TESZT – A Gearbox Software 2025-ben ismét elővette ikonikus sorozatát, és a visszatérést teljes megújulással ünnepli. Új bolygó, új ellenfél és rengeteg friss ötlet: papíron a Borderlands 4 minden lootvadász álma lehetne, a gyakorlatban azonban a fény és árnyék kéz a kézben jár. Több mint negyven órát töltöttem Kairoson, és most elmondom, mennyire állja meg a helyét a széria negyedik fő epizódja.
A Gearbox ezúttal olyan döntést hozott, amit egyszerre érzek bátornak és üdvözlendőnek: elengedte a széria múltját, és egy teljesen új történetet mesél el, egy vadonatúj planétával a középpontban. Nem kell ismerni Pandorát ahhoz, hogy valaki fejest ugorjon Kairos kaotikus világába – és ez a stúdió egyik legnagyobb érdeme. A Borderlands 4 nyitánya robbanásszerű: egyszerre véres és szórakoztató jelenetben vázolja fel a tétet és a fenyegetést, mielőtt a játékos a születőben lévő ellenállás fegyverévé válna. A folytatásban színes karakterek, kőkemény összecsapások, humoros pillanatok és újabb lövöldözések követik egymást megállás nélkül.
Egy félénk forradalom
Az Idő Őrzőjének, a főgonosznak a legyőzéséhez három hadnagy kiiktatása szükséges, akik mindegyike Kairos egy-egy régióját uralja. Ez a felépítés – amely a legutóbbi Ghost Recon epizódokat idézi – kissé porosnak hat. Biztosít ugyan némi szabadságot, de cserébe gyorsan monotonná válik, mert az ismétlődés érzése átitatja az egész játékot. Maga az Idő Őrzője inkább narrátorként van jelen, mintsem valódi antagonistaként: kívülről kommentálja a történéseket, de ritkán lép elő emlékezetes szereplővé. Egy olyan főgonoszt vártam, aki beleég az emlékezetembe, de csupán halvány árny maradt belőle, ahogy a harminc órára széthúzott, fókuszát vesztett kampányból is.
Pedig amikor a játék hagy időt a rendezésnek, a Borderlands 4 képes nagyot villantani. A gondosan elkészített átvezetők epikus hangulatot és szellemes beszólásokat vegyítenek. Az előző rész alpári, „öv alatti” poénjai szinte teljesen eltűntek: Claptrap ritkán bukkan fel, és a humor kifinomultabb irányba tolódott, még ha nem is mindig talál célba. A Gearbox láthatóan meghallgatta a rajongói kritikát – és ezt a változást én is elégedetten nyugtáztam.
Üdvözlet Kairoson
Már az első percekben lenyűgözött, mennyire stílusos a Borderlands 4 látványvilága. A képregényszerű, de a korábbiaknál valamivel realisztikusabb grafikai stílus tökéletesen illik az új bolygóhoz, amely változatos környezeteivel valódi újdonságérzetet nyújt. Technikailag ugyan nem a műfaj csúcsa, de szégyenkeznie sem kell: a folyamatosság többnyire adott, bár PC-n akadnak optimalizálási problémák, apróbb lassulások és hibák.
A legnagyobb újítás a nyílt világ, amely nagyobb szabadságot és intenzívebb felfedezést ígér. Az első órák valóban szórakoztatóak: a fő történetszál mellett rengeteg mellékküldetés és felfedeznivaló vár. A térkép tele van jelölőkkel, és itt kezd repedezni a punk-posztapokaliptikus álom. A Gearbox láthatóan sokat merített a konkurencia, főként az Ubisoft (Far Cry, Assassin’s Creed) formulájából, és ez erősen érződik. Kairos bármilyen lenyűgöző is, klasszikus és üres érzetet kelt, telepakolva feladatokkal és gyűjthető tárgyakkal.
Az új planéta így magán viseli a modern – pontosabban a 2010-es évek – open world hibáit: a mennyiség felülírja az organikus felfedezés élményét. Mindezek ellenére látszik a Gearbox jó szándéka és bőkezűsége. Kihívások, szerződések, tárgyak, mellékküldetések és felszabadítandó helyszínek egész sora vár, a térkép kipucolása pedig rengeteg időt és türelmet igényel. Sajnos az állandóan ismétlődő tevékenységek csak fokozzák az unalomérzetet. Az Elveszett Ívek keresése azonban egy apró plusz, amely új reményt fúj Kairoson – de erről nem árulok el többet.
