A Ubisoft vezetése egyre kritikusabban szemléli a mai játékipart: szerintük a játékosok kevesebb új címet próbálnak ki, hosszabb ideig ragadnak le ugyanazoknál a játékoknál, emiatt pedig az újdonságoknak sokkal nehezebb kitűnniük, ami rossz híreket vetít előre a cég saját jövőjére nézve is.
Az utóbbi években gyökeresen átalakult a videojáték-ipar. A szolgáltatásként működő játékok térnyerése teljesen megváltoztatta, hogyan fogyasztjuk a digitális tartalmakat, és a nagy kiadók természetesen nem nézték tétlenül ezt az átalakulást. Sok vállalat indult el egy gyakran kétségbeesett, és nem egyszer kudarcba fulladó hajszában a „szent grálként” emlegetett GaaS-modell irányába, hogy hosszú távon is pénztermelő gépezetté alakítsa címeit. A Ubisoft is beszállt ebbe a versenybe, olyan sikeres játékokkal, mint a The Division 2, de olyan projektekkel is, amelyek mára szinte teljesen eltűntek a süllyesztőben, mint például az XDefiant. A cég ugyanakkor most nyíltan elismeri, hogy a hagyományos, „egyszer megveszed, végigjátszod” típusú játékok kiadása sokkal nehezebb terep lett.
A Ubisoft UK kiadói részlege a legutóbbi pénzügyi évre vonatkozó stratégiai jelentésében (a Rock Paper Shotgun beszámolója szerint) kifejezetten arra figyelmeztet, hogy a jelenlegi, a 2026 márciusával záruló üzleti évben visszaesés várható a dobozos és digitális játékértékesítésből származó bevételekben. A dokumentum szerint a korábbi, klasszikus modell, amikor egy teljes játékot egyszeri, 50-60 fontos áron adnak el a vásárlónak, fokozatosan háttérbe szorul, miközben a több címet kínáló előfizetéses szolgáltatások, a hosszú távon futó, szolgáltatásként működő játékok, a free-to-play címek és a felhőalapú streaming egyre vonzóbb alternatívát jelentenek a játékosok számára.
„A vásárlók kevesebb játékot játszanak, azokat viszont jóval hosszabb ideig, és ennek következtében – néhány látványos kivételtől eltekintve – rengeteg új címnek egyre nehezebb igazán kitűnnie és elérnie azokat az eladási szinteket, amelyeket korábban megszokhattunk. A piac jóval ingadozóbb lett, és egy-egy konkrét játékban rejlő potenciál is sokkal kevésbé kiszámítható” – fogalmaz a jelentés. A dokumentum hozzáteszi, hogy a következő évre tervezett, szűkebb fizikai megjelenési ütemterv miatt a Ubisoft Limited 2026-ra bevételcsökkenéssel számol.
Néhány napja éppen azért került reflektorfénybe a cég, mert látványosan szakított a korábbi stratégiájával, és agresszívebben próbál helyet követelni magának a szolgáltatásalapú játékok piacán. A Bloomberg értesülései szerint a Ubisoft egy olyan projekten dolgozott, amely könnyedén válhatott volna egy új Splinter Cell-lé, ám a menedzsment nyomása, hogy még több erőforrást irányítsanak a GaaS-játékok felé, végül a koncepció elkaszálásához vezetett. A projektből végül egy, a Call of Duty-hoz közelebb álló, akcióorientált élmény lett, ez lett az XDefiant, amelynek szervereit alig egy évvel a rajt után le is kapcsolták.
Gondban a Ubisoft? A részvények eladását is leállíttatták
Minden jel arra utal, hogy a következő időszakban a Ubisoft gyakran szerepel majd a játékipari hírekben – és nem feltétlenül azért, mert új megjelenésre készül. A vállalat ugyanis nemrég úgy döntött, elhalasztja pénzügyi eredményeinek közzétételét, és ezzel egyidejűleg azt is kérte az illetékes hatóságoktól, hogy ideiglenesen állítsák le a részvényei adásvételét. Ilyen mértékű lépés rendkívül ritka az iparágban, és jellemzően valamiféle nagy bejelentés előszelének számít.
Nem szabad elfelejteni, hogy a Ubisoft történetének egyik legnehezebb időszakát éli. A sorozatosan elhibázott döntések, valamint több olyan játék kiadása, amely nem hozta a játékosok által várt szintet, belső feszültségeket és labilis helyzetet teremtett a francia kiadónál. Ebben a kontextusban született meg az a megállapodás is, amelynek keretében a cég a Tencenttel közösen hozott létre egy leányvállalatot, amely kizárólag három kulcsfontoságú márkára koncentrál: a Tom Clancy’s Rainbow Six, a Far Cry és az Assassin’s Creed jövőjére. Tekintve, hogy most a részvények kereskedésének felfüggesztését is kérték, sokan úgy vélik, a következő lépés döntő módon formálhatja át a Ubisoft jövőjét.
Forrás: 3djuegos


