A Call of Duty-széria évtizedeken át a játékipar egyik legstabilabb pénzgyára volt, most viszont feltűnő a csend a legújabb rész kapcsán: az Activision nem közöl hivatalos eladási adatokat, miközben az eddig kiszivárgott számok és jelzések kifejezetten aggasztó képet festenek a sorozat jelenlegi állapotáról.
A Call of Duty évtizedeken át szinte olajozottan működő gépezet volt. A negyedik rész, az eredeti Modern Warfare robbanásszerű sikerétől kezdve, néhány félrecsúszott epizód ellenére is, mint például a még így is milliós eladásokat produkáló Ghosts, az Activision lövöldéje 15–20 éven át a játékipar egyik legbiztosabb üzleti fogadásának számított. A mostani helyzet könnyen lehet egy újabb komoly visszaesés, egy sötét folt a franchise történetében, de az sem kizárt, hogy épp fordulópontot látunk kibontakozni.
Először nézzük a száraz tényeket. Félre kell tenni az elektronikai vagy használtcikk-üzletláncok köré épített kis folklórt, amelyek mostanában látványosan ráültek a Black Ops 7-et kritizáló hangulatra, sokszor marketing-szempontból is kényelmes narratívákkal. Ilyen például, amikor a Cash Converters azt kéri, hogy a vásárlók inkább ne hozzanak be több Black Ops 7-példányt eladásra, vagy amikor a Worten egy komplett kampányt épít arra, hogy állítólag tömegesen viszik vissza a játékot.
A valós, ellenőrizhető adatokból viszont nagyon kevés áll rendelkezésre. Ami biztosnak tűnik: Christopher Dring újságíró és piaci elemző szerint az Egyesült Királyságban a Black Ops 7 dobozos eladásai 61 százalékkal maradtak el a 2024-es rész számától, a SteamDB adatai alapján pedig a Steamen mért egyidejű játékosszám a megjelenéskor nagyjából harmada volt annak, amit az előző epizód elért.
Lehetne kerülni a találgatást, de ehhez az Activisionnek hivatalos rajtadatokat kellene közölnie. A kiadó üzenete ehelyett konkrét számok nélkül csak annyit hangsúlyoz, hogy „nagyszerű a játékélmény minősége és mélysége iránti visszajelzés”. A közösségi médiában kavargó indulatok persze nem az egész játékostábor véleményét tükrözik, de az olyan sokat emlegetett problémák, mint a mesterséges intelligencia vizuális megoldásai vagy a kampány mód nehezen követhető felépítése, összességében jóval több negatív, mint pozitív visszhangot generáltak. Ennek eredményeként a Black Ops 7 jelenleg a játékosok értékelései alapján a Metacritic történetének legrosszabbul fogadott Call of Duty-epizódja.
A Microsoft oldaláról sincs igazán mivel kapaszkodni. Phil Spencer a sorozat eredeti posztját idézve köszönte meg a fejlesztői csapatok munkáját, és arról írt, hogy „ismét történelmet írtak”, valamint gratulált ehhez az „incredible milestone”-hoz. A probléma az, hogy senki nem tudja pontosan, mit takar ez a bizonyos mérföldkő, sem az összeladások, sem pedig a Game Pass-előfizetői bázisra vagy a szolgáltatás bevételeire gyakorolt hatás szempontjából.
Ami viszont ismert: a Black Ops 6 megjelenése a Game Passen a Bloomberg üzleti portál szerint mintegy 300 millió dolláros kiesést okozott a közvetlen értékesítési bevételekben. Ez igencsak távol áll Satya Nadella korábbi, „minden idők legsikeresebb rajtja” típusú kijelentéseitől. Érdemes felidézni azt is, hogy a Call of Duty-széria hosszú időn át tudatosan távol maradt az előfizetéses modellektől egészen addig, amíg a Microsoft fel nem vásárolta az Activisiont. A kiadó korábbi első embere, Bobby Kotick is egyértelmű volt: „Nem értek egyet azzal, hogy a többjátékos előfizetés lenne a jövő üzleti modellje”.
Összességében továbbra is nagyon nehéz pontos képet kapni a Call of Duty: Black Ops 7 rajtjáról, de a jelenlegi jelek alapján ez a széria egyik legnehezebb időszakának tűnik a nagy visszatérés közepén. A játék népszerűsége megkopni látszik a játékosok körében, részben a vitatott dizájndöntések miatt. Az sem tesz jót a megítélésnek, hogy a Microsoft olyan, kifelé látványos sikermutatókat használ, amelyekhez képest később stúdióbezárások jönnek, mint a Tango vagy a Hi-Fi Rush esetében. Ahogy a vállalat más húzásainál is, itt is az lesz a döntő, milyen következmények bontakoznak ki a következő hónapokban, csak akkor lehet majd igazán megérteni a teljes képet.
Forrás: 3djuegos



