„Rengeteg bajba sodort,” vallja be Peter Molyneux, aki hiába alkotott olyan mesterműveket, mint a Fable, a Populous vagy a Black & White, a túlzott ígéretei miatt 41 éve kísérti a rossz hírneve. Most felidézte, hogyan indult minden: első játéka, a The Entrepreneur, amelytől világsikert várt, mindössze két példányban kelt el.
A videojáték-történelem egyik legellentmondásosabb alakja kétségtelenül Peter Molyneux. A brit fejlesztő hatalmas hatást gyakorolt az iparra a Fable, a Populous és a Black & White révén, ám hírnevét jócskán megtépázták az üres ígéretek és a túlzó nyilatkozatok. Mégis, minden legenda valahol elkezdődik, és Molyneux esetében ez a kezdet inkább tragikomikus, mint diadalmas történet volt.
Még a Fable, a Dungeon Keeper vagy a Theme Park előtt, sőt, még a Bullfrog Productions megalapítása előtt Molyneux megalkotta első videojátékát, amely később előrevetítette jövőbeli munkáinak témáit. Ez volt a The Entrepreneur, egy gyakorlatilag ismeretlen cím, amely totális kereskedelmi kudarcot vallott. És ez szó szerint értendő: a fejlesztő a Edge magazinnak adott interjúban (idézi: GamesRadar+) elárulta, hogy mindössze két példány kelt el belőle – az egyik pedig valószínűleg az édesanyjáé volt.
Száz fontos nyeremény és hatalmas álmok
Molyneux első vállalkozása még nem a videojátékokhoz, hanem az oktatási szoftverekhez kötődött. 24 évesen alapította meg a Vulcan Computing nevű céget, azzal az ambícióval, hogy „ingyenes oktatási programokat” tartalmazó floppy lemezeket adjon el iskoláknak. „Nem tudtuk elég olcsón előállítani a lemezeket” – emlékszik vissza. A cég végül csődbe ment, és ezzel indult el Molyneux útja a játékiparban.
„Akkor kezdtem el programozni” – mondta. „És mivel a vállalkozás haldoklott, úgy gondoltam, írok egy videojátékot. Abban az időben egy olyan játék is siker lehetett, ahol idegeneket lövöldözöl WC-kben.” Ehelyett azonban valami komolyabbat akart, így megszületett a The Entrepreneur, egy szöveges üzleti szimuláció. „Szerintem egész szórakoztató lett, bár vizuálisan semmi különös.”
A játékot 1984-ben adták ki BBC Micro Model B-re 7,95 fontért. A legérdekesebb részlet azonban az volt, hogy Molyneux 100 fontos nyereményt ígért egy szerencsés játékosnak – egy ötletet, amit később a Curiosity: What’s Inside the Cube? esetében is megismételt, kevésbé dicsőséges eredménnyel.
„Több postást kéne felvenniük.”
Molyneux annyira hitt a sikerben, hogy még a postának is szólt. „A The Entrepreneur hirdetésének napján annyira izgatott voltam, hogy felhívtam a postát, és azt mondtam: »Lehet, hogy érdemes lenne néhány új postást felvenniük.«” – mesélte nevetve.
A fejlesztő még a levélszekrényt is „megnagyobbította” az irodájában, hogy elférjen a rengeteg megrendelés – de az első napon mindössze két levél érkezett. „Az egyik szerintem anyámtól jött” – ismerte be később. A The Entrepreneur így totális bukás lett, de ezzel indult Molyneux pályája, amely később a játékipar egyik legikonikusabb és legvitatottabb fejlesztőjévé tette.
Molyneux ma már önkritikusan tekint vissza azokra az évekre, amikor túlságosan is elhitte, hogy minden játéka forradalmat hoz majd. „Minden alkalommal elhiszem, hogy az új játékom milliókat fog eladni és lenyűgöző lesz. Ez mindig is velem maradt – és rengeteg bajt hozott rám.” Ezúttal valószínűleg igaza van.
Forrás: 3djuegos