A looter-shooter gyökereinél
A Borderlands 4 hű maradt a looter-shooter gyökereihez. A Gearbox sorozata alapozta meg a műfaj népszerűségét, és nem mond le az intenzív harcok és az epikus loot kettőséről. A stúdió inkább frissíteni próbálta a formulát, amely 2025-ben is újításért kiált, de nehezen találja meg az új utat. A játékmenet mindenesetre látványosan dinamikusabb lett: a grappling hook és a siklás képessége üdítő újítás, még ha korlátozottan is használható.
Ennek ellenére az ellenfelek gyakran hatalmas életerőtartályoknak érződnek, a bestiárium ismétlődik, a mesterséges intelligencia pedig egyszerű, így ritkán lep meg. Szerencsére a főellenfél-harcok feldobják az élményt, bár a nehézségi görbe sokszor érthetetlenül meredek: a végjátékban rendszeresen jóval erősebb hordák ellen kell túlélni. A kampány egyedül végigjátszva – még normál nehézségi szinten is – kemény kihívás.
A Borderlands 4 igazi erőssége továbbra is az RPG-rendszerben rejlik. A különböző Arkvadász-osztályok, az akcióképességek és a megszerezhető fegyverek, felszerelések mind-mind változatos játékstílust kínálnak. A Gearbox ezen a téren ismét remekelt: a lootáradat néha túlzó, de pontosan ezért érezzük hatalmas eseménynek, amikor végre igazán értékes zsákmány kerül a kezünkbe.
Másokkal nagyobb móka
A Borderlands 4 egyedül is játszható, de igazi ereje kooperatív módban bontakozik ki. Négy játékos állhat össze a Vörös Ellenállás soraiban, hogy együtt vegyék fel a harcot az Idő Őrzőjével, miközben bejárják Kairos minden szegletét. A sorozat mindig is a közös élményről szólt, és a stúdió számos funkcióval támogatja a játékosok összekapcsolódását.
A cross-playnek hála PC, PlayStation és Xbox között sincsenek határok. Az élményt olyan funkciók teszik gördülékennyé, mint a csapattársakhoz való azonnali teleportálás, a loot megosztása, az összes tevékenység közös teljesítése, vagy a kevésbé rutinos játékosok bevezetése Kairos titkaiba. Egyértelmű: a Borderlands 4 többjátékos módban mutatja meg igazi potenciálját. Társakkal nagyságrendekkel szórakoztatóbb.
Minden jó, ha az endgame jó?
A Borderlands 4 nem lehetne méltó örököse a 2K Games által kiadott szériának egy masszív endgame nélkül. Ezért a Gearbox újragondolta az Ultimate Vault Hunter módot, amely öt, fokozatosan nehezedő szinttel vár. Heti kihívások, a kampány küldetéseinek variációi, főellenfél-harcok speciális módosítókkal – mindez hétről hétre frissítve. Ehhez jönnek az exkluzív fejlesztések, a Firmwares-ek, amelyeket egyszer át lehet ruházni más tárgyakra, hogy tökéletesítsük a karaktert. Papíron tartalmas, ám a gyakorlatban néhány óra alatt végigvihető, ami a legelszántabb játékosoknak kevésnek tűnhet.
A punkos-posztapokaliptikus forradalom 2025-ben elmarad. Bár a Borderlands 4 a széria erősségeire épít és próbálja kijavítani korábbi hibáit, végül egyszerre ragyog és botladozik. A vizuális stílus, a gazdag RPG-réteg, a kooperatív élmény és a pörgős harcok erősek, de az open world felépítés inkább felerősíti az ismétlődést, mintsem lebontaná azt. A lootéhes rajongók megtalálják benne, amit keresnek, de a felfedezés szerelmesei könnyen csalódhatnak.
-theGeek-
Pro:
+ Teljesen új alapokra helyezett folytatás
+ Látványosan dinamikusabb harcrendszer
+ Négyfős kooperatív élmény
Kontra:
– Monotonná váló, ismétlődő játékmenet
– PC-n gyenge optimalizáció
– Klisés open world és túlzsúfolt collectible-rendszer
Kiadó: 2K Games
Fejlesztő: Gearbox Software
Stílus: Looter-shooter, akció-szerepjáték
Megjelenés: 2025. szeptember 12.
Borderlands 4
Játékmenet - 7.2
Grafika - 8.5
Történet - 7.1
Zene/hangok - 7.1
Hangulat - 7.2
7.4
JÓ
Három mondatos összefoglaló: A Borderlands 4 bátor megújulással próbálkozott, de a nyílt világ inkább akadály lett, mint előny. A látvány, a loot és a kooperatív élmény erősek, ám az ismétlődő játékmenet sokszor visszahúzza az élményt. Egy kötelező darab a zsákmányra éhes rajongóknak, de kevésbé vonzó a felfedezés szerelmeseinek.







