A volt PlayStation-főnök odacsap: a games-as-a-service „nem is igazi játék” – és ezért még a Sonyt is otthagyta?

„Ezek valójában nem játékok.” Shawn Layden, a PlayStation korábbi első embere keményen bírálja a szolgáltatásként működő címek mániákus hajszolását. Szerinte a GaaS-modell ismétlődő cselekvésekre épülő „elköteleződési eszköz”, miközben az igazi játék három alappillére a történet, a karakter és a világ. A narratív élmények – például a Horizon, a God of War és az Uncharted – szerinte pontosan ezt adják vissza, szemben a trendkövető „klónokkal”.

 

Layden a The Ringernek adott interjúban fogalmazott sarkosan: „Számomra a games as a service nem igazán játék.” Úgy látja, ezek az élmények „ismétlődő akciókra épülő elköteleződési eszközök”, ezért az, amit játéknak tekint, három elemet feltétlenül megkövetel: „történetet, karaktert és egy világot.” Példaként három PlayStation-sorozatot említett: „Horizon, God of War és Uncharted.”

A GaaS-t készítők szerinte elsősorban azt keresik, „hogy legyen egy könnyen megfogható, ismételhető cselekvés, lehetőség a hasonló gondolkodású játékosok közti kommunikációra, és vágy, hogy a játékos újra meg újra visszatérjen.” Layden elismerte, „nem az ő szakterülete” ez a modell, és a Sony vezetésétől való távozásának egyik oka az volt, hogy a vállalat túlzottan erre a zsúfolt, versengő piacra koncentrált.

 

Nem téved az illető, hiszen valóban x86-os processzorokat használ a Sony és a Microsoft konzolja is, és ugyanilyen CPU-k vannak napjaink PC-iben is.

„Délibáb a dűne tetején” – miért fulladnak kudarcba a klónok?

 

A volt PlayStation-főnök úgy látja, a GaaS-siker hajszolása sokszor „délibáb a dűne tetején”: „kergeted, de sosem éred el.” És ha mégis odaérsz, „senki sem akarja azt játszani, amit az asztalra raksz.” Szerinte a legtöbb mai kísérlet „Fortnite-klón” vagy „Overwatch, másik skinnel” (utalva a friss hős-lövöldékre, például a Marvel-tematikájú próbálkozásokra).

Layden óva int attól az illúziótól, hogy a modell automatikusan aranybányát jelent: „Ha azért lépsz be ebbe a térbe, mert a fejedben az a kép él, hogy életed végéig mindennap pénzeszsákokat hoznak hozzád, a legtöbbeknél ez nem történik meg.” Álláspontja szerint a piac telített, a közönség pedig inkább az egyedi világokra és történetekre éhezik – ott, ahol a játékok valóban „játékká” válnak.

Forrás: 3DJuegos

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.