Az EA felvásárlása értelmetlen? Elemzők szerint elkerülhetetlenek a leépítések és stúdióbezárások

A 55 milliárd dolláros akvizíció „semmi értelme” – legalábbis az iparági elemzők szerint, akik már most bizonyos stúdiók sírköveit vésik. Joost Van Dreunen és Serkan Toto értékelték a gigantikus üzlet hatásait és várható következményeit.

 

A videojáték-ipar történetének második legnagyobb, 55 milliárd dolláros felvásárlása az Electronic Arts-ot és a Szaúd-arábiai Befektetési Alapot a viták középpontjába állította. Bár az ügyletet még jóvá kell hagyni az illetékes hatóságoknak, az EA jövőjével kapcsolatban máris komoly kétségek merültek fel. Az első napok hírdömpingje után az iparági és gazdasági elemzők is megszólaltak – és két dolog világos: elkerülhetetlennek tűnnek az elbocsátások és a stúdióbezárások.

Joost Van Dreunen, a Stern School of Business professzora a GamesRadar-nak elmondta, hogy a vállalat várhatóan konszolidálja az alulteljesítő stúdiókat, miközben megerősíti sportfranchise-ait, amelyek jelenleg a bevétel mintegy 70%-át adják. A gyengébb profitot termelő fejlesztőcsapatokat ezzel szemben bezárhatják vagy leválaszthatják. Van Dreunen külön kiemelte a BioWare-t, amelynek legújabb játéka, a Dragon Age: The Veilguard nem tudta teljesíteni sem az eladási, sem a kritikai elvárásokat.

A Kantan Games elemzője, Serkan Toto egyetért Van Dreunennel, és úgy véli, az EA a jövőben azokra az IP-kre koncentrál majd, amelyek magasabb megtérülést ígérnek, miközben háttérbe szorítja a kockázatosabb, eredeti projekteket. A DFC Intelligence szakértője, David Cole hozzátette, hogy az EA akár „másodlagos stúdióit vagy kevésbé értékes szellemi tulajdonait” is eladhatja ahelyett, hogy egyszerűen felszámolná azokat.

 

Túl magas az ár – és túl nagy az adósság

 

A tranzakcióval járó, közel 20 milliárd dolláros adósság tovább növeli a leépítésekkel és eszközeladásokkal kapcsolatos aggodalmakat. Toto szerint az ilyen volumenű felvásárlásokat szinte mindig „radikális átalakítások, elbocsátások és stratégiai váltások” követik, és nincs ok azt gondolni, hogy az EA esete más lenne. A vállalat ugyanakkor megpróbálta megnyugtatni az alkalmazottakat, hogy rövid távon nem tervez változásokat a csapatok vagy munkahelyek terén.

Közben néhány elemző az ügylet értelmét is megkérdőjelezi. Van Dreunen szerint az 55 milliárd dolláros ár „nem áll arányban a valósággal”, és túlértékeli az EA-t, figyelembe véve annak éves cash flow-ját és fő üzletágainak – például a sportjátékoknak és a live service címeknek – korlátozott növekedését. Az új, magántulajdonban lévő struktúra ugyanakkor lehetővé teheti az EA számára, hogy szabadabban fektessen kulcsfontosságú franchise-aiba, például a Battlefield, az EA Sports vagy az Apex Legends sorozatba, mivel megszabadul a részvényesek állandó nyomásától.

Sokak szerint a szaúd-arábiai befektetési alap vezető szerepe pozitív fejlemény lehet. A közel-keleti tőkeinjekció hosszú távon jelentős forrásokat biztosíthat, és „enyhítheti a profitmaximalizálás szigorú fókuszát”. Így bár bizonyos leépítések elkerülhetetlenek, az EA legtöbb szellemi tulajdona várhatóan megmarad. A kérdés az, hogy ezek a változások serkentik-e majd a kreativitást és az új játékok fejlesztését, vagy éppen ellenkezőleg: egy konzervatívabb, biztosabb franchise-okra épülő irányba terelik a vállalatot.

Forrás: 3djuegos

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.