Van valami nagyon szomorú a GTA 6-ban. Ez a végső bizonyíték arra, hogy soha többé nem kapunk egy San Andreas-szerű játékot. Bár ugyanúgy várom az új Grand Theft Auto-t, mint mindenki más, néha eluralkodik rajtam a nosztalgia.
Visszaszámolunk a GTA 6 megjelenéséig, ami egyben az egyik legfejlettebb videojáték érkezését jelenti. A Rockstar korábbi kiadásai és a két eddigi trailer is azt sugallja, hogy grafikai csodára készülhetünk, amely a narratívára is nagyobb hangsúlyt helyez, mint az előző rész. Ez örömhírnek tűnik, de számomra mégis van benne valami szomorú. Rájöttem, hogy bármilyen paradox is, a technológiai fejlődés miatt soha többé nem születhet új San Andreas.
Miért lehetetlen ma egy új San Andreas?
Nem kell GTA-szakértőnek lenni, hogy tudjuk: a GTA IV fordulópont volt a sorozatban. A könnyed Los Santosból (San Andreas) hirtelen a nyomasztó Liberty City lett, a játék pedig egy jugoszláv háborús veterán sötét történetét mesélte el, aki képtelen kitörni az erőszakból. A Rockstar gyökeresen megváltoztatta a sorozat hangvételét, amit sok játékos nem fogadott szívesen. Még a fejlesztőcsapat kulcsfigurái közül is többen kételkedtek. Obbe Vermeij technikai igazgató például így vallott: „Azt szerettem volna, ha a GTA IV egy kicsit inkább hasonlít a Saints Row 2-re.”
Vermeij később elmondta, hogy bár a Niko Belic főszereplésével készült játék fantasztikus volt, túl komolyra sikerült. „Amikor igazán next-gen címet akartunk készíteni, lemondtunk a San Andreas számos funkciójáról. Statisztikák, több város, lopakodás, búvárkodás, jetpack, tankok, biciklik, monster truckok, tuning, repülők… A küldetések most a történethez igazodtak, nem fordítva.”
A változásokat részben a narratíva és a kor hangulata indokolta, de a grafika is központi szerepet játszott. A magas vizuális hűség miatt minden sokkal drágább lett, és egy-egy új terület – például a San Andreasban látható Area 51-paródia – megvalósítása ma már aránytalan költséget jelentene. Christopher Gile, a Game Developer szerzője így fogalmazott:
„Ha a grafika nem realisztikus, a játékos érzi, hogy a világ sem igényel realisztikus interakciókat. Az absztrakt látvány absztrakt játékmenetet is jelent. Ha viszont valósághű, akkor a játékmenettől is ezt várjuk el.”
Láncreakció, ami átformálta a GTA-t
A San Andreas kevésbé realisztikus grafikája lehetővé tette a merészebb mechanikákat és helyszíneket. Nem törte meg a beleélést, ha latexruhában kellett flörtölni vagy jetpackkel vonatot támadni. A realizmus azonban új korlátokat hozott: a GTA IV sötét tónust vett fel, a GTA V pedig visszahozott némi humort, de már inkább akciófilm-szerű rablásokra épült. Az igazán őrült dolgok a GTA Online-ban és easter eggekben kaptak helyet.
Ez önmagában nem feltétlenül baj. A Saints Row például sosem alkalmazkodott az új valósághoz, és végül elbukott. A Rockstar viszont fejlődött: a Red Dead és a GTA sorozatok bizonyították, hogy bármilyen kontextusban képesek megállni a helyüket. Mégis van valami szomorú abban, hogy a játékipar fejlődése végleg maga mögött hagyta a San Andreast. Nem azért, mert jobbak voltak a mai játékoknál, hanem mert máig hiányzik az a fajta frissesség, amit képviseltek.
Forrás: 3djuegos



