Az Xbox árnyékában? A Nintendo Switch 2 egyik kulcsproblémája már most veszélyezteti a konzol jövőjét

Nem mindenki rajong a Nintendo Switch 2-ért, és ez akár döntő fontosságú is lehet a konzol jövője szempontjából. A Bloomberg szerint sok külsős fejlesztő több lehetőséget szeretne a játékok terjesztésére az eszközön.

 

Már most vitathatatlan tény, hogy a Nintendo Switch 2 kiváló rajtot vett, és a korai eladási adatok egy új, erős generációt vetítenek előre a Super Mario-rajongók számára. A játékosok már hetek óta élvezhetik a Mario Kart: World, a Donkey Kong: Bananza és más címek nyújtotta élményeket, miközben hatalmas a várakozás a jövőben érkező alkotások, például a Metroid Prime 4: Beyond vagy a Fire Emblem: Fortune’s Weave iránt. Ám nem mindenki elégedett a japán gyártó új eszközével: a harmadik féltől származó fejlesztők már most aggodalmukat fejezik ki saját játékaik kereskedelmi teljesítményével kapcsolatban.

Legalábbis ez a benyomás alakult ki a 2025-ös Tokyo Game Show körül. A japán fesztivál, amely a felkelő nap országának egyik legfontosabb videojátékos rendezvényévé nőtte ki magát, ma, szeptember 25-én nyitja meg kapuit, és 28-ig várja a látogatókat. A világ minden tájáról érkező cégek – köztük az Xbox, a 2K Games, az Annapurna Interactive és a Bloober Team – hozták el Tokióba a következő projektjeiket, hogy bemutassák azokat a közönségnek, amely évtizedek óta rajong a médiumért.

A Bloomberg azonban azt állítja, hogy az iparág hangulata korántsem rózsás. Ennek egyik oka éppen az, hogy a Nintendo Switch 2 körüli fellendülés nem terjedt át a külsős fejlesztőkre. Bár sok kiadó abban reménykedett, hogy a Nintendo új generációja felpörgeti majd a játékeladásokat, a valós eredmények eddig csalódást keltettek.

 

A Game-Key Card dilemmája

 

A Bloomberg által megszólaltatott, névtelenséget kérő fejlesztők szerint az egyik „kihívás” a Nintendo Switch 2-re való fejlesztés során a sokat kritizált Game-Key Card formátum. Ez olyan fizikai kártya, amelyen a játék nem teljes egészében található meg: a kártya valójában letöltési kulcsként működik, amely aktiválja a digitális verziót a konzolon. Így a Game-Key Card nem tartalmazza a teljes játékot, és használata a digitális letöltés feloldására korlátozódik.

Ez eltér attól a stratégiától, amelyet a Nintendo korábbi konzoljainál alkalmazott. A Bloomberg felidézi, hogy a cég többféle tárhelyopciót kínált a fejlesztőknek, így mindenki a saját játékának megfelelő kapacitású kártyát választhatott, amivel gyártási költséget takaríthatott meg. A Switch 2 esetében viszont mindössze két lehetőség maradt: a 64 GB-os kártyák (amelyek a legdrágábbak), illetve a Game-Key Card, amely ugyan olcsóbb, de sok szempontból kompromisszumos.

Ráadásul a Game-Key Card formátum a játékosok körében sem népszerű. A közösségi médiában sokan kritizálták, hogy egy fizikai kártya valójában csak letöltést engedélyez, miközben önmagában nem futtatja a játékot. A Bloomberg cikkében idézett Morningstar-elemző, Kazunori Ito így fogalmaz: „A kulcskártya kissé félkésznek tűnik, hiszen ötvözi a fizikai és a digitális verzió hátrányait. Nem játszhatsz nélküle, de mégis le kell tölteni a játékot.”

 

Mennyire hibásak a Game-Key Cardok?

 

A Bloomberg szerint a Game-Key Card hatása a játékeladásokon is meglátszik. Például a Marvelous Daemon X Machina: Titanic Scion az Egyesült Királyságban hagyományos kártyán jelent meg, és a NielsenIQ szerint az eladások 72%-át a Nintendo Switch 2 adta. Japánban viszont Game-Key Card formátumban került piacra, ahol a Famitsu adatai alapján mindössze 40% volt az új konzol részesedése a fizikai eladásokból.

Ez nem az első eset, hogy a Game-Key Cardot hibáztatják a harmadik féltől származó játékok gyenge szerepléséért. A Switch 2 megjelenését követő hetekben több kiadó is gyenge eladásokról számolt be a platformon, amit főként a kulcskártyák használatával indokoltak. Ugyanakkor Daniel Ahmad, a Niko Partners elemzője szerint a valódi probléma az, hogy a játékosoknak új konzolt kell vásárolniuk ezekhez a verziókhoz, miközben ugyanazok a címek már elérhetők PlayStationön vagy Xboxon is. „A Game-Key Card talán a negyedik-ötödik tényező, ami magyarázza, miért nem fogytak jól a harmadik féltől származó játékok” – mondta. „Valójában a Game-Key Card a hardcore közösségen kívül nem számít komoly problémának, és a legtöbb játékost nem zavarja, ha a fizikai verzió letöltést is igényel.”

Az új formátum mögött azonban világos logika rejlik: a játékok egyre nagyobb méretűek, a Nintendo kártyái pedig drágábbak, mint a PS5-ön és az Xbox Series konzolokon használt lemezek. A Bloomberg szerint, ha egyes modern játékok teljes méretét képesek lennének eltárolni, az további 10–20 dollárral is megdobná a végső árat. A Tokyo Game Show 2025 fejlesztői ennek ellenére egyetértenek abban, hogy a Nintendo-nak újra több tárolási opciót kellene kínálnia a kártyáihoz. Ito szerint ugyanis „ahhoz, hogy a Switch 2 hosszú távon is sikeres legyen, vonzóbb platformmá kell válnia a külsős fejlesztők számára, így ezt aggasztó jelnek látom.”

Forrás: 3djuegos

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.