FILMKRITIKA – David Mackenzie a 2018-as Törvényen kívüli király után a Kontakt-tal tér vissza: feszes, paranoiával átitatott thriller, a ’70-es évek aranykorának hangulatával. Ebben a világban a modern technológia háttérbe szorul: a könyvtár, a posta és egy különleges telefonszolgáltatás a legfontosabb eszközök. Riz Ahmed szinte szavak nélkül is lehengerlő, Lily James és Sam Worthington pedig magabiztos partnerei. A romantikus szál ugyan döcög, de az aprólékosan felépített dramaturgia, a folyamatos feszültség és a finom nosztalgia így is igazi moziélménnyé emeli a filmet.
Amikor Ash (Riz Ahmed) dolgozik, mintha egy másik korból lépett volna elő. New York-i fixerként egy telefonszolgáltatáson keresztül kommunikál, hogy elrejtse a hangját. Az internetet alig használja – ha mégis, akkor a helyi könyvtárban –, legfontosabb eszköze pedig továbbra is a jó öreg postaszolgálat. Nem véletlen, hogy Ash a jelenben is a múlt emberének hat: Mackenzie új filmje, a Kontakt tisztelgés a klasszikus összeesküvés-thrillerek előtt. Ash simán otthon lenne A Parallax-terv vagy A keselyű három napja világában; az aprólékos tervezés és annak lépésről lépésre történő kivitelezése teszi igazán feszessé és lebilincselővé a filmet.
Régi iskola, új köntösben
A Kontakt már a nyitójelenetben beránt. Hoffman (Matthew Maher) találkozik McVie-vel (Victor Garber), az Optimo Pharmaceuticals vezérigazgatójával. Hoffman korábban kiszivárogtatta volna a cég ügyeit, de meggondolta magát: csak vissza akarja kapni a régi életét. Átadja a dokumentumokat McVie-nek, de biztosítékul egy másolatot letétbe helyez egy harmadik félnél. Ekkor lép a képbe Ash, aki nemcsak a papírokra ügyel, hanem Hoffmant is szemmel tartja, hogy biztonságban maradjon, és visszanyerhesse a nyugalmát.
Ash titokzatos figura, aki ügyfeleit és önmagát is következetesen védi. Egy, eredetileg hallássérülteknek fejlesztett gépet használ: ezen gépelt üzeneteit a relé-szolgáltatás közvetíti. Módszerei kíméletlenül pontosak; minden részletre ügyel, hogy ne maradjon nyom. Hoffman történetében is látjuk: semmit nem bíz a véletlenre – ettől lesz a szakmája mestere.
Miután Hoffman ügye lezárulni látszik, Ash új megbízást kap: meg kell védenie Sarah Grantot (Lily James), a tudóst, aki korábbi munkaadóját, a Cybo Sementist figyelmeztette egy veszélyes vegyszerre, amely emberek ezreinek árthat. Sarah eredetileg lebuktatta volna a céget, de a folyamatos zaklatás és követés után inkább a békét választaná. A Cybo emberei – köztük Sam Worthington és Willa Fitzgerald – azonban nem engedik el: Sarah végül Ash segítségét kéri. Ez könnyen élete legnagyobb kihívásává nőheti ki magát.
A ’70-es évek szelleme visszatér
Justin Piasecki forgatókönyve és Mackenzie rendezése akkor működik a legerősebben, amikor Ash terveit látjuk kibontakozni – vagy akár egy apró hiba miatt megbicsaklani. Mackenzie már a 2013-as Starred Up és a 2016-os A préri urai idején is bizonyította, hogy a feszültségépítés mestere; a Kontakt esetében sincs ez másként: minden apró részlet és lehetséges kimenet gondosan ki van találva. Az első félórában Ash egy szót sem szól, inkább a háttérből irányít – ez a filmes megoldás folyamatosan a szék szélére szegezi a nézőt. Ügyfelei számára kaotikusnak tűnhet, amit csinál, de a végén lenyűgöző, ahogy a darabkák a helyükre kattannak.
A forgatókönyv következetesen a „mutasd, ne mondd” elvet viszi végig – nemcsak az intenzív helyzetekben, hanem a karakterábrázolásban is. Ash alakját lassan ismerjük meg: magányos hétköznapjainak villanásaiból kell összeraknunk, ki is ő valójában. Még az AA-üléseken sem nyílik meg, de ahogy összeáll a múltja, úgy válik egyre tisztábbá a kép.
Riz Ahmed legjobb alakítása
A Kontakt Riz Ahmed egyik legerősebb alakítása A metál csendje óta. Mivel Ash többnyire néma, Ahmed gesztusokkal és tekintettel adja át a belső vívódásokat. A nyitójelenetben, amikor Hoffmanra két verőember tapad, Ahmed szemében ott a félelem – ez adja a jelenet valódi erejét. Gyors reakciói és improvizatív döntései teszik élővé az akciójeleneteket. A rendezés és a könyv precíz, de a film Ahmed nélkül feleannyira sem működne.
Lily James is erős: a magányos jeleneteiben is tökéletesen adja át karaktere félelmét és bizonytalanságát. Sarah íve izgalmas, és jó terep James finom árnyalatainak. Sam Worthington közben látható élvezettel játssza a Cybo Sementis vadászcsoportjának vezetőjét: ritka az olyan szerep, ahol ennyire tisztán lehet „gonoszban lubickolni”.
Amikor a romantika félrecsúszik
A Kontakt gyenge pontja Ash és Sarah kapcsolatának váratlan kitörése. Bár Ahmed és James között működik a kémia, a forgatókönyv nem teszi igazán hihetővé a románcot – főleg, ha figyelembe vesszük Ash habitusát, aki eddig magányban, számtalan kliens mellett dolgozott. Miközben a film hibátlanul teljesít klasszikus thrillerként, a romantikus szál erőltetettnek hat, különösen a feszültség tetőpontján.
A Kontakt az a fajta thriller, amelyet már első nézés közben újra akarunk élni. Fordulatos, feszült története rétegről rétegre nyílik meg, Ahmed és James pedig tökéletesen illenek ebbe a közegbe. A mai mozivilágban, ahol a nagy költségvetésű címek uralják a vásznat, a kisebb filmek pedig sokszor streamingre sodródnak, a Kontakt emlékeztet: a feszült, intelligens thrillereknek igenis helyük van a mozikban. És ha ritkábban is, de még készülnek olyanok, mint régen.
– Herpai Gergely “BadSector” –
Kontakt
Rendezés - 8.2
Színészek - 8.1
Történet - 7.8
Látvány/akció/zene/hangok - 7.8
Hangulat - 8.4
8.1
KIVÁLÓ
A Kontakt feszült, nosztalgikus thriller Riz Ahmed briliáns alakításával. A romantikus szál gyengébb ugyan, de a rendezés, a forgatókönyv és a színészi játék így is kiemelkedő moziélményt ad. Tiszta emlékeztető arra, miért szeretjük a klasszikus összeesküvés-thrillereket.






