TESZT – Az évek múlnak, de az EA legendás focisorozata – amelyet sokáig FIFA néven ismertünk – továbbra is elképesztő eladási számokat produkál, még akkor is, ha az újdonságokat és a játékmenetet sokan rendre kritizálják. Idén a kiadó végre úgy döntött, hogy egy kicsit felkavarja az állóvizet: új rendszerekkel, friss ötletekkel és merész irányváltásokkal próbál új életet lehelni a franchise-ba. Az NBA 2K mintájára érkező archétípus-rendszer a Clubs módban, a két eltérő játékmenet, valamint egy, a Football Manager 26-hoz hasonló mélységű Karrier mód mind azt ígérik, hogy az EA FC 26 komoly előrelépés lehet a széria életében. De vajon sikerül végre megújulni?
Az EA FC, az eFootball és a licencjogokért vívott harc világában egy olyan fociszimulációt készíteni, amelyben a lehető legtöbb klub és márka hivatalosan, részletesen és hitelesen jelenik meg, ma is igazi aknamező. Sajnos ez a küzdelem szinte mindig az immerszió rovására megy. Idén például továbbra sincs teljes olasz jelenlét: a két milánói gigász, az Inter és az AC Milan ismét nem hivatalos licenccel szerepel, csakúgy, mint az Atalanta Bergamo vagy a Lazio. Ez azt jelenti, hogy ismét olyan fantázianevekkel kell beérnünk, mint a Milano vagy a Lombardia, és újfent generikus mezekkel kell megbarátkoznunk – ahogyan azt már megszoktuk az előző részekből. A pozitívumok között viszont ott van a legendás La Beaujoire stadion megjelenése, amely immár a francia pályák között szerepel a Bollaert-Delelis, a Parc des Princes, a Vélodrome vagy a Decathlon Arena társaságában. Ezen kívül néhány új – hol jobban, hol kevésbé sikerült – játékosmodell is bekerült, ám az EA Sports FC 26 licencfronton még mindig szűkmarkú az öt nagy bajnokságon kívül. A Liga MX például továbbra is hiányzik, és a női futball felhozatala is meglehetősen szegényes, annak ellenére, hogy a játék már tartalmazza a női Bajnokok Ligája új formátumát.
A realista játékmenet lassabb, de sokkal hitelesebb
„Meghallgattuk a játékosokat.” – ezzel a szlogennel indult neki a fejlesztőcsapat, hogy új lendületet adjon a játékmenetnek. Papíron ez sikerült is: az EA FC 26 immár két különböző játékmódra osztja a mérkőzéseket – „Verseny” és „Realista” – néven. A versenyorientált mód az alapértelmezett beállítás minden online játékmódban (Clubs, Ultimate Team), és nem is változtatható meg: a tempó gyorsabb, az irányítás precízebb, a kézi védekezés hatékonyabb, a lassú animációk pedig eltűntek, hogy csökkentsék a frusztrációt. Hogy ez bevált-e? Részben. Az ígéret, miszerint kevesebb lesz a szerencsés lepattanó, nem teljesült maradéktalanul, és a támadások továbbra is érezhető előnyt élveznek. Online meccseken még a legjobb védők is szenvednek a sprintet és a cselezést mesterien használó játékosok ellen, az MI-kapusok gyakran elbukják az egy az egy elleni szituációkat, és a „teniszeredmények” sem ritkák. Pozitívum viszont, hogy a kapusvédéseket most már gyakrabban követik szögletek, és kevesebb a lepattanóból szerzett gól, mint az FC 25-ben. Ráadásul végre eltüntethetők a korábbi részeket megkeserítő zavaró stadionárnyékok is.
A Realista mód elsősorban az egyjátékos élményekhez – Karrier, menedzser vagy szabad mérkőzés – készült, bár ezekben is válthatunk a versenyorientált játékmenetre. Itt a tempó sokkal nyugodtabb, a játék lelassul, viszont a mozgásanimációk hitelesebbek, és a futball valódi ritmusát idézik. A különbség jól érezhető a fejpárbajokban, a cselezésekben, a támadásépítésben – és ez egyáltalán nem elhanyagolható. Ez a funkció talán az egyik legérdekesebb újdonság az idei kiadásban, amely minden típusú játékos számára értéket jelenthet – még ha némi megszokást is igényel az üzemmódok közötti váltás.
