek erőszakosan és gonoszul, például verekedéseket provokáltak – főleg a kedvesebb, engedékenyebb személyiségekkel szemben.

A hipotézis egyik részét azonban nem sikerült tesztelni: a manipulátor szerepét. A kutatók észrevették, hogy még a magas pszichopátiás hajlamú játékosok sem folyamodtak ilyen viselkedéshez. A magyarázat szerint a játék felépítése nem kínált elég ösztönzést az effajta interakciókra, mivel nem volt olyan cél, amely manipulációra késztette volna őket.

A kutatók hozzátették: bár az elemzett viselkedés jellemző lehet ezekre a személyiségekre, nem kizárólag rájuk jellemző – teljesen egészséges emberek is képesek „durván” játszani ezzel a virtuális babaházzal. Ez azért is megnyugtató, mert a játékosok már a 2000-es évek eleje óta hajlamosak extrém dolgokat művelni a szimekkel.

Forrás: 3djuegos

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.