TECH HÍREK – Mark Zuckerberg megjósolta a mobiltelefonok végét. Öt hónappal később azonban saját kezűleg temette el a trónkövetelőjét. A Meta új szemüvegeinek bemutatója technikailag meglepett, gyakorlatilag viszont sokkolt.
Mark Zuckerberg a technológiai fejlődés egyik legikonikusabb arcává vált. A Facebook megalapítása körüli botrányok ellenére a New York-i születésű vállalkozó a közösségi háló sikerének köszönhetően vált világhírűvé. Ezután az egyik legmerészebb vállalást vezette: több milliárd eurót ölt a virtuális valóságba, miután a cég irányát teljesen átállította erre. „Zuck” így vagyonának jelentős részét is elpazarolta, de ambíciói új szintre léptek, amikor kijelentette: a mobiltelefonok korszaka véget ér.
Nem ő az első, aki ilyen jóslattal állt elő. A bukás szélén álló Nokia korábban azt mondta, hogy 2030-ra eltűnnek az okostelefonok, ám a valóságban ez egyre inkább őrült ötletnek tűnik. A Humane, az AI Pin mögött álló cég – amely az egyik legfeledtebb eszköz a piacon – szintén hasonlót állított. Most azonban mind ők, mind Zuckerberg ugyanabba a falba ütköztek: az emberek egyszerűen nem tudják elképzelni az életet okostelefonok nélkül.
Okosszemüvegek: nem olyan népszerűek
Zuckerberg szerint az okostelefonok végét az okosszemüvegek hozhatják el, amelyek újabban több örömöt is okoztak a Metának. A vállalat ezért folyamatosan fejleszti a termékvonalat, és a Connect 2025 eseményen bemutatta legújabb kiterjesztett valóság szemüvegét, a „Ray-Ban Display”-t. Zuckerberg nemcsak a külvilágnak mutatta be először, hanem árát és megjelenési dátumát is elárulta.
A hivatalos megjelenés szeptember 30-án lesz, 799 dolláros áron (Európában adókkal együtt valószínűleg 799 euró). Az újdonságok közé tartozik egy izomvezérlő karkötő és egy AI chatbot integrációja is. A szemüveg üzenetek, zene, videóhívások és gyalogos navigáció kezelésére is képes. A jobb lencsén egy színes mikrodisplay található (600×600, 90 Hz), amely kiegészül az Instagram integrációval és valós idejű feliratokkal. Az elektromiográfiai karkötő pedig csippentések, csuklómozdulatok és ujjgesztusok révén ad parancsokat.
Az eddigiek lenyűgözőnek tűntek, ám a bemutató hamar kínossá vált. Bár a készülék beépített keresőt, 3x digitális zoomos kamerát, kibővített mikrofonrendszert és jobb érintőfelületet kínál, a problémák a részleteknél jöttek elő. A szemüveg csak 1080p/30fps felbontásban tud rögzíteni, és akkumulátora mindössze 6 órát bír (a tokban további 24-et). Ez sokak szerint egyszerűen kevés.
Mi rontotta el a Meta bemutatóját?
A fiaskó azonban nem a specifikációknál történt, hanem ott, ahol a legkevésbé kellett volna. Jack Mancuso séf egy szósz elkészítését próbálta követni a szemüvegek AI-jának utasításai alapján – csakhogy a rendszer teljesen elbukott. A közönség kínos csöndben figyelte, ahogy a mesterséges intelligencia nem létező recepteket és hozzávalókat adott meg: „Most reszelj le egy körtét a nem létező szószba” – szólt az utasítás.
Mancuso a Wi-Fi problémáira fogta a bakit, ami átmeneti poénként enyhítette a feszültséget. Zuckerberg is próbált hasonló humorral élni, de a helyzet tovább romlott, amikor a saját tesztjei is kudarcot vallottak. Bár a karkötő segítségével üzenetet tudott küldeni, egy videóhívást képtelen volt fogadni. Perceken keresztül hallatszott a csengőhang, miközben ő kézzel gesztikulált – a közönség pedig kínos nevetéssel reagált.
Pár hónapja Zuckerberg még arról beszélt, hogy az okostelefonokat az okosszemüvegek váltják fel. Most viszont pont az ellenkezőjét sikerült bizonyítania: a mobilokat temetni akarta, de végül saját termékének hibái ásták meg a sírt. A Meta bemutatója inkább emlékeztetett egy PR-katasztrófára, mint egy forradalmi technológiai lépésre.
Forrás: 3djuegos