Új szintre lép a Clubs mód: építs játékost, mint egy profi menedzser!
Egy másik fontos újdonság a Clubs módban (korábban Clubs Pro) található, ahol mostantól csak az MI által irányított játékosok fáradnak el – az emberi játékosok így hosszabb távon is képesek gyors sprintre. Ez igazi paradicsom lehet a kontrajátékra építő, soktagú csapatok számára, ugyanakkor kevésbé kedvez a kisebb, háromnál kevesebb játékossal felálló, építkezős csapatoknak. Hogy ez a döntés hosszú távon milyen hatással lesz, még korai lenne megmondani. Ami biztos: a játékosépítést teljesen újra kell gondolni, mert megérkezett az NBA 2K-stílusú archétípus-rendszer az FC 26-ba!
Felejtsd el a klasszikus képességfákat: mostantól szintenként szerzett attribútumpontokat kell elosztani (átlagosan 10 pont szintenként, bár bizonyos szinteknél ez bőkezűbb lehet) egy builder-rendszerben, amely feltűnően hasonlít a Visual Concepts kosárlabda-szimulációjához. Ha elérsz bizonyos attribútumértékeket, új játékstílusokat, továbbfejlesztett playstyle-okat vagy akár legendás focistákhoz hasonló archétípusokat oldhatsz fel. Ráadásul feloldható extrákkal több archétípust is megszerezhetsz, így könnyebben válthatsz a csapat igényei szerint. Egy másik praktikus újdonság, hogy immár három különböző klubhoz is csatlakozhatsz egyszerre, ami sokkal gyorsabb váltást tesz lehetővé, mint a korábbi, adminokhoz benyújtott átigazolási kérelmek. Bár a mód alapjai nem változtak jelentősen, ezek az apróságok kifejezetten jót tesznek a játéknak. Sajnos viszont egy kellemetlen, az NBA 2K-ból is ismert elem is bekerült: FC-pontokkal bónuszokat vásárolhatsz, amelyek felgyorsítják a fejlődést. Ez az élményt kicsit „pay-to-fast” irányba tolja el – és ez bizony komoly visszalépés.
Ultimate Team és Karrier mód: apró újítások, vegyes eredmények
A gyors, pörgős tornák továbbra is az Ultimate Team gerincét alkotják, de a játékmód többi része sajnos kissé porosnak, ötlettelennek hat. A játékoskarrier például továbbra sem kapott érdemi fejlesztéseket, azon kívül, hogy most már ikonokkal is pályára léphetünk – ezeket viszont ismét csak a szezonbérlet segítségével lehet feloldani. A King’s League-stílusú Rush meccsek sem mentek sokkal előrébb: bár rövidebb, könnyedebb meccseket kínálnak, és kihívások teljesítésére vagy tapasztalati pontok gyűjtésére kiválóan alkalmasak, mélység tekintetében még mindig elmaradnak az elvárásoktól. Új funkció viszont, hogy kapusként is kipróbálhatjuk magunkat Rush módban, és néhány „esemény” típusú torna immár az Ultimate Teamben is elérhető. A kártyaalapú rendszer most gyorsabbá teszi a Squad Building Challenge-eket, ugyanakkor úgy tűnik, hogy az igazán erős lapok megszerzése lassabb folyamat lesz, mint korábban. Ez persze még változhat, de akár előnyös is lehet, ha ezzel sikerül megőrizni a realizmust és a hosszú távú kihívást. Összességében a kisebb újítások ellenére is a Karrier mód marad az a terület, ahol a legtöbb fejlődést érzékelni lehet.
A futball- és menedzsmentrajongók, vagy éppen a kettő keverékét kedvelők már alig várják novembert, amikor megjelenik a Football Manager 26. Ekkor végre átvehetik az irányítást egy patinás európai klub fölött, egy negyedosztályú angol csapatot vezethetnek a csúcsra, vagy dél-amerikai bajnokaspiránst irányíthatnak a Libertadores-trófeáig. Bár az EA FC 26 kevesebb klubot kínál, a menedzser-karrier mód idén jóval összeszedettebb és kiforrottabb lett. Online karrier továbbra sincs (ellentétben például a Madden NFL vagy az NBA 2K MyNBA módjaival), viszont most már ikonok és legendás játékosok is leülhetnek a kispadra – például Zidane, Figo, Kluivert, Torres, Verón, Kroos, Alex Morgan vagy Zlatan –, akik közül sokan előrendeléssel érhetők el. Emellett hivatalosan licencelt edzőket is választhatunk, a licencek nélküli trénereket átnevezhetjük, vagy akár teljesen saját menedzsert is létrehozhatunk. Egyetlen mentésen belül ráadásul férfi és női csapatokat is irányíthatunk, méghozzá számos testreszabható nehézségi beállítással. Az idény során különféle váratlan események színesítik a játékmenetet: jöhetnek meglepetésszerű átigazolási ajánlatok, sérülések válogatott szereplés közben, tulajdonosváltások, honvággyal küzdő játékosok vagy elégedetlenkedő sztárok, akiket kezelni kell. A menedzserkarrier tehát idén összességében kifejezetten sikeres és a valósághoz közeli élményt kínál.
Live mód és kihívások – kreatív ötletek, félbehagyott lehetőségek
A Karrier módhoz egy új „Live” al-mód is csatlakozik, amely különféle kihívásokat kínál a játékosoknak. Itt akár öt kedvenc feladatot is kiválaszthatunk, amelyeket egy teljes szezon alatt fokozatosan teljesíthetünk, sőt bizonyos célokat akár már a szezon közepétől is elkezdhetünk. Ez történhet egyedül vagy kooperatívan, barátunkkal együtt, miközben retró mezeket szerezhetünk jutalomként. Ez egy remek ötlet azok számára, akik kezdik elveszíteni a motivációjukat vagy friss célokra vágynak. Kár viszont, hogy az EA nem szentelt figyelmet az átigazolási tárgyalások vagy játékoscserék közbeni átvezető jelenetek megújításának, amelyek sokat dobnának az élményen.
Az EA FC 26 jelenleg már korai hozzáférésben is elérhető, ám így sem sikerül minden játékos elvárását teljesítenie. Bár a kétféle játékmenet – az online versenyre kihegyezett gyors és az offline, lassabb, realisztikusabb – világosan elkülönül, a sorozat továbbra sem tud megszabadulni a legidegesítőbb problémáitól. A támadásoknak túlzottan kedvező játékmenet, a gólzáporos meccsek és az MI-védelem gyengeségei továbbra is gondot jelentenek. Az viszont pozitívum, hogy a Karrier mód érezhetően fejlődött, és a Live rendszer új lendületet adhat a játék hosszú távú élvezetéhez. Mindezek ellenére az EA FC-nek a jövőben mélyebb újragondolásra lesz szüksége, ha lépést akar tartani a FIFA esetleges új világbajnokság-játékával, a Take-Two készülő futballcímével, vagy a minden eddiginél ambiciózusabb Football Manager 26-tal.
-Zardoz-
Pro:
+ A kétféle játékmenet megkülönböztetése friss és jól működő ötlet
+ Rengeteg új, részletesen kidolgozott Ligue 1-játékosmodell
+ A Clubs mód archétípus-rendszere üdítő újdonság
Kontra:
– Az átvezető jelenetek és a prezentáció terén nincs valódi fejlődés
– Az Ultimate Team és a játékoskarrier továbbra is szinte változatlan
– A Clubs mód mikrotranzakciói a „pay-to-fast” irányába tolják a fejlődést
Fejlesztő: EA Vancouver / EA Romania
Kiadó: Electronic Arts
Műfaj: Sport, futballszimuláció
Megjelenési dátum: 2025. szeptember 26.
EA FC 26
Játékmenet - 7.7
Grafika - 7.6
Szimuláció - 7.3
Zene/hangok - 7.4
Hangulat - 7.5
7.5
JÓ
Az EA FC 26 legnagyobb újításai – a két külön játékmenet, az új Clubs-rendszer és a kibővített Karrier mód – kétségtelenül pozitív irányt jeleznek. Ugyanakkor a sorozat még mindig nem tudott teljesen megszabadulni régóta kritizált hibáitól, mint az egyensúlyproblémák, a támadások túlereje vagy az átvezetők statikussága. Ha az EA valóban vissza akarja szerezni a futballszimulációk királyának trónját, a következő években mélyrehatóbb újításokra lesz szükség.






