Az Xbox-lépés, amivel a Microsoft közelebb tolja a konzolokat a Steam-szabadsághoz

Történelmi váltásra készül az Xbox-világ: a Microsoft elkezdi lebontani a konzolos kiadás körüli falakat, és egyre inkább a PC-s, „steam-es” nyitottság felé tolja az egész ökoszisztémát. A vállalat most először nyilvánosan elérhetővé tette az Xboxra és PC-re szóló kiadási dokumentációt, mindenféle korlátozás nélkül, hogy a konzol és a PC közötti határvonalat jóval vékonyabbra rajzolja.

 

Az Xbox az elkövetkező években komoly irányváltáson megy keresztül: a Microsoft célja, hogy a konzolos környezet egyre jobban a PC-k világára hasonlítson, kevesebb akadállyal és átláthatóbb feltételekkel a fejlesztőknek. Ennek a szemléletváltásnak a jegyében most nagyot léptek előre azzal, hogy megnyitották a hivatalos kiadói útmutatót, és eltörölték a titoktartási szerződéseket – vagyis a konzolos megjelenés élménye közelebb kerül ahhoz, amit Steamen már régóta természetesnek veszünk.

 

Könnyebb lesz játékot kiadni Xboxra és a Microsoft Store-ba

 

Hosszú éveken át a konzolos megjelenés egyet jelentett a papírmunkával, a bonyolult jóváhagyási körökkel és olyan lassú folyamatokkal, amelyek éles ellentétben álltak a PC-s publikálás jóval rugalmasabb világával. A Microsoft idővel kénytelen volt meghallani a független stúdiók és kiadók panaszait, akik kevesebb akadályt és átláthatóbb rendszert kértek. Ennek eredményeként a redmondi cég most először nyilvánosságra hozta az Xbox Game Publishing Guide című dokumentumot, amely hivatalos forrásként gyűjti össze az Xboxra és a Microsoft Store-ra való megjelenéshez szükséges szempontokat, folyamatokat és követelményeket.

Ezzel párhuzamosan eltörölték az ehhez kapcsolódó titoktartási megállapodásokat is, vagyis az anyag minden külön engedély nélkül szabadon megosztható. Az útmutató lépésről lépésre végigveszi az olyan folyamatokat, mint az ID@Xbox programba való regisztráció (amely az indie stúdiók hivatalos csatornája az Xboxon és PC-n történő megjelenéshez), a projektek létrehozása és kezelése a Partner Center felületén, valamint a kívánságlisták, az előrendelések és a megjelenési beállítások konfigurálása.

A dokumentum kitér olyan programokra is, mint az Xbox Insider, amely korai hozzáférést biztosít új funkciókhoz, játéktesztelésekhez és rendszerfrissítésekhez, illetve a Game Preview, az Xbox saját „korai hozzáférés” formátuma, ahol a játékosok még fejlesztés alatt álló címeket próbálhatnak ki és adhatnak visszajelzést. Emellett részletesen ismerteti a tanúsítási folyamatot és azokat a szolgáltatásokat, amelyek a fejlesztők rendelkezésére állnak. A titoktartási szerződések kivezetésével pedig bárki készíthet lépésről lépésre útmutatókat és gyakorlati példákat, anélkül hogy jogi akadályokba ütközne.

A változás nem áll meg az útmutatónál: a Microsoft a fejlesztői készleteket is frissíti, kifejezetten arra fókuszálva, hogy az Xbox és a PC közötti fejlesztés minél egységesebb legyen. Új API-k és technikai fejlesztések érkeznek, amelyek egy jövőbeli, hibrid Xbox konzol és egyre központosítottabb ökoszisztéma felé mutatnak. Mindez jól illeszkedik a Play Anywhere filozófiához, amelynek célja, hogy a két platform közötti falak fokozatosan leomoljanak. Középtávon a Microsoft a játékok láthatóságát is javítani szeretné.

Érdemes azt is megemlíteni, hogy legalábbis a PC-s áruházukban a fejlesztők már most 88 százalékos bevételrészesedést élveznek a hagyományos 70 százalékkal szemben. Az új szabályok egyszerre teszik átláthatóbbá a folyamatot és adnak nagyobb kontrollt a stúdióknak, miközben „demokratizálják” a Microsoft Store-t is, hogy a készítők szívesebben válasszák ezt a felületet. Mivel Xbox és Valve gyakorlatilag ugyanabban a PC-s piaci térben versenyeznek, az egész folyamat erősen emlékeztet a Steam régóta dicsért kiadási modelljére.

 

Miben hasonlít ez a Steam-modellre, és mit nyernek vele a játékosok?

 

Ha felmerül a kérdés, mennyiben „steam-esedik” az Xbox, a válasz a transzparenciában keresendő. Az új kiadási modell lényege, hogy a rendszer nyitottabb és előre láthatóbb legyen: bármely stúdió elolvashatja, megoszthatja és elemezheti a kiadói útmutatót, anélkül hogy titoktartási szerződéseket kellene aláírnia. Bár Steamen az elmúlt években akadtak problémák átverős játékokkal és klónokkal, a platformot azért dicsérik, mert valóban „demokratizálta” a hozzáférést, és indie stúdiók ezreinek adott lehetőséget arra, hogy helyet találjanak maguknak a Valve áruházában – ennek is köszönhető, hogy ma több játék jelenik meg, mint valaha.

A játékosok rögtön észre fogják venni ennek az előnyeit. Ha egyszerűbbé válik a publikálás Xboxon és a Microsoft Store-ban, jó eséllyel nagyobb kínálat várja majd őket, az egészen kis indie projektektől a közepes költségvetésű címekig, amelyek korábban talán el sem jutottak a konzolra. Az egységesített folyamatoknak köszönhetően több lesz az egyidejű, konzol-PC közös megjelenés is. A gyakorlatban ez egy nyitottabb, változatosabb Xbox-ökoszisztémát jelent, kevesebb csúszással és több választási lehetőséggel – vagyis egy logikus lépést afelé, amire a Microsoft a következő generáció előtt már régóta készült.

Forrás: 3djuegos

Spread the love
Avatar photo
theGeek is here since 2019.