El tudnád képzelni, hogy az Expedition 33 vagy a Kingdom Come 2 ne kapjon jelölést az év játéka díjra? Pontosan ilyen abszurd helyzet alakult ki most az egyik idei Game Awards-kategóriánál: Geoff Keighley gáláján olyan e-sportos mezőny született, amelyből hiányzik a valaha volt legerősebb League of Legends-keret és három egymást követő világbajnoki cím, miközben a hozzájuk köthető klub a „legjobb szervezet” jelölései közé sem fért be.
Elsőre talán túlzónak hangzik, de pontosan ez történt az idei, Geoff Keighley nevével fémjelzett díjátadó egyik kategóriájában. A gálán, ahol hivatalosan is leleplezték az összes idei jelöltet, az e-sport blokk sokaknál kiverte a biztosítékot. A gond a „Year’s Best Athlete”, vagyis az év e-sportolója kategóriánál kezdődik: a listán egyetlen játékos sem szerepel abból a keretből, amelyet sokan minden idők legerősebb League of Legends-csapatának tartanak, és amely zsinórban három világbajnoki címet húzott be, köztük az alig egy hete véget ért tornát. Maga a klub sem jelent meg a „legjobb szervezet” kategóriában.
A Game Awards e-sport díja, ami mindig félremegy
Nehéz megmagyarázni, miért maradt ki Faker, Keria és a T1 többi játékosa a jelölések közül. Még akkor is nehéz lenne ezt lenyelni, ha a 2025-ös Worlds tényleg túl későn ért volna véget ahhoz, hogy beszámítsák az idei szavazásba, hiszen tavaly is világbajnokok lettek. Az pedig végképp érthetetlen volna, ha az e-sport díjainál figyelmen kívül hagynák az egyik legnézettebb versenyjáték legfontosabb eseményét. Ez körülbelül olyan, mintha az Aranylabdát két héttel a Bajnokok Ligája döntője után adnák át úgy, hogy a BL-eredmények egyáltalán nem számítanának – teljesen életszerűtlen felállás.
Ráadásul nem ez az első alkalom, hogy a Game Awards nagyon mellélő az e-sport-díjaknál. A 2023-as gálán Rémy Quoniam, akit sokan a Counter-Strike történetének egyik legjobb edzőjeként tartanak számon, „az év edzője” jelölést kapott, miközben az adott időszakban nagyjából nyolc hónapja munka nélkül volt, és pályafutása egyik leggyengébb periódusát élte. Maga az érintett kérte, hogy vegyék le a listáról. „Legyünk egy pillanatra komolyak: idén gyakorlatilag nem is dolgoztam edzőként” – írta. Szintén nehezen védhető döntés volt, hogy 2022-ben a DRX játékosai, akiket a LoL-világbajnokság történetének talán legmeglepőbb győzteseiként tartanak számon, egyetlen e-sportos jelölést sem kaptak.
Abban egészen biztos vagyok, hogy ez a kategória igazán senkit nem lelkesít. Az e-sport-rajongók számára már most is léteznek kifejezetten versenysportokra specializálódott díjátadók, ahol sokkal részletesebben és hitelesebben értékelik a játékosokat és a szervezeteket, így a Game Awards ebben a témában eleve hátrányból indul. Akiket pedig eleve nem érdekelnek a kompetitív ligák, azokat ezek a kategóriák sem fogják hirtelen meggyőzni. Ráadásul az egész koncepció félrecsúszott: olyan, mintha egyetlen díjba próbálnánk belegyömöszölni az „év sportolóját” úgy, hogy egy kalap alá vesszük a futballistákat, kosarasokat és hosszútávfutókat – teljesen össze nem hasonlítható pályákat.
Az elmúlt években több kategória már el is tűnt a Game Awards kínálatából, és szerintem ez kifejezetten jó irány. A gálának elsősorban a videojátékok ünnepének kellene lennie, az új bejelentések és a valóban releváns díjak színpadának. Ha mindent megpróbálnak lefedni, aztán egyes díjakat tíz másodperc alatt osztanak ki odavetett mondatokkal, az nem a presztízst növeli, hanem inkább kiüresíti az egész eseményt. Egy rövidebb, feszesebb, koncentráltabb műsor sokkal többet tenne a The Game Awards rangjáért, mint egy újabb felesleges, senkit nem érdeklő e-sport-trófea.
Forrás: 3djuegos



