Immár két év telt el azóta, hogy Swen Vincke a 2023-as The Game Awards színpadán átvette a Baldur’s Gate 3 elismeréseit Los Angelesben, de a Larian Studios vezetőjének neve és munkabírása azóta is hivatkozási pont az iparágban. A Baldur’s Gate 3 „atyja” most a 2025-ös év játéka-jelöltek kapcsán szólalt meg: nem azon rugózik, hogy az Expedition 33 esetleg nem nyer, vagy hogy az ARC Raiders lemaradt a listáról, sokkal inkább annak örül, hogy ennyire sokféle játék fért be a mezőnybe, és a költségvetéstől függetlenül látszik rajtuk az alkotói szenvedély.
Két év telt el azóta, hogy a The Game Awards 2023-as gáláján Vincke meghajolt a közönség előtt, de a rajongók és a szakma azóta is emlékeznek rá mint a Baldur’s Gate 3 egyik motorjára, aki nem fél kritikus hangon beszélni a játékipar állapotáról. Most a 2025-ös év játéka-jelöltek listája kapcsán mondta el a véleményét: egyrészt gratulált kollégáinak a sikerekhez, másrészt kiemelte, mennyire üdítő, hogy ennyire sokféle játék került be a legfontosabb kategóriába.
Ahogy már tudni lehet, Geoff Keighley idei gálájának fődíjára, az év játéka kategóriába többnyire a várható címek kerültek be, még ha például Shroud csalódottságának is hangot adott amiatt, hogy az ARC Raiders kimaradt a listáról. A jelöltek között ott vannak az evidens favoritok, mint a Clair Obscur: Expedition 33 és a Kingdom Come: Deliverance 2, illetve megosztóbb, vitákat gerjesztő címek is, mint a Death Stranding 2.
Egy ilyen erős mezőnyben a szenvedéllyel készült játékok számítanak igazán
Vincke szerint ez önmagában semmilyen problémát nem jelent, sőt. X-en közzétett üzenetében kifejezetten azt ünnepelte, hogy a jelöltek nagyon különböző megközelítéssel dolgozó stúdióktól érkeznek, egészen eltérő módszerekkel és szemlélettel készültek. Úgy látja, ez azt bizonyítja, hogy az iparág még mindig nem szűkült le egyetlen gyártási modellre vagy domináns zsánerre, hanem továbbra is nyitott a különböző designfilozófiákra. Szavai szerint ez a változatosság „egy különösen erős évben is újra megerősíti, milyen gazdag és sokszínű médium a videojáték”.
A belga fejlesztő külön kiemelte azt is, hogy a nagyon eltérő jelöltek jelenléte annak a jele, hogy az iparág még mindig képes felismerni azokat a „játékokat, amelyek szórakoztatnak és láthatóan szenvedéllyel készülnek”, függetlenül a csapat létszámától vagy a büdzsé nagyságától. Ez a gondolatmenet közvetve ahhoz a vitához is kapcsolódik, hogy az Expedition 33-at tényleg csupán néhány tucat ember készítette-e, ami még így is eltörpül a Death Stranding 2 vagy a Kingdom Come: Deliverance 2 mögött álló stúdiók létszáma mellett. Vincke szerint mindez végső soron „visszavisz minket a lényeghez”, vagyis ahhoz, hogy a tehetség és az elhivatottság fontosabb, mint a pénzügyi mutatók vagy az előre kalkulált eladási elvárások.
A Baldur’s Gate 3 hatása miatt Vincke szavainak ma különös súlya van, és a közösség reakciója is ezt tükrözi: sokan kifejezetten üdvözölték, hogy nem a szokásos GOTY-vitába száll be, hanem az iparág egészének teljesítményét méltatja. Bár rengeteg hozzászóló próbálja rávenni, hogy árulja el, melyik játékra szavazna, vagy melyik címet venné le a listáról, Vincke tudatosan kerüli, hogy olajat öntsön a tűzre. Inkább a pozitívumokra koncentrál, és egy olyan közegben, ahol az elismerések gyakran botrányokat szülnek, ő továbbra is a szenvedélyre és a kreatív sokszínűségre próbálja terelni a figyelmet.
Forrás: 3djuegos



